Režie:
Alex CoxScénář:
Alex CoxKamera:
Roger DeakinsHrají:
Gary Oldman, Chloe Webb, David Hayman, Andrew Schofield, Perry Benson, Xander Berkeley, Sandy Baron, Courtney Love, Kathy Burke, Sara Sugarman (více)Obsahy(2)
Britsko-americký snímek, který v roce 1986 natočil britský režisér Alex Cox, mapuje zničující vztah baskytaristy Sex Pistols a punkové ikony Sida Viciouse s americkou groupie Nancy Spungenovou. Film dvojici sleduje od jejich prvního setkání v Londýně v roce 1976 až po tragické vyvrcholení společné heroinové závislosti v newyorském hotelu Chelsea v říjnu 1978. V roli Sida Viciouse exceluje tehdy osmadvacetiletý Gary Oldman, který kvůli roli podstoupil radikální dietu, díky níž v jednu chvíli skončil v nemocnici. O roli se údajně ucházel také Daniel Day-Lewis, Cox však dal přednost Oldmanovi, který coby rodák ze stejné londýnské čtvrti, v níž vyrůstal i Sid Vicious, působil autentičtěji. Film, který byl premiérově uveden na filmovém festivalu v Cannes v prestižní sekci Quinzaine des Réalisateurs, získal celou řadu ocenění, včetně renomované Ceny newyorských filmových kritiků pro Chloe Webbovou za její výkon v roli Nancy Spungenové. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (120)
Sid a Nancy je o Sidovi a Nancy, ne o Sex Pistols. Otázka je, jestli mě film o znuděnym chlápkovi, kterej ničí sebe, všechno kolem a k tomu je manipulován příšernou ženskou, může vůbec zajímat. Může, když budou rozbité telefonní budky, zdemolované hotelové pokoje a použité jehly proloženy něčím, co by Sida Viciouse prezentovalo jako člověka, jehož názory, postoje a vztah k hudbě měly nějaký vývoj, a ne jen jako zfetovanou mátohu. To, že tam bylo jisté charisma, snad pochopil jen Gary Oldman a udělal pro tu roli, co mohl. ()
Fenomenální Oldman coby ikonická pistole Sid Vicious, jemuž jako známka punku na krku vedle visacího zámku plandá ještě blond dračice Nancy – holka, kterou asi nebylo těžký v afektu propíchnout, ale bez níž by se náhle rozhostil mučivej klid. Upřímný a vášnivý (sic destruktivní) lovestory se mi málokdy přejedí, a tak, když mám chuť na sladký, pomůžou mi přesně páry jako Althea a Larry, Bonnie a Clyde nebo právě Sid a Nancy, jež mě díky svýmu nižšímu glykemickýmu indexu zasytí na delší dobu. Vicious líbající svou extravagantní múzu u kontejnerů v zátiší z nebe padajících popelnic trefně vyjadřuje hlavního ducha tohohle filmu – čistou romantiku…za špinavých podmínek. „Yeah, sure, love kills.“ ()
"Chcete slyšet My Way, hovada? Už jsem to zapomněl." Punk hodně ovlivnil můj život a Sid Vicious k němu tak nějak patřil. Jenže tento film k Sidovi není shovívavý a zákeřně ho ukazuje takového, jakým skutečně byl. Sid nezvládal hru na baskytaru, všechno ho nudilo, svědomitě chlastal a ani tu anarchii si neuměl nějak zvlášť užít. To je celkem škoda, chlape. Nancy mu však zjevila smyslovou podstatu tohoto světa - drogy. Od té chvíle začala heroinová romance, při které Sid prochází sklem, padá ze schodů, chvílemi ho nenudí sex a jeho známá proměna v lidskou trosku probíhá rychleji, než by si přál. Mne tedy nic z výše uvedeného až tak neoslovilo, takže je jasné, že důvodem mého vysokého hodnocení jsou hlavně koncertní výstupy Sex Pistols v první polovině snímku. ()
Nic neříkající výsek ze života smažky, která nikdy nesebrala sílu k tomu, aby se svým bídným žitím cokoliv udělala. Problém je, že ta smažka je Sid Vicius - muzikant, který vlastně neuměl hrát, ale to mu nijak nezabránilo v tom, aby se stal ikonou punkové generace. Na biografii je film málo obsáhlý (a že by bylo o čem vyprávět), na romantiku má zase dost chabý příběh - dvě ztracené existence se protloukají životem a když spolu nefetují, tak na sebe řvou. A na hudební film je tam zase až moc málo hudby - o Sex Pistols to není ani omylem, ty jedou tak říkajíc na druhé koleji. Coxův film stojí na jediném - na excelentním výkonu Garyho Oldmana. To ostatní je bohužel o poznání horší - v ději se moc není čeho chytnout, příběh nula, spíše jen řada epizodek, styl, v němž jen obtížně orientuje - možná to je ten punk, ale tady to moc nefungovala. Není to vyloženě špatný film. Jen není prostě dobře natočený. Je rozkročený mezi několik nápadů a žánrů, přičemž žádný nedokáže naplnit bezezbytku. ()
Sid je pořád sjetý a v řídkých okamžicích, kdy není, se chová, jako by byl. Koho baví se na to koukat, je ten, pro koho byl film natočen. 1) 32letý herec, scénárista a režisér (jindy i střihač či producent) Alex Cox v pietně udělaném snímku s láskou a chutí připomíná různé vylomeniny, které feťák a chuligán (a shodou okolností též kytarista Sex Pistols) Sid Vicious se svou holkou prováděli._____ 2) Film není o Sex Pistols ba ani o hnutí punk. Co je punk a čím se proslavili Sex Pistols se ze snímku nedozvíme._____ 3) Co byl Sid zač si lze jednoduše přečíst. Fakt, že česká Wiki uvádí 31 popkulturních odkazů, je přinejmenším k zamyšlení nad soudobým mediálním prostorem. Výživné je i přehledné info k Sex Pistols. Doporučuji přečíst i Zajímavosti zde na ČSFD._____ 4) 28letý sexy Gary Oldman (Sid) typově sedí, i když chvílemi mi scénky připadají příliš aranžované. Výborná je i 30letá Chloe Webbová (neobyčejně protivná uječená Sidova partnerka Nancy)._____ 5) Výstižný koment, který bych napsal sám, kdybych si byl pospíšil: gudaulin***._____ 6) Jak říká ve filmu manažer Malcolm: But Sidney's more than a mere bass player. He's a fabulous disaster. He's a symbol, a metaphor, he embodies the dementia of a nihilistic generation. He's a fuckin' star. ()
Galerie (131)
Zajímavosti (27)
- Ozdobu, kterou Sid na lodi dostává od Nancy, ve skutečnosti dostal od Chrissie Hynde z kapely The Pretenders. (S.i.d.)
- Spevák Sex Pistols Johnny Rotten označil film za prostoduchú oslavu heroínu, obyčajnú fantáziu s množstvom vymyslených scén. Jediné, s čím bol spokojný bol Gary Oldman (Sid Vicious), ktorý podľa Rottena rozhodne nebol vinný tým, ako film dopadol. (classic)
- Rozdielne boli aj reakcie rodičov Sida (Gary Oldman) a Nancy (Chloe Webb). Manželia Spungenovci akékoľvek snahy o kontakt, či podiel na filme o osude svojej dcéry odmietali. Sidova matka (Anne Beverly) sa zo začiatku usilovala presadiť zákaz nakrúcania, ale rozhodlo osobné stretnutie s režisérom filmu Alexom Coxom. (classic)
Reklama