Reklama

Reklama

Britsko-americký snímek, který v roce 1986 natočil britský režisér Alex Cox, mapuje zničující vztah baskytaristy Sex Pistols a punkové ikony Sida Viciouse s americkou groupie Nancy Spungenovou. Film dvojici sleduje od jejich prvního setkání v Londýně v roce 1976 až po tragické vyvrcholení společné heroinové závislosti v newyorském hotelu Chelsea v říjnu 1978. V roli Sida Viciouse exceluje tehdy osmadvacetiletý Gary Oldman, který kvůli roli podstoupil radikální dietu, díky níž v jednu chvíli skončil v nemocnici. O roli se údajně ucházel také Daniel Day-Lewis, Cox však dal přednost Oldmanovi, který coby rodák ze stejné londýnské čtvrti, v níž vyrůstal i Sid Vicious, působil autentičtěji. Film, který byl premiérově uveden na filmovém festivalu v Cannes v prestižní sekci Quinzaine des Réalisateurs, získal celou řadu ocenění, včetně renomované Ceny newyorských filmových kritiků pro Chloe Webbovou za její výkon v roli Nancy Spungenové. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (120)

S.i.d. 

všechny recenze uživatele

Za tento film Alexe Coxe obdivuju a nenávidím. Výborně vystihl to jak Sidův život díky drogám spadl až na dno ze kterého už nevstal. Gary Oldman už jako mladý dokázal skvěle vystihnout svou roli a to film zvedlo v kvalitě ještě výš. Co mi tam nejvíce vadilo, byla postava Johnnyho Rottena. I když Johnny takový nebyl, Alex Cox ho ztvárnil jako flegmatickyho, namyšlenyho blbce který umí akorát nadávat policistům. Ve filmu bylo také pár historických nesrovnalostí a občas i špatně ztvárněná fakta. Přes tyto vady tento film je jedním z mých nejlepších filmových zážitků a kdykoli se na něj znovu rád podívám. ()

Natascha 

všechny recenze uživatele

Kdysi jsem byla mladinká a drsná punkerka:-))) Film Sid a Nancy tehdy mezi punkery dost letěl a hláška o tom, že sex je hnusná hipísáská sračka, se stala velmi populární. Teď s odstupem pár let a s tím, že jsem tak nějak zmoudřela:-), musím film hodnotit jinak, jako blázen do filmů a ne jako nadšená fanynka Sex Pistols. Sice nádherně ukazuje svět lidí, kteří vyznávají heslo No Future, ale jinak je to jen další ze zástupů životopisných filmů o tom, jak někdo ke slávě přišel (v Sidově případě spíš za jeho image než za hudbu, vždyť on na tu basu skoro ani hrát neuměl...) a pak se ufetoval za podpory své vypatlané přítelkyně. Nic nového pod sluncem. Takové filmy pak dokáže držet v nadprůměru hlavně herecké obsazení, které je tady dost rozkolísané. Johnny Rotten sice tady není nějak zvlášť důležitá postava, ale mě ve filmu přímo dráždil - není mu vůbec podobný (to by mi sice jindy nevadilo, ale tady mě to prostě zvedalo z židle) a ta jeho postava absolutně neodpovídala tomu, co o něm vím. Ale čer to vem - není to film o něm, ale o Sidovi a Nancy. A tady je už větší problém, protože Nancy je jen hysterickou uvřískanou vyfetovanou husou a nechápu, proč s ní Sid už na začátku nevymetl podlahu - její obraz musí být dost zkreslený, protože někdo takový snad ani nemohl existovat... A pak je tu Sid Vicious ve skvostném podání Garyho Oldmana (který vypadá opravdu jako on!) - vám je jasné, že Sid byl hnusák a asi kapku prostomyslný, ale jeho charizma z něj září na kilometry a to je téměř jediný výrazný klad, jinak banálního filmu. ()

