Režie:
Bill CondonScénář:
Bill CondonKamera:
Stephen M. KatzHudba:
Carter BurwellHrají:
Ian McKellen, Brendan Fraser, Lynn Redgrave, Lolita Davidovich, David Dukes, Kevin J. O'Connor, Jack Plotnick, Rosalind Ayres, Jack Betts, Todd Babcock (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Poslední týdny Frankensteinova otce, režiséra Jamese Whalea. Nemocný Whale žije osaměle se svojí hospodyní Hannou a při pokusech malovat bezmocně sleduje, jak ho se zdravím opouští i jeho umělecká tvořivost. Potřebný vzruch do posledních týdnů jeho života přináší mladý zahradník Clayton Boone, který zprvu netuší nic o starcově filmové minulosti ani o jeho sexuální orientaci. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (140)
Dokonalá alegorie na sebe sama. Kdo je Bůh a kdo monstrum? Tento skvost se ke mně dostal až teď a je příjemné vidět (o něco mladšího, ale ne o moc) Iana McKellena, který podává standartní prvotřídní výkon, ovšem mě více zaujala role Brendana Frasera, který byl v té době ještě neznámé ucho a musel si počkat ještě rok, než se proslavil díky Mumii. James Whale je starý nemocný režisér v důchodu, netají se tím, že prožíval divoké mládí opředené sexuálními vztahy s muži. Zaujme jej nový zahradník Boone a takřka ihned se spolu spřátelí. I když Boone zjistí, že je starý pán homouš (a že tyto lidi zrovna nemusí), pořád se k němu vrací, protože rád poslouchá jeho příběhy z mládí, války a natáčení jeho nejslavnějšího filmu Frankenstein. Zároveň oboum chybí blízký přítel a navzájem jej v sobě naleznou. Ovšem nit předsudků a chtíče je velmi tenká a i jejich přátelství projde několika zkouškami. Film, který jsem hltala jedním dechem a přeji mu, aby se dostal do většího povědomí diváků. Dobrý komentář: kalap ()
Ocenění: Oscar 1998 - adaptovaný scénář; nominace: hlavní herec (I. McKellen), vedlejší herečka (L. Redgrave) Zlaté glóby - vedlejší herečka (L. Redgrave); nominace: film (drama), herec v dramatu (I. McKellen) BAFTA - nominace: vedlejší herečka (L. Redgrave) Bram Stoker Awards - scénář (společně s filmem Smrtihlav) British Independent Film Awards - herec (I. McKellen) Broadcast Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen také za film Nadaný žák) Chicago Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen) Florida Film Critics Circle Awards - herec (I. McKellen také za film Nadaný žák) Independent Spirit Awards - film, hlavní herec (I. McKellen), vedlejší herečka (L. Redgrave) Kansas City Film Critics Circle Awards - herec (I. McKellen) London Critics Circle Film Awards - vedlejší herečka (L. Redgrave) Los Angeles Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen), hudba (společně s filmem Malý řezník) National Board of Review - herec (I. McKellen), film San Diego Film Critics Society Awards - herec (I. McKellen), film MFF San Sebastián - herec (I. McKellen), Zvláštní cena poroty (s filmem A la place du coeur) Satellite Awards - adaptovaný scénář Seattle International Film Festival - režie Toronto Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen).... ....Scénář : Bill Condon podle románu Christophera Brama. Kamera : Stephen M. Katz. Hudba : Carter Burwell - Ocenění 1998 - Los Angeles Film Critics Association Awards - vítěz ( Nejlepší hudba ) ()
Zaujímavý životný príbeh režiséra, ktorý sa síce preslávil svojimi dvoma filmami o Frankensteinovi, ale záver jeho života sa nesie v zabudnutí, keďže má zdravotné problémy a veľa jeho blízkych ho už opustilo. Na druhej strane jeho homosexualita ho stále drží akosi "nad vodou", hlavne v situáciách, keď sa v jeho blízkosti objaví nový záhradník... Celkom príjemný film, s dobrými hereckými výkonmi a aj scenár je napísaný tak, aby to nenudilo. ()
„Ak chcete, môžete si zaplávať v bazéne. Plavky nepotrebujete. Formality.“ V roku 1997 mal renomovaný britský herecký i divadelný veterán Ian McKellen pred sebou trilógie PÁN PRSTEŇOV a X-MEN, ale už niekoľko rokov dozadu "verejne odhalil" svoju homosexualitu. Nečudo, že bez váhania prijal skvostnú ponuku režiséra Billa Condona (CANDYMAN) svárniť slávneho starnúceho režiséra Jamesa Whalea (FRANKENSTEIN/1931, NEVIDITEĽNÝ MUŽ/1933), ktorému v zime života vstúpi do domu svalnatý opálený záhradník Clayton. Ak je na snímke niečo lepšie, ako báječná atmosféra (povinná - ako u Burtonovho EDA WOODA - pre filmových fanúšikov), je to už iba výborný Brendan Fraser, ktorý len zriedka divákom ukáže svoju druhú tvár, na ktorej už nie je stopa po atletickom švihákovi so zmyslom pre humor; je to tvár, kde tróni zrelý dramatický herec, ktorý dobre vie, čo robí. Bohužiaľ, snímka (z produkcie Clivea Barkera!) nie je taká dokonalá, ako mohla byť a pasáže, proti ktorým skutočne nemožno namietať vôbec nič, sa striedajú so scénami, ktoré sú príliš doslovné, priemerné a nudné. ()
Čím blíže jsou Bohové a Monstra svému konci, tím lépe se na ně dívá, a tím více mne jednotlivé scény dostávaly. Snímek je spíše konverzačním dramatem, než jakýmkoli jiným - vzpoměl jsem si třeba na Interview. Režisér tu sice neoperuje jen s jednou kulisou a vše se tváří více rozvinutě, jenže všechny důležité scény a dějová linka příběhu, ve které se "něco děje" jsou divákovi servírovány v malířském ateliéru pana Whalea. To znamená v jediné místnosti a mezi čtyřma očima. A když si spolu Fraser a McKellen povídají, to je panečku pokoukání! Jedna z nejcharismatičtějších anglických filmových legend spolu se spíše komediálním hercem - o to více Fraserův výkon překvapí. Musím podotknout, že ihned po dokoukání jsem si sehnal Frankensteinovu nevěstu, už se na ten film velice těším. A jsem nesmírně rád, že jsem měl možnost zahlédnout kus ze života Jamese Whaela. Ad. scéna v bazénu: tak zdařile mixují fakta a fikci už jen knihy. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (8)
- Scénář filmu je založen na knize "Frankensteinův otec" od spisovatele Christophera Brama, který se věnuje gay literatuře. (Dementra)
- Název filmu pochází z věty, kterou řekne ve filmu Frankensteinova nevěsta (1935) Dr. Pretorius Dr. Frankensteinovi: "To a new world of gods and monsters." (Kulmon)
- Závěrečnou scénu, kdy Clay kráčí ulicí jako Frankenstein, navrhl Brendan Fraser. (HellFire)
Reklama