Reklama

Reklama

Harper

  • USA Harper (více)
Trailer

VOD (1)

Paul Newman v nezapomenutelné titulní roli kasovního trháku podle knihy Rosse MacDonalda Pohyblivý terč. První detektivka v Newmanově kariéře, čítající tehdy třiadvacet filmů, doslova vzkřísila tento žánr.Harper slídí a uniká nástráhám při odkrývání pravdy v propleteném případu únosu a vraždy. Chytrý scénář Williama Goldmana vás pobaví a provede světem "typicky zvláštních" kalifornských postav. Potkáte bohatou dámu (Lauren Bacall), ozbrojeného právníka (Arthur Hill), plážového gigola (Robert Wagner), zapadající filmovou hvězdu s náklonností k alkoholu (Shelley Winters), jazzovou závislačku (Julie Harris) i Harperovu odcizenou manželku (Janet Leigh). A k tomu všemu bezbožný řád z chrámu Mraků vedený Strotherem Martinem. Každý z nich může mít klíč k vraždě nebo kulku pro Harpera. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (96)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Průměrná detektivka s tuctovou vraždou, jednou zapamatovatelnou akční scénou v temném vrakovišti, množstvím postav, komplikovanými vztahy a stylově cynickým Paulem Newmanem v postavě soukromého detektiva. On tedy zejména Newman pozvedává celý film na dobře koukatelný průměr, ale z 15ti filmů s Newmanem, které jsem doposud viděl, hodnotím Harpera jako jednoznačně nejslabší... Zatímco v nočních scénách (zvláště těch akčních) je atmosféra velmi zdařilá, zbytek filmu s nesmírně nataženým tempem hutnější atmosféru jaksi postrádal a celkový styl možná až příliš odváděl divákovu pozornost od ústřední zápletky. Většina děje na mě působila předvídatelným až zaměnitelným dojmem, ale samotný příběh mě přeci jenom překvapil alespoň závěrečném vyústěním po konečném odhalení pachatele. To nejlepší z amerického neo-noiru mělo teprve o pár let postupně přijít. 60% ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Stará dobrá drsná škola a Paul Newman se na Archera (Harper) hodí mnohem víc, než Brian Keith (soudce Hardcastle). Nezapomenu na jednu větu, kterou tady řekl jeden záporák, chlap někde u čtyřiceti padesáti. Harper se ho ptá: Kdo jste? - Copak nevidíte? Fešák v rozpuku. Tvůrcům se povedlo přenést původní McDonaldovu atmosféru z knížek i na plátno. Harper je cynický, unavený ale tvrdý a houževnatý jako buldog. Špičkování mezi matkou a dcerou Sampsonovými a chování dcerky vůči Harperovi považuji za naprosto dokonalé. Bohatí u McDonalda jsou málokdy i šťastní. Bohatství málokdy nabyli čestně, pokud jej nezdědili a obvykle v jejich minulosti dřímá nějaké temné tajemství, nějaká dávná vinna. To temné tajemství a vinna tu čiší téměř z každého obrazu. Svým způsobem je to smutný film, protože nikdo kromě Harpera není klaďas, všichni jsou zmetci až na půdu. Někdo větší než jiný, ale vlastně stejná verbež. Moc se mi film líbil. ()

Reklama

Klajnik 

všechny recenze uživatele

Newman byl sympaťák a role poněkud cynického a sardonického soukromého detektiva mu sedla. Film je to rovněž solidně natočený; Kamerově je sice velmi statický, ale přemýšlelo se nad tím, co jak zabrat do obrazu a postavy hrají v opravdových kulisách a lokacích. To samozřejmě nestačí a film u mě selhal v rovině příběhu, který mi přijde nezajímavý. To, o co tam jde, mi bylo jedno. To bývá problémem mnoha detektivek. Proč by diváka/čtenáře mělo zajímat, že byla nějaká cizí postava zabita nebo unesena? Odkrývá to vyšetřování něco  podmětného o lidech obecně? Nemyslím si, že zde tomu tak je a i kdyby bylo, tak je lepší sledovat zločin než jeho odhalování (viz. Scorseseho gangsterky). Protagonista sice potkává řadu archetypálních postav LA své doby, ale nic moc z toho. Mění se spolu s odhalováním stop i protagonista, který je nějak hodnotově konfrontován a v závěru se bude muset rozhodnout, jakým člověkem hodlá být? Takové psychologické zkoumání zde divák nenajde. Harper sice odhaluje jakési spiknutí, ale zůstává furt stejný. Otázka tedy stále zní: Proč by mě mělo zajímat nějaké fikční spiknutí? Jelikož jsem nenašel důvod, proč by mě to spiknutí mělo zajímat, tak si film nezasloužil, ale se snažil rekonstruovat zločin spolu s protagonistou skrze získávání úsečných informací od různých postav. Po dokoukání tedy ani nejsem schopen pořádně převyprávět, kdo co komu a proč. Filmu rovněž chybí pamětihodné sekvence i práce s gradací děje. Celé je to tak nějak na jedno brdo a proto lidé píší, že se to táhne. ()

carter... 

všechny recenze uživatele

70% Slušná detektivka s jasně oddělenými charaktery postav. Slušela by jí kratší stopáž Proč vidět: 1) Ochutnáte karamelku Pamelu Tiffin, sladší než cukrová vata s medem dohromady 2) Soukromé vočko a floutek Paul Newman 3) Obohatí váš taneční repertoár, který zaručí, že se v současnosti na parketu stanete dlouho nezapomenutelným ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Harper pôsobí dojmom suverénneho chlapíka, ktorého musí zbožňovať každá ženská. Lenže jeho cynizmus je iba obranným mechanizmom pred ľuďmi, s ktorými vďaka jeho dobrovoľne zvolenej profesii prichádza dennodenne do styku. Jeho úškrn je tak vyjadrením sklamania a postupného zmierenia sa s trpkou realitou. Scenár je podobne komplikovaný, ako napríklad Hlboký spánok, Harper sa rovnako stále viac a viac zabára pod pozlátko, majúce hrúbku fólie a pod ktorým sa nachádza bezodné morálne bahno. Ku koncu sa všetko začne pomerne rýchlo blížiť k záveru, ktorý by sa dal nazvať vďaka poslednej polhodine absolútnym zúfalstvom. Skúste sa do Harperovej situácie vcítiť a zistíte, že niekedy je možno lepšie nestrkať hlavu do piesku a užívať si radšej bezstarostnú nevedomosť. Napríklad s takou Janet Leigh. Lenže to by bolo proti Harperovej prirodzenosti. Podobné filmy z rovnakého obdobia: Bez okolkov, Lúčenie s Lennoxom. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (5)

  • Song, na který Miranda (Pamela Tiffin) bláznivě tančí u bazénu, se jmenuje „Mexican breakfast“. Na konci scény u bazénů se u této písně určitým minimalistickým způsobem „zavrtí“ i Harper (Paul Newman). Scénu je možné dohledat i na YouTube pod názvem „Pamela Tiffin in HARPER“. Chytlavá melodie zazní ve filmu později ještě jednou, a to ve scéně v baru, kde na ní lidé rovněž s nemalým elánem křepčí. Píseň mají na svědomí jako autoři Johnny Mandel, Bill Holman, Billy Byers a Richard Hazard, a vznikla stějně jako film v roce 1966. (Posheidon)
  • Vůz, který Harper (Paul Newman) používá, je Porsche 356 A Speedster, jeho cena je dnes závratná, cca 8 milionů Kč. (sator)

Reklama

Reklama