Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Charles Chaplin a jeho souboj se stroji v éře, která není příliš nakloněna lidem. Společenská satira natáčená ještě v konvencích pantomimy němého období. Protest proti nehumánním aspektům technické civilizace a automatizace lidského života. Film je vybudovaný jako mozaika epizod, každá z nich má vlastní výstavbu gagů, geniálně se v ní uplatňuje smysl pro humor ironii i sarkasmus. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (292)

misterz 

všechny recenze uživatele

Moderná doba od Ch. Chaplina priniesla so sebou výživný kokteil humoru a zábavy, ale medzi riadkami i veľa nostalgie a smútku za všetkým tým starým a jednoduchším, nuž nemej ére a staromilskému prístupu tu definitívne odzvonilo. Samozrejme, nemôžem zabudnúť ani na prekrásnu P. Goddard a hlavne na Chaplinovo spevácko-tanečné vystúpenie v závere filmu, ktoré mi v hlave vyhrávalo ešte riadne dlho. 85/100 ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Kvalitná a stále zábavná vec. Ch. Chaplin bol veľkým priekopníkom a takmer všetko v čom hral sa zapísalo do dejín. Nie je to až tak dokonalé ako napr. Svetlá veľkomesta, ale stále ide o veľmi zábavnú grotesku. Najviac ma pobavilo doťahovanie matíc v továrni a podskakovanie v rytme doťahovania aj po šichte. To sú nežiadúce účinky pri pásovej obsluhe...80%. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Až do moderní doby patřil Tulák divákům. Pokud to jen šlo, dlouhodobějším závazkům se – oproti Busteru Keatonovi – vyhýbal. S dívkami koketoval, v nestřežený okamžik je i opatrně políbíl, ale k rodinnému životu alespoň navenek neinklinoval. Několik grotesek příznačně končilo jeho osamělou chůzí směrem od kamery, za dalším dobrodružstvím, nezávislém na tom právě prožitém. Teprve Moderní doba, Chaplinovo rozloučení s Tulákem a Tulákovo rozloučení s divákem, končí záběrem spokojeně kráčejícího páru. Tulák odchází, ale konečně není sám, o jeho budoucnost se nemusíme strachovat. Moderní doba však nebyla jen rozloučením s Tulákem, ale také s němým filmem a žánrem čisté grotesky (mj. kvůli finančnímu neúspěchu – kritici i diváci již byli uvyklí zvukově mnohem hutnějším filmům). Chaplin poprvé nápaditě využívá zvukových efektů, buďto k zesílení dramatického (výstřely) nebo komického efektu („krmící“ mašina). Navíc nechá Tuláka jakousi francouzsko-italskou hatmatilku zazpívat pár not. Nejen v této scéně hrdina připomíná porouchaný stroj, který po vykázání z továrny, kde mu příslušela jasná funkce, marně hledá jiné uplatnění. Chaplinův satirický portrét vykořisťovatelské kapitalistické společnosti, měnící člověka v soukolí obřího mechanismu (hádám, že zejména tato rovina Chaplinovy tvorby inspirovala Jacquese Tatiho), souzněl s obdobím hospodářské krize a oproti jiným komediím divákům nedovolil utéct do hezčího světa. Nezaměstnanost, chudoba, hlad, sociální nepokoje – vše sice humorně rámované, nicméně viditelně přítomné. Díky povýšení mechanizace lidské existence na hlavní téma filmu mohl Chaplin vytěžit jeden z hlavních rysů grotesek, jejichž gagy často spočívají v tom, že se lidé chovají jako neživé objekty. Příliš blízká příbuznost s předchozími filmy je zároveň slabinou Moderní doby. Zápletka se vinou střídání různých povolání, která si Chaplin ozkoušel ve svých krátkých groteskách, drolí do oddělených, třebaže s obdivuhodnou úsporností zrežírovaných epizod. Filmu tak chybí dramatická semknutost i emocionální působivost. Kvůli silnému příběhu tedy ne, ale kvůli gagům s kokainem nebo utahováním šroubů a kvůli neodolatelně nabroušené gamine Paulette Goddard se do Moderní doby dozajista vracet budu. 80% Zajímavé komentáře: sportovec, Radko ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Filmová ikona Charlie Chaplin má významných kousků na kontě spousty. Diktátor, Cirkus, Kid, Světla ramp..... a také Moderní doba. Právě Moderní doba patří dost možná mezi nejlepší mistrova díla, což je i vzhledem ke kvalitě většiny jeho titulů velmi prestižní označení. I z dnešního pohledu je patří ovšem Moderní doba mezi nejslavnější a nejchválenější Chaplinovy tituly, čemuž je hodně těžké se divit. Moderní doba je totiž úžasná.   Jak je u Chaplina zvykem, Moderní doba je hodně zábavná. Krom toh je ovšem též velmi chytrá, protože se svět točí okolo přežívání v industriálním světě a Chaplin si neodpustí spousty rýpavých komentářů. Film je komentářem k velké hospodářské krizi, který obsahuje Chaplinův komentář k industrializaci. Krom toho je Moderní doba též posledním filmem, kde Chaplin ztvárnil postavu Tuláka a prvním filmem, kde je možné Chaplina slyšet.   Společně s Diktátorem a Kidem patří Moderní doba dost možná mezi nejsilnější Chaplinovy díla. Dokazuje, že krom povinného humoru se Chaplin neobcházel bez silných myšlenek. Je to pochopitelně neskutečná zábava, která se u Chaplina nabízí jako povinnost. Zároveň ovšem je Moderní doba skutečně komentářem, který v mnoha ohledech obstojí i v aktuálním období 21. století. Přitom všem ovšem zůstává apolitické a přesto silné.   Chaplinovy gagy jsou opět výtečné, jeho tečka za němou érou funguje výtečně. Chaplinova dokonalá nadsázka a sociální kritika společně fungují v neskutečně krásném kontrastu. Ze všech němých Chaplinových filmů je Moderní doba dost možná nejkomplexnější, protože se zároveň snaží skutečně něco říct. Chaplin zůstává apolitický a přesto toho dokáže říct strašně mnoho. Jeho satira fungovala skvěle a na mistra se může vesele vzpomínat právě i díky Moderní době.... ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Moderní doba je tak moc dobrý film, že se ho plynutí času nijak netýká. Tento film zkrátka nestárne. I po více než 80 letech umí Chaplin nejen rozesmát, ale i dojmout. Chaplin se obul tehdejších bezcitných kapitalistů a i přesto, že on sám byl dávno za vodou, vyznívá kritka naprosto upřímně a oprávněně nikoliv jako populistická póza. Moderní doba je navíc prošpikována skvělými a údernými scénkami, které snad musí rozesmát úplně každého. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (28)

  • Poslední velký americký film, který užil postupů charakteristických pro ”němou éru”, jako například kartiček s dialogy. (džanik)
  • Ve světě film vyvolal bouřlivou diskuzi – v nacistickém Německu a fašistické Itálii byl dokonce zakázán. (everlong)

Reklama

Reklama