Režie:
Ralf KirstenKamera:
Claus NeumannHrají:
Benjamin Besson, Jaroslava Schallerová, Andrzej Kopiczyński, Milena Dvorská, Maja Komorowska, Krzysztof Chamiec, Norbert Christian, Radovan Lukavský (více)Obsahy(1)
Romanticky laděný historický koprodukční příběh s hororovými prvky, natočený podle předlohy E. T. A. Hoffmanna, si pohrává s mystikou. Do osudů kapucínského mnicha a dívky ze šlechtických kruhů totiž zasáhne sám ďábel. Režisér Ralf Kirsten, opírající se o mezinárodní obsazení, vsadil na expresivitu vyjadřování, na kontrasty v osvětlení ztemněných scenerií, na uhrančivě vyhlížející postavy s planoucíma očima... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (11)
Dvě marx-leninské země se spojily, vzali si mysteriozní předlohu E. T. A. Hoffmana a natočili antikatolickou propagandu, která je docela zajímavá, koukatelná a povedená. Dvorská je úchvatná, obrázky Schallerové si tehdy doufám mladý dělnický proletariát lepil v práci do skříněk. Celé to má zajímavou pochmurnou a bezvýchodnou atmosféru, i když je to všechno tak nějak prvoplánovité a tajemně nepřekvapivě zamotané (až skoro cimrmanovské rodinné vztahy, všichni spojeni se vším a všechno se to točí jen kolem několika předem určených a jasně čitelných postav). Ale jo, ty "ďábelsky-snové" sekvence jsou docela zajímavé a samotný ďábel-našeptávač je pěknej hajzlík. ()
Jako on ten film není blbý, ale je strašně divně natočený. Ani mi tak nevadí experimentální přístup se střihy přes osu, přesuny postav z místa na místo během jednoho střihu, fantastickými vizemi, podivnými skoky v ději. Ale spíše neujasněnost, co chce říct a klopotnost sdělování informací divákům. Protože některé vztahy jsou jasné hned (matka, otec), jiné až do konce vyjasněny nejsou (ten podrazácký mnich), přesto s tím tvůrci šachují naprosto nesmyslně. Ďábla zde skvěle uhlazeně a uhlazeně podrazácky hraje Andrzej Kopiczynski, jenž má velkou oporu v podobně ďábelském biskupovi v podání Krzysztofa Chamiece. Čímž se dostávám k podivné zajímavosti, jíž bych mohl říkat pracovně "efekt Poltergeista": všichni, kdo zde hráli ďábelské nebo ďáblovi sloužící postavy, zemřely předčasně: Chamiec ve věku 71 let, Besson ve svých 58 letech, Milena Dvorská (která má ve filmu i nahatou a obscénní scénu) v 71 letech, Fetting ve věku 73 let, Dommisch v 56 letech, Norbert Christian v 51 letech. Snímek hodně připomíná Valerii a týden divů, a možná proto si tvůrci vybrali Jaroslavu Schallerovou, které to tady stále velmi sluší, ale na rozdíl od tohoto filmu tento má nakonec smysluplný děj a pomalu odhalované stopy pomáhají seskládat si, k čemu došlo. Film není ani vyloženě proticírkevní, byť naznačuje, že biskup i mniši jsou pod vlivem zla, ale spíše naznačuje, že to zlo si do svých životů pouštíme my sami, my sami si ho hýčkáme a předáváme dál, z různých zištných důvodů. A i když je poselství vcelku depresivní, přesto mne potěšilo, že sem tvůrci na konec dali alesoň malé zrnko naděje. ()
Takový žánrový pelmel. Psychologické drama s prvky mysteriózna, romantiky. Díky Cupákovu něžnému projevu se postava čekatele Franziskuse, po řeholním slibu mnicha Medarda, stává sympatickou. V rolích osudových žen Dvorská a Schallerová. Vyniká i Lukavský, němečtí herci ale převažují. Co se mi nelíbilo (a obecně mě štve u podobných filmů velmi často), jsou ty snové scény. Tady je jich i postav v nich hodně, ale vyznával jsem se v tom jen velmi nesnadno. ()
Hodně zvláštní německo-československá spolupráce – toto historické drama s náboženskou tématikou, ale zároveň i slušnou akční scénou – opravdu ďábelský mix, který se mohl opírat především o slušně vybrané herce – kteří předvedli solidní výkony a příběh, jenž mne kupodivu nenudil (a to i přesto že pánbíčkářství nesnáším). Pochválení určitě zaslouží jak uhrančivá mrška Milena Dvorská (tady jí to vážně seklo), tak i nadržená Valerie, pardon zbouchnutá Aurelie (mě se nějak ty role Schallerové pletou). Hudební doprovod byl skutečně slušný a Andre Asriel se na něm pořádně vyřádil. 50% ()
Odporúčam nedať sa zavádzať oficiálnym textom, ktorý vraví, že do osudov postáv zasiahne diabol, žiadne planúce oči či pohrávanie sa s mystikou. Je to historická dráma o mníchovi, ktorý sa nechá zviesť svetskou cestou a zaľúbi sa. Toť vsio. Tempo je skôr upadajúce, viackrát príbeh nudí a k postavám som si budoval vzťah iba ťažko. Zaujímavý je až záver, keď cirkevníci začnú kuť pikle a neskôr i vraždiť a odokryje sa tajomstvo o znovuopakujúcej sa histórii. ()
Reklama