Reklama

kiddo 

všechny recenze uživatele

Dívat se na dvouhodinovou ukázku z dvouročního flákání a sjíždění se je kupodivu ještě nudnější, než to absolvovat osobně v reálu. Chybí tomu jakýkoli styl a důraz na nótu „jenom láska nás drží nad vodou“ taky není úplně z rodu nikdy neviděných. Realita může být jak chce hnusná, ale natočit o ní film, který je hnusný tak věrně, že si v něm není koho oblíbit, včetně Garyho Oldmana a permanentně sjeté Hanky Zagorové, je tak trochu na prdlačku. ()

aluna 

všechny recenze uživatele

Fenomenální Oldman coby ikonická pistole Sid Vicious, jemuž jako známka punku na krku vedle visacího zámku plandá ještě blond dračice Nancy – holka, kterou asi nebylo těžký v afektu propíchnout, ale bez níž by se náhle rozhostil mučivej klid. Upřímný a vášnivý (sic destruktivní) lovestory se mi málokdy přejedí, a tak, když mám chuť na sladký, pomůžou mi přesně páry jako Althea a Larry, Bonnie a Clyde nebo právě Sid a Nancy, jež mě díky svýmu nižšímu glykemickýmu indexu zasytí na delší dobu. Vicious líbající svou extravagantní múzu u kontejnerů v zátiší z nebe padajících popelnic trefně vyjadřuje hlavního ducha tohohle filmu – čistou romantiku…za špinavých podmínek. „Yeah, sure, love kills.“ ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Což o to, punkovou rozjívenost a provokativnost film zachytil věrně. Některé životopisné snímky mají tendenci uhlazovat kontroverzní rysy svých hrdinů, aby předešly sporům se "strážci odkazu" a nekritickými fanoušky idolů, o kterých točí příběhy. V případě Sida Viciouse to ale nejde. Pokud pominete Sidovo chuligánství, žádný další opěrný bod, žádný jiný rozměr jeho charakteru už nenajdete. Životopisné snímky fungují nejlíp tehdy, když mohou nabídnout složité vícevrstevené charaktery, jenže Sid byl prosťáček bez hudebního talentu, který si sám se sebou nevěděl rady. Nehodil by se ani do pouličního gangu - ty vyžadují po svých členech kázeň, loyalitu a schopnost se porvat, kdežto Sid byl slaboch. Skutečnými tvůrci úspěchu Sex Pistols byly frontman Johnny Rotten, který skupině dal výraz, energii a ideologii, a především manažer Malcom McLaren coby manipulátor a marketingový stratég. Sid se do skupiny dostal pouze proto, že Rotten potřeboval svého Pátka a Viciousova zanedbanost a divoký projev zapadaly do image zlobivých kluků, o který skupina stála. Pokud by měl vzniknout film o fenoménu Sex Pistols, v centru dění by se musela pocitnout postava Rottena, který se stal tváří celého punkového hnutí. Ale zpátky k filmu - trefou do černého bylo angažování Gary Oldmana, který dal postavě Sida daleko větší charisma a osobitost, než měl Sid ve skutečnosti. Chloe Webb je o celou dekádu starší, než byla Nancy Spungen, a ve filmu to bylo dost znát, nicméně na nervy umí Chloe lézt stejně efektivně, jako to uměla Nancy. Johnny Rotten se podle mého nepovedl vůbec. Do rozpadu skupiny, kdy se zároveň vypráví příběh Sex Pistols, je snímek zajímavější, pak už jde jen o nevyhnutelný a poněkud stereotypní sešup až ke dnu. Film by mohl být dalším z řady snímků, které varují před drogovou závislostí, jenže ty nejlépe fungují tehdy, když ukazují pád nevinné oběti, kdežto neřízené střely Sid a Nancy patří k tomu zlomku promile, který ke své zkáze spěje s nevyhnutelností a tím pádem divákem neotřese. Tak nějak máte pocit, že si to ti dva i zaslouží. Jednou se Sid a Nancy vidět dají, ale není to typ snímku, který by lákal k opakovanému zhlédnutí. Celkový dojem: 55 %. ()

Galerie (131)

Zajímavosti (27)

  • Dve piesne mal zmluvne zaistiť Joe Strummer, ale jeho nadšenie nakoniec spôsobilo, že pridal ešte ďalšiu skladbu bez nároku na honorár. Ďalší hudobný materiál pochádzal od skupiny The Pogues. (classic)
  • Alex Cox považoval názov Sid a Nancy za nudný a nevýrazný, najviac sa mu páčil distribučný názov na kazetách v Mexiku, kde ho pomenovali Dva životy zničené drogami. (classic)

Reklama

Reklama