Reklama

Reklama

Harper

  • USA Harper (více)
Trailer

VOD (1)

Paul Newman v nezapomenutelné titulní roli kasovního trháku podle knihy Rosse MacDonalda Pohyblivý terč. První detektivka v Newmanově kariéře, čítající tehdy třiadvacet filmů, doslova vzkřísila tento žánr.Harper slídí a uniká nástráhám při odkrývání pravdy v propleteném případu únosu a vraždy. Chytrý scénář Williama Goldmana vás pobaví a provede světem "typicky zvláštních" kalifornských postav. Potkáte bohatou dámu (Lauren Bacall), ozbrojeného právníka (Arthur Hill), plážového gigola (Robert Wagner), zapadající filmovou hvězdu s náklonností k alkoholu (Shelley Winters), jazzovou závislačku (Julie Harris) i Harperovu odcizenou manželku (Janet Leigh). A k tomu všemu bezbožný řád z chrámu Mraků vedený Strotherem Martinem. Každý z nich může mít klíč k vraždě nebo kulku pro Harpera. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (96)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Zaplatit chlast alkoholikovi, abych získal informace, to je oběť." Harper mě bavil. Jako správný soukromý očko si dělá srandu z policajtů, přivolá zlobu Boha Slunce a občas dostane ránu pěstí, tyčí nebo náklaďákem. Vždycky však vstane, oklepe se, procedí mezi zuby suchou hlášku a jde vyrobit další mrtvolu. Prostě sympaťák, kterej se umí pohybovat ve světě, ve kterým jsou všichni zmetci nebo Miranda. U ní jsem si nebyl jistej, ale její hustej vlas, tanec na můstku a sebevražedný řízení auta ve mně vzbudili dojem, že je nevinná. A závěrečnej pokec s vrahem je dokonalej. Takhle přátelskou atmosféru nedokázal vytvořit ani jedinečnej vágus Colombo. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Průměrná detektivka s tuctovou vraždou, jednou zapamatovatelnou akční scénou v temném vrakovišti, množstvím postav, komplikovanými vztahy a stylově cynickým Paulem Newmanem v postavě soukromého detektiva. On tedy zejména Newman pozvedává celý film na dobře koukatelný průměr, ale z 15ti filmů s Newmanem, které jsem doposud viděl, hodnotím Harpera jako jednoznačně nejslabší... Zatímco v nočních scénách (zvláště těch akčních) je atmosféra velmi zdařilá, zbytek filmu s nesmírně nataženým tempem hutnější atmosféru jaksi postrádal a celkový styl možná až příliš odváděl divákovu pozornost od ústřední zápletky. Většina děje na mě působila předvídatelným až zaměnitelným dojmem, ale samotný příběh mě přeci jenom překvapil alespoň závěrečném vyústěním po konečném odhalení pachatele. To nejlepší z amerického neo-noiru mělo teprve o pár let postupně přijít. 60% ()

Reklama

Lupes 

všechny recenze uživatele

Snaha přiblížit se Philu Marlowovi by se Newmanovi podařila, kdyby se scénárista pokusil přiblížit Raymondu Chandlerovi. Takhle je to mizerná detektivka, jejíž překvapivou pointu tušíte díky zdůraznění některých vztahů od začátku. Navíc je klopotný konec hodně zpackaný a motiv opravdu málo uvěřitelný. Skoro bych tipoval, že se hodně střihalo a končilo to původně jinak a lépe. Takhle vznikla mizerná krimi. Co ocenit? Paul Newman dobře hrající rozporuplnou postavu? Ukázku dekadence soudobých pracháčů Ameriky?? Možná, ale to je málo. Vlastně nuda. ()

PlayEasy 

všechny recenze uživatele

No, možná se naše očekávání zcela nenaplnila, ale na druhou stranu..... tento kasovní trhák vzkřísil tehdy skomírající (a náš milovaný) detektivní žánr. Scénář je docela fikaný (i když i mistr Goldman se měl tehdy ještě co učit :), několik scén překvpapivě na svou dobu docela napínavých. Zbytek už celkem nuda, kolikrát zbytečné dějové zvraty a "trochu moc padouchů na jeden film". Zkrátka bez jako vždy skvělého a hláškujícího Paula Newmana by byl film pouhý (pod)průměr.... 65% ()

Klajnik 

všechny recenze uživatele

Newman byl sympaťák a role poněkud cynického a sardonického soukromého detektiva mu sedla. Film je to rovněž solidně natočený; Kamerově je sice velmi statický, ale přemýšlelo se nad tím, co jak zabrat do obrazu a postavy hrají v opravdových kulisách a lokacích. To samozřejmě nestačí a film u mě selhal v rovině příběhu, který mi přijde nezajímavý. To, o co tam jde, mi bylo jedno. To bývá problémem mnoha detektivek. Proč by diváka/čtenáře mělo zajímat, že byla nějaká cizí postava zabita nebo unesena? Odkrývá to vyšetřování něco  podmětného o lidech obecně? Nemyslím si, že zde tomu tak je a i kdyby bylo, tak je lepší sledovat zločin než jeho odhalování (viz. Scorseseho gangsterky). Protagonista sice potkává řadu archetypálních postav LA své doby, ale nic moc z toho. Mění se spolu s odhalováním stop i protagonista, který je nějak hodnotově konfrontován a v závěru se bude muset rozhodnout, jakým člověkem hodlá být? Takové psychologické zkoumání zde divák nenajde. Harper sice odhaluje jakési spiknutí, ale zůstává furt stejný. Otázka tedy stále zní: Proč by mě mělo zajímat nějaké fikční spiknutí? Jelikož jsem nenašel důvod, proč by mě to spiknutí mělo zajímat, tak si film nezasloužil, ale se snažil rekonstruovat zločin spolu s protagonistou skrze získávání úsečných informací od různých postav. Po dokoukání tedy ani nejsem schopen pořádně převyprávět, kdo co komu a proč. Filmu rovněž chybí pamětihodné sekvence i práce s gradací děje. Celé je to tak nějak na jedno brdo a proto lidé píší, že se to táhne. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (5)

  • Song, na který Miranda (Pamela Tiffin) bláznivě tančí u bazénu, se jmenuje „Mexican breakfast“. Na konci scény u bazénů se u této písně určitým minimalistickým způsobem „zavrtí“ i Harper (Paul Newman). Scénu je možné dohledat i na YouTube pod názvem „Pamela Tiffin in HARPER“. Chytlavá melodie zazní ve filmu později ještě jednou, a to ve scéně v baru, kde na ní lidé rovněž s nemalým elánem křepčí. Píseň mají na svědomí jako autoři Johnny Mandel, Bill Holman, Billy Byers a Richard Hazard, a vznikla stějně jako film v roce 1966. (Posheidon)
  • Vůz, který Harper (Paul Newman) používá, je Porsche 356 A Speedster, jeho cena je dnes závratná, cca 8 milionů Kč. (sator)

Reklama

Reklama