Režie:
Bob RafelsonScénář:
Carole EastmanKamera:
László KovácsHrají:
Jack Nicholson, Karen Black, Billy Green Bush, Fannie Flagg, Lois Smith, Sally Struthers, Susan Anspach, John P. Ryan, Ralph Waite, Toni Basil (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V popředí příběhu je Robert Eroica Dupea, jenž hodil za hlavu svoji velmi slibnou kariéru koncertního pianisty a pracuje jako pomocný dělník na naftových vrtech v Kalifornii. Žije "na hromádce" s Rayette, která pracuje jako číšnice v bistru. Když Robert uslyší od sestry, že otec je těžce nemocný, vydává se domů, aby jej navštívil, a Rayette vezme s sebou. Tam je Robert znovu konfrontován s bohatstvím a životním stylem své kulturní rodiny, které se na čas zcela zřekl...Působivost a nezvyklost snímku je namíchána již ve scénáři, na něm spolupracovala Carole Eastmanová společně s Bobem Rafelsonem. Napsali silný příběh o hledání identity, s řadou komických i tragických momentů, jenž překvapil charakterově rozporuplnými hrdiny a nekonvenčními dialogy. Při realizaci za kamerou stál tvůrce maďarského původu László Kovács, jenž rovněž nasnímal Bezstarostnou jízdu, a stal se jedním z nejlepších kameramanů své doby. Ten vytvořil místy až surrealistické obrazy naftových polí či "tichem všepohlcující" krajinu v okolí rodinného domu Dupeových. Malé životní etudy sice nakonec ze čtyř nominaci nezískaly ani jednoho Oscara, Jack Nicholson jako Robert Dupea tu ale potvrdil skutečně výjimečné herecké chameleonské" schopnosti i to, že je filmová hvězda první velikosti. K silným, nezapomenutelným momentům snímku patří například dokonalou absurditou nabitá scéna kuřecího salátu", který si objednává Robert u neochotné číšnice v restauraci, stejně jako jeho smutkem a melancholií prodchnuté bravurní "pianové sólo" na jedoucím náklaďáku mezi auty na přeplněné silnici (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (85)
Film o člověku, kterej se v životě vybodl na svůj um a šel se živit jak se zrovna naskytlo. Takže momentálně obyčejnej chlápek, kterej má přítelkyni (pěknou krávu), přátelé, práci a otce co je nemocnej. Takže situace, která je na denním pořádku X tisíc lidí. Takže asi tak. Nudnej film, ve kterým je moc postav a moc životních příběhů, který se spolu ani extra nesouvisí a u filmu jako je tento je to spíš na škodu. Nebej Nicholsona, (neřikám že se do role zvlášť hodí, ale stejně....) kterej film o něco nadzvedl svým výkonem, bylo by to asi o hodně níž. Bohužel, to není film pro mě. ()
Dosti kuriózní snímek, který bych si troufl označit za kontroverzní. Jedni umírají nudou, druzí ho sledují s entuziasmem. Pochopení mám pro obě strany. Sám však nevím, ke které se přiklonit. Rafelson nastolil náhled do života cholerického a pesimistického parchanta, který hledá cestu ven, což byl skvělý nápad. Formální stránkou si však už nezíská každého. Najde se tu pár vtipných momentů (hra na piáno na náklaďáku, shození skleniček v restauraci atd.), které trochu kompenzují ten nudný stereotyp. Vychvalovat famózní výkon Nicholsna by bylo nošením dříví do lesa. Na proti tomu taková Karen Black i přesto, že hraje výborně, respektive přesně tak jak má, tak je na facku a na místě Nicholsna bych nejspíš zastřelil jí a pak sebe. Co se týče, dialogů tak u některých jsem kroutil palicí, hlavně u těch, kterých se zúčastnila madam Black. Nezvyklý ale originální film, který zaujme velmi malé procento diváků. ()
Snímek má za mě, překvapivou hloubku. Kde hlavní hrdina navenek, toho moc neřeší, ale uvnitř to vře k jasnému výbuchu. Je si vědom svého života a přestože ví, že mu utíká skrz prsty, jakoby se ho bál pevněji uchopit. Herci co mají charisma, to mají samozřejmě lehčí, že z nich člověk nemůže spustit oči i když se nic neděje, ale tady v tomto vážném snímku se Nicholson mohl opřít o svůj nezaměnitelný styl. Já byl spokojený. ()
A mě se to líbilo. Takový obyčejný film o obyčejném chlapovi a jeho životě. Hlavní hrdina je bývalý pianista, který to vzdal a pracuje jako dělník. Táhne to s hodnou leč trochu pitomou servírkou, ke které se chová jako hajzl a podvádí ji. Neváhá ani svést přítelkyni svého bratra, nedokáže si promluvit s tátou jinak než když je po mrtvici a nemůže odpovídat. V průběhu filmu se ukazuje proč - protože ztratil respekt, lásku a city nejen k okolí, ale hlavně sám k sobě. Někdo to tu komentuje, že to nechápe, já to naopak dokážu pochopit velice dobře. Občas je to vtipné, občas nudné, není to žádné strhující drama a konec je cynický. Ty 4* dávám hlavně kvůli Nicholsonovi, který je tu už takový, jak ho miluju. Ošklivý, plešatějící, ale charismatický a excentrický chlap, který přitom jasně umí zahrát i slabé chvilky své postavy. ()
Ač je v centru pozornosti tradičně delikátní Nicholson, který se potácí životem s mrzutostí a potlačovaným sarkasmem mně často vlastními, Bob Rafelson svou univerzální režijní snahou dokazuje, že z hovna se bič uplést povede jen zřídka. A tenhle plytký dobový příběh o hledání sebe sama toho je bohužel, navzdory pár vydařeným scénám a dobře cílenému humoru, příkladným důkazem. 60% ()
Galerie (101)
Zajímavosti (7)
- Originální název Five Easy Pieces odkazuje ke knize pro začínající pianisty. (Matty)
- Malé životní etudy sa točili v rámci rozpočtu BBS 41 dní od začiatku zimy 1969 do januára 1970 nasledujúceho roka a stáli 876 tisíc amerických dolárov. (Hnacik)
- Jack Nicholson si pro roli Catherine přál Lauren Hutton. (D3VIL)
Reklama