Reklama

Reklama

Fáze IV

Trailer

Obsahy(1)

Je možné, aby byli mravenci chytřejší než lidi?
Dostáváme se do výzkumné laboratoře, kde jsou zkoumáni mravenci s velmi vysokou inteligencí. Ovšem nikdo netuší, co se děje venku. Mravenci se začínají chovat podivně a zaútočí. Ale chytří hmyzí zabijáci po čase pronikají i do laboratoře, kde chtějí pokračovat v zabíjení. Nyní musí vědci spojit své síly a znalosti a tyto monstra zničit. (Chupacabre)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (42)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

U skupiny horrorů se žraloky coby útočícími monstry registruji déle pojmenování sharksploitation... jak to nazvat, když tady útočí a zabíjejí pro změnu mravenci? ...antsploitation? :D Každopádně Fáze IV je filmem, který se od tradičně pojatých animal horrorů, jaký byste po přečtení zdejšího obsahu mohli klidně očekávat, liší skutečně hodně. Šel jsem do něj se zvědavostí, že jde o jediný celovečerní režisérský počin Saula Basse, slavného to tvůrce osobitých titulkových sekvencí pro nejeden film A. Hitchcocka nebo J. Frankenheimera... a výsledek způsobil, že jsem konsternován. V prvních minutách sledujeme zdánlivý přírodopisný dokument o mravencích, který plynule projde do sci-fi plné vědeckého zkoumání terénů a chování inteligentních mravenců v počítačové laboratoři... a časem až do horroru s lidským bojem proti mravenci rozpoutávané apokalypse. Přes strohý, až vědecky odtažitý styl přibývají s vrcholící hraniční situací pro dva vědce a jednu trosečnici vedle nich emočně silné okamžiky plné tísně a gradující děsivé představy nad budoucností Země a lidstva. Svou atmosférou, navrch s precizními záběry, montážemi, skvostě zachycenými detaily (často doslova „mravenčími“), pěknými dobovými triky a efekty, i spolu s Nigelem Davenportem v hlavní lidské roli, mě dokázaly Fáze I až Fáze III přikovat tak, že jsem plně přistoupil na nevšední, čistě teoreticky až neuvěřitelný děj jedné velké mravenčí vzpoury proti lidem. Fáze IV teprve se závěrečným titulkem následuje a film uzemní i částečným ponecháním na divákovi, co si do zvolání chtějí násdosadí... a snad mě fanoušci sci-fi (a) horrorů neutlučou, ale tohle se mi líbilo několikrát víc než např. Vetřelec. [95%] ()

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Animal horrorov je veľa a aj keď v nich je najväčšie zastúpenie majú žraloci či hady, tak niekoľko tvorcov myslelo aj na mravce a Saul Bas bol jeden z nich. A aj keď to bol jeho jediný celovečerný film, tak sa s tou témou popasoval  viac než slušne. Začiatok vyzeral, ako keby som začal pozerať dokumentárny film, ktorý mapuje prostredie jedného zo silných organizovaných hmyzích skupín a tu to len dokazovali. Bol tu krásny vizuál a scéna, kde stoja vedci pred monumentálnymi prírodnými stĺpmi ma neskutočne uchvátila a bola mi od niekadiaľ známa, ako keby som niečo podobne videl na nejakom hudobnom nosiči. Veľká slabina filmu je v tom, že sú tu veľmi slabé triky aj na rok 1974 sa mi zdali pomerne mdlé a lacné. Potom aj postava dievciny ma celkom vyviedla z rovnováhy, nielenže herecký výkon bol strašne slabý, ale aj povahovo sem tá postava nezapadala a nemala tu čo robiť. Podľa mna tu bola vsadená len preto, že aby tam vniesla trocha súcitu a dramatickosti. Je tu niekoľko silných scén a aj pre ne dám tomuto filmu slabé, ale 4*. Je pekné, že sa nájdu ľudia, ktorý film pojmu svojsky až novátorsky, ale takýto pomalý až uspávajúci zjav ja až tak nevyhľadávam, aspoň čo sa natural horrorov týka. Až s komentárov mojich oblubencov som sa dočítal, že tento film bol v ponuke na diskusii V.RK. , ale ja som tento krát film objavil sám a to kvoli tomu, že je tu písaný aj horor i keď tých prvkov tu nie je až tak veľa., za to mrazivých momentov tu je dosť. ()

