Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Richard Gere se představuje v roli prominentního právníka Martina Vaila, který se rozhodne bezplatně hájit kentuckého mladíka Aarona Stamplera (Edward Norton), obviněného z vraždy chicagského arcibiskupa. Zkrvavený Aaron byl zajat po zběsilé honičce odvysílané v přímém televizním přenosu. Vail proto cítí, že by tento zdánlivě jednoznačný případ mohl přispět k jeho prestiži. Obžalobu zastupuje asistentka státního návladního Janet Venableová (Laura Linneyová), Vailova bývalá přítelkyně. Vailův případ se navzdory jeho očekávání zkomplikuje poté, co psychiatrička Molly Arringtonová (Frances McDormandová) dospěje k závěru, že Stampler trpí mnohočetnou poruchou osobnosti. Vail také odhalí důkazy o tom, že byl arcibiskup zapleten do spekulací s pozemky a zneužíval mladé ministranty. Cynický a prospěchářský právník tak čelí skličující vyhlídce, že si jeho klient skutečně zaslouží tu nejlepší obhajobu. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (611)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jesti na Prvotním strachu je něco dokonalé a zaslouží pětihvězdičkové ocenění, je to určitě výkon Edwarda Nortona v roli muže obžalovaného z vraždy celebrity. Ve své prvotině ukázal obrovské možnosti svého talentu a kritika i filmoví diváci z něj byli paf. Určitě se poprávu zařadil mezi nejvýznamnější tváře své herecké generace. Nemám nejmenší problém ani s Richardem Gerem v hlavní mužské roli, který je sice o dvě třídy horší než Norton, ale pořád to stačí na lepší herecký průměr a především Gere tady byl typově přesně obsazený do pozice, kterou dokonale ovládá a má v zobrazování podobných sebejistých elegánů praxi. Co mi ale vadí, je scénář, takový ten typický hollywoodský konstrukt, který se snaží maximálně efektně diváka manipulovat a připraví mu "šokující" zvrat na samotný závěr. Tedy přesně to, co mnohé filmové fanoušky naopak potěší. Nejde mi o to, že pachatel zločinu počítá 20 tahů dopředu, to konec konců dělá každý špičkový šachista, jde mi spíš o to, že ten brilantní plán počítá s reakcí spousty zúčastněných, které se ve skutečnosti nedají odhadovat a kdyby se jejich reakce jen nepatrně odklonily od předpokladů, skončí pachatel velice rychle na elektrickém křesle. Nehledě na to, že podle mých zprostředkovaných znalostí takhle americká justice doopravdy nefunguje. Celkový dojem: 65 %. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Arcibiskup Rushman byl zavražděn a zakrvaveného mladíka Aarona Stamplera, přistiženého u těla oběti, by mohl zachránit jen zázrak nebo právník Martin Vail. Vailovi nezáleží na Stamplerově vině či nevině, protože tuto podružnou skutečnost umí věrně zakamuflovat v džungli paragrafů. Pro něj je důležité, že se může opět mediálně zviditelnit, neboť obhajoba mučedníka je nejlepší reklamou pro rozkvět živnosti. Tentokrát se však bude muset vyrovnat s tím, že někdo přemýšlí minimálně stejně zvráceně jako on a cena za popularitu bude mnohem vyšší, než si původně myslel. ()

Reklama

Phobia 

všechny recenze uživatele

Spíše kriminální drama ze soudní síně než thriller; i přes pozvolnější tempo však udrží diváka v napětí, jak to celé vlastně bylo a jak to dopadne. Nemůžu říct, že bych byla vyústěním překvapená, ale jiný konec by mě nejspíš zklamal, jsem s ním tedy spokojená. Richard Gere rozhodně nepatří k mým oblíbencům, ovšem role samolibého právníka mu sedla jako ona pověstná prdel na hrnec. Edward Norton byl v obou rovinách zcela přesvědčivý a jeho hereckému výkonu není co vytknout (docela mě mrzí, že jsem film neviděla v původním znění, Edwardův český dabing mi zvláště v závěru přišel příliš pištivý na to, aby vše vyznělo patřičně mrazivým způsobem). Fajn film, ikdyž k dokonalosti mu přece jen něco chybí: jde o dobře odvedené řemeslo, které postrádá punc originality, jedinečnosti - snad ve své době dokázal tím závěrem šokovat, jenže za ta léta byla natočena spousta dokonalejších filmů s údernějším finišem. 79% ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

U filmov s prekvapujúcim koncom ma zaujíma, či zmením ich hodnotenie pri opakovanej projekcii, teda v dobe, keď už "prekvapenie" nie je prekvapením. Ak nie, je to dobrý film (ani na Shakespearove hry nechodím do divadla zistiť ako to dopadne). Toto je však ten druhý prípad, keď pointu príbehu poznáte a ostalo iba herectvo Edwarda Nortona. Aj to ochudobnené starostlivosťou televízie o negramotných divákov a o inak nezamestnateľných hercov a z toho vyplývajúcim masovým dabovaním. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Tématicky zdánlivě nezáživná, avšak ve finále solidně natočená jednohubka z typické devadesátková produkce. Tj. doby, kdy byl Richard Gere ještě nehorázný švihák a elegán a nehrál utrápené policajty a morálně rozervané muže s krizí středního věku na krku. Navíc snad poprvé se na scéně objevuje také Edward Norton, který svůj part zahrál fenomenálně, leč celý scénář, který stavěl především na jeho výkonu a roli, byl ve finále lehce předvídatelný. To ovšem nic nemění na tom, že za vidění film určitě stojí, kdo má rád právníky a soudy, zde je několik excelentních scén s touto tématikou. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (14)

  • Prvotním strachem je myšlen strach ze smrti, který si každý více či méně vědomě v sobě neseme jako celoživotní trauma a které nás činí nesvobodnými. Přírodní civilizace si tohoto Kainova znamení byly vědomé, a proto měly rituály smrti, které jim pomáhali strach ze smrti transformovat. (sator)
  • Ve 23. minutě se Martin (Richard Gere) sleduje zprávy v TV a odkládá flašku vody vedle sebe na křeslo. Flaška spadne, přesto o pár záběrů později stojí. (J.A.K.)

Reklama

Reklama