Režie:
Charlie ChaplinScénář:
Charlie ChaplinKamera:
Roland TotherohHudba:
Charlie ChaplinHrají:
Charlie Chaplin, Mack Swain, Henry Bergman, Georgia Hale, Jack Adams, Albert Austin, Lita Grey, Tom Murray, Mary Williams, Frank Aderias, Leona Aderias (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V době zlaté horečky se tulák Charlie, stejně jako tisíce dalších mužů, vydává na Aljašku k cestě za zbohatnutím. Ve sněhové vánici narazí na dřevěnou boudu, kde se rozhodne ukrýt. Uvnitř se shledá krom psa také s podivným chlapíkem, který jej s puškou v ruce odmítá přijmout a hladového zlatokopa Big Jima. Zanedlouho se jejich cesty rozdělí. Charlie příchází do města, kde potká místní tanečnici Georgii, do níž se na první pohled zamiluje... (Prince)
(více)Videa (1)
Recenze (154)
Charliem Chaplinem jsem skoro nepolíbený, a tak jej s láskou objevuji, čeho byl tenhle člověk schopná. Není takový kaskadér jako Buster Keaton, ale nebojí se. Svoje filmy chtěl mít dokonalé, a to se mu povedlo. V tomhle případě je to trikově naprosto unikátní, především pak scéna s domem na okraji skály. Silný je ale i příběh, který v sobě skrývá víc, než by si člověk myslel. Představte si to jako reálné drama a hned poznáte, že to chce mimořádného člověka, aby vás tím pobavil. ()
Věčný tulák Charlie Chaplin se opět chopil režisérských otěží a střihl si další tragikomickou postavu ve filmu plném úžasných gagů, hořkosti života a nádherné hudby, z níž mě nejvíce zaujal Flight of the Bumblebee, který v jistých dvou scénách dokonale vystihoval danou situaci:) "Světlo jejího půvabu odejde s ní. On bude znovu ponechaný své prázdnotě, ponuré a osamocené existenci..." ()
Zlatá horečka na Aljašce aneb jak se stal tulák Charlie milionářem. První z řady dlouhých filmů, se kterým Chaplin prorazil. Ve své době poměrně nákladný film, který si vyžádal řadu triků a velké množství komparzu. Viděl jsem delší verzi 95 minutovou. To byla asi chyba, protože film byl až příliš rozvleklý. Některé scénky si zasloužily zkrácení. Známá konzumace boty mě nedostala, stejně jako horská chatka v labilní rovnováze na kraji útesu. Šmrnc mají romantické pasáže lásky beznadějného losera k bohyni Georgie. A co mě dostalo nejvíc, byl tanec s houskami. Mistrná pantomima spojená s loutkovým divadlem v dokonalý celek. Chaplin byl vskutku mimořádný a originální komik. 64% ()
Jakkoliv mohou filmy němé éry připadat dnešnímu divákovi naivní, jednoduché, ba někdy přímo až hloupé, každý, kdo jen malinko filmu rozumí, na nich musí ocenit úžasné tvůrčí schopnosti tehdejších scénáristů, režisérů, ale i herců. Chaplin byl (a je) králem komiků a nemůže jej překonat ani Mr.Bean, ani nikdo další. Už jen proto, že filmy Ch.Chaplina byly nejen humorné, ale nesly v sobě i jisté poselství. A bavily mnoho generací a dalších mnoho generací (doufejme) ještě bavit budou. Samozřejmě jim lze oprávněně vytknout jistou klišovitost, ale to je jen drobnost, kterou třeba současní tvůrci ve svých filmech berou za samozřejmou a tím je (a sebe taky) degradují. Zlaté opojení je (dá se říci) typickým představitelem vrcholné Chaplinovy éry a patří k tomu nejlepšímu, co tento génius stvořil. ()
O vaření boty, přeludu slepice, tančících houskách nebo houpající se boudě je zbytečné hovořit :). Pobavil mě ještě okamžik, kdy je chlap z boudy vyexpedován prostě tak, že se otevřou dveře a ven ho vyfoukne, zaujal mě moment zpívajících lidí na nový rok, který je vlastně velmi smutný (delší záběr na tvář postarší prostitutky). Plus masová scéna s prospektory, plahočími se na Chilkootský průsmyk ... hm ... toto natočit v roce 1925 - respekt! Taky si vybavuju dokument, ve kterém popisovali, jak bylo původní chaplinovou vizí, aby slepice běhala po skutečné zasněžené krajině, ale bylo to prý natolik náročné, že od toho upustili (zbylo z toho jen pár záběrů). ()
Galerie (62)
Zajímavosti (29)
- Natočeno bylo 27krát více materiálu, než měla závěrečná verze filmu. (Kulmon)
- Podle Amerického filmového institutu jde o 58. největší snímek všech dob (2007). (džanik)
- Během filmování se Charlie Chaplin velmi intimně sblížil s Georgií Hale – jejich závěrečný polibek byl natolik dlouhý, že scénu Chaplin raději natočil ještě jednou a do filmu dal onu kratší verzi. (Kulmon)
Reklama