Režie:
Bob RafelsonScénář:
Carole EastmanKamera:
László KovácsHrají:
Jack Nicholson, Karen Black, Billy Green Bush, Fannie Flagg, Lois Smith, Sally Struthers, Susan Anspach, John P. Ryan, Ralph Waite, Toni Basil (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V popředí příběhu je Robert Eroica Dupea, jenž hodil za hlavu svoji velmi slibnou kariéru koncertního pianisty a pracuje jako pomocný dělník na naftových vrtech v Kalifornii. Žije "na hromádce" s Rayette, která pracuje jako číšnice v bistru. Když Robert uslyší od sestry, že otec je těžce nemocný, vydává se domů, aby jej navštívil, a Rayette vezme s sebou. Tam je Robert znovu konfrontován s bohatstvím a životním stylem své kulturní rodiny, které se na čas zcela zřekl...Působivost a nezvyklost snímku je namíchána již ve scénáři, na něm spolupracovala Carole Eastmanová společně s Bobem Rafelsonem. Napsali silný příběh o hledání identity, s řadou komických i tragických momentů, jenž překvapil charakterově rozporuplnými hrdiny a nekonvenčními dialogy. Při realizaci za kamerou stál tvůrce maďarského původu László Kovács, jenž rovněž nasnímal Bezstarostnou jízdu, a stal se jedním z nejlepších kameramanů své doby. Ten vytvořil místy až surrealistické obrazy naftových polí či "tichem všepohlcující" krajinu v okolí rodinného domu Dupeových. Malé životní etudy sice nakonec ze čtyř nominaci nezískaly ani jednoho Oscara, Jack Nicholson jako Robert Dupea tu ale potvrdil skutečně výjimečné herecké chameleonské" schopnosti i to, že je filmová hvězda první velikosti. K silným, nezapomenutelným momentům snímku patří například dokonalou absurditou nabitá scéna kuřecího salátu", který si objednává Robert u neochotné číšnice v restauraci, stejně jako jeho smutkem a melancholií prodchnuté bravurní "pianové sólo" na jedoucím náklaďáku mezi auty na přeplněné silnici (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (84)
Tak tuhle ukrutnou nudu nemoh zachránit ani Jack Nicholson. A kdyby v tom nehrál on, asi bych to velice rychle vypnul. Z celýho filmu mě pobavilo akorát to, když si v restauraci chce Jack Nicholson objednat toast, dál se tam našlo pár hezkejch záběrů a nakonec ještě nesmim zapomenout na finální scénu u benzínky, která byla taková všeříkající. Jinak mi strašně lezla na nervy Karen Black. Tu bych musel tak po 3 minutách kopnout do držky. ()
Jack byl skvostnej, jinak to nejde vyjádřit. Určitě hrál i v lepších filmech, to je jasný, ale já si ho tady vysloveně vychutnávala, protože ten kluk má v sobě takový kýbl espritu nebo nějaké to fluidum, které mě drželo přilepenou na obrazovce až do konce. Bobby je člověk, který si na nic nehraje, štvou ho povrchní lidé, štve ho vlastně celý jeho neutěšený život (ukázka v autě mluvila za všechno), ani toulání z místa na místo ho nijak zvlášť neuspokojuje a ve vztazích k opačnému pohlaví to nemá taky moc jednoduchý. Bobbyho oči mluvily a vyjadřovaly jeho pocity aniž by musel moc mluvit v různých situacích, ať to byly momenty s Rayette, s praštěnými stopařkami a nebo v závěru v jeho rodinném kruhu s otcem. Jack byl prostě jedinečný. Je to film přes čtyřicet let starý, ale mně trochu připomněl ty dnešní nezávislé filmy. Kdo hledal nějaké slabiny, tak je možná našel, ale já jsem se jimi vůbec nezabývala a naprosto souhlasím s komentářem Kleopatry. Výborný film. ()
Osud zivotem zkouseneho muze (prvotridni vykon Jack Nicholson), kteremu stestena nepoda ani ruku se prevaluje na vlne neprijemnych situaci, cemuz nepomuze navsteva kulturne hudebni rodiny, ktere se z osobnic duvodu zrekl, i pres svuj velky muzikalni talent. Bizarni postavicky, pomaly dej, krome hlavniho hrdiny nevyrazni herci, depresivni mod od zacatku do konce, nezazivna kamera nebo rezie. 50% ()
Priemerny film o tom, ako on pracuje na naftovych plosinach a ona zas ako casnicka v krcme /ja viem, pube/. Jack nicholson nijako sa hereky tymto filmom neukazal, spolu s Karen Black tahaju film, ale je to moc ukecane, herecke vykony su len priemerne a pribeh slaby a nema cim strhnut. Uz viem, preco Jack Nicholson prerazil az Formanovym Preletom nad Kukaccim Hnizdem. 55 % ()
Dosti kuriózní snímek, který bych si troufl označit za kontroverzní. Jedni umírají nudou, druzí ho sledují s entuziasmem. Pochopení mám pro obě strany. Sám však nevím, ke které se přiklonit. Rafelson nastolil náhled do života cholerického a pesimistického parchanta, který hledá cestu ven, což byl skvělý nápad. Formální stránkou si však už nezíská každého. Najde se tu pár vtipných momentů (hra na piáno na náklaďáku, shození skleniček v restauraci atd.), které trochu kompenzují ten nudný stereotyp. Vychvalovat famózní výkon Nicholsna by bylo nošením dříví do lesa. Na proti tomu taková Karen Black i přesto, že hraje výborně, respektive přesně tak jak má, tak je na facku a na místě Nicholsna bych nejspíš zastřelil jí a pak sebe. Co se týče, dialogů tak u některých jsem kroutil palicí, hlavně u těch, kterých se zúčastnila madam Black. Nezvyklý ale originální film, který zaujme velmi malé procento diváků. ()
Galerie (101)
Photo © American Broadcasting Company
![Malé životní etudy - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/875/159875055_fe3403.jpg)
Reklama