Reklama

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Polodokumentární mravenčí preapo, které asi konvenčního hororového diváka příliš nepotěší. Má několikero  skutečně hrůzostrašných scén, to ne, že ne. Ať už je to scéna s rozevíráním pěstí (kdo viděl, bude vědět) nebo i samotné finále, ale prim tu hraje spíš obraz řekněme celkový. Tedy zamyšlení nad křehkou lidskou společností a našimi schopnostmi, jimiž se tak rádi jako "druh všem nadřazený" honosíme. A přitom by stačilo vcelku málo, aby se ta naše civilizace rychle zhroutila. Víte, že zítra bude na celém světě vypnutý internet? .....   Osobně bych nakonec, namlsán začátkem, přivítal i více Mikrokosmosu, poněvadž některé skutečně trochu liché pasáže s lidskými herci  nepůsobily ani tím dokumentárním, jako spíš amatérským dojmem místy i s nádechem Eda Wooda, ale jinak jsem byl děním vcelku pohlcen a mravenci to v hlavní roli v pohodě utáhli.  Jako hororový fanoušek jsem v závěru pocítil lehké zklamání z naznačené ale nedokončené metamorfózy v mravencodlaka, i když ...ale na to už si musíte přijít sami. ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Kamenné stĺpy mi pripomínali obal albumu The Who, na ktorom bolo Baba O'Riley, a podobné psychedelické veci, čiže atmosféra ok. Aj originálne katastrofické nápady fajn. Len budovanie napätia na mňa moc nefungovalo kvôli slabším efektom. Ja chápem, že v dobe vzniku boli obmedzenejšie možnosti. Ale časom mi začalo vadiť, keď bol každý výbuch zostrihaný tak, že najprv vidíme objekt celý a potom detail explózie extrémne zblízka, aby nebolo viditeľné, čo vlastne vybuchuje. Možno vďaka tomu štáb nemusel demolovať nákladné kulisy, výsledok je však taký, že všetko vybuchuje dvakrát, čo nepôsobí dynamicky. A tiež som mal trochu problém s Lynne Frederick. Vizuálne super, len hrala dosť slabo. Jasné, mala byť postava, ktorá zažila traumu, tak sa chová nedôverčivo. No vyzeralo to tak, že sa bojí na ľudí aj pozrieť, ale potom im zrazu roztrieska laboratórium od hnevu. To som jej moc neveril. Napriek tomu dobrý tip od Willyho z VRK. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

V první řadě bych chtěl říci, že jde skutečně o velice netradiční scifi film, který ve mně zanechal hodně rozporuplné pocity a zároveň mě svým obsahem v určitých momentech i příjemně překvapil. Vzhledem k jeho stáří a velice zvláštnímu pojetí je mi jasné, že převážně mladší publikum ho vesměs odstřelí. Ono je totiž hodně důležité se nad celou zápletkou trochu více zamyslet a neočekávat jen další skvostnou scifi-hororovou podívanou, plnou akce, napětí a mrtvol. Výsledkem všech čtyř fází scénáře je totiž o dost hlubší myšlenka, než jen diváka vyděsit. To se tomuto filmu stejně za celou dobu ani moc nepodaří. Zřejmě nejzajímavějším na celém filmu jsou záběry na mravence a vědecké „dedukce“. Pro mnohé to však bude jen kupa zbytečných žvástů, které brzdili tempo příběhu. Ono se tu vážně převážně mluví, ale i přesto se místy podařilo tvůrcům navodit docela zajímavou atmosféru. Scéna s útokem na farmu, vypuštěním žlutého jedu, osud farmářovic rodinky i samotný závěr – to vše se docela vydařilo. Bohužel hodně vlažné tempo leckoho začne možná uspávat. Navíc již na tehdejší dobu nejsou některé triky zrovna na vysoké úrovni a nejeden divák se jim spíše zasměje. Scénáristova myšlenka však nebyla diváky ani tak vystrašit, jako se spíše zamyslet nad životem mravenců jako takových a nebylo k tomu zapotřebí žádných gigantických plyšových monster. Phase IV tak sice nikdy nebude patřit mezi nejoblíbenější filmy svého odvětví, ale rozhodně si nezaslouží býti opomíjena. Jak už jsem však poznamenal – tohle rozhodně není film pro každého a je mi jasné, že budou vždy převládat spíše negativní ohlasy. Pokud však máte rádi netradiční podívanou a nespokojíte se jen s již stokrát ohranou zápletkou, mohli byste tomu věnovat trochu více svého času. 50% ()

Galerie (62)

Zajímavosti (16)

  • Saul Bass se během natáčení obával postavy dvacetileté Lynne Frederick (Kendra), která hrála šestnáctiletou dívku. Po celou dobu natáčení byla nucena nosit speciálně navržený a bolestivý korzet s železnými pláty, který jí svazoval prsa (aby vypadala mladší). Bass se také snažil Frederick přesvědčit, aby omezila svou stravu na kuřecí vývar a černou kávu. (classic)
  • Hlavním autorem hudby byl Brian Gascoigne a hudbu k závěrečné montážní sekvenci, která byla z kinoverze vystřižena, složil Stomu Yamashta. Elektronickou hudbu složili David Vorhaus a Desmond Briscoe. Vydavatelství Waxwork Records vydalo soundtrack na vinylu v březnu 2015. Neobsahuje vystřiženou hudbu závěrečné montážní sekvence od Stomu Yamashta. Jednalo se o první vydání soundtracku v jakémkoli formátu. (classic)
  • Podle knihy „Future Tense“ Saul Bass původně natočil velkolepou, surrealistickou čtyřminutovou scénu, která ukazovala, jak by vypadal život na „nové“ Zemi, ale distributor ji vystřihl. Scéna měla naznačit, že obě přeživší postavy byly změněny tím, že mravenci vytvořili další stupeň evoluce lidstva a hmyzu. Záběry z původní montážní sekvence se objevují v kinematografickém traileru, který byl pravděpodobně připraven předtím, než byly ve filmu provedeny škrty. (classic)

Reklama

Reklama