Reklama

Reklama

Jezdec Uraz je vyslán svým otcem, vůdcem divokého kmene, Tursenem, aby v Kábulu získal hlavní cenu v důležitém turnaji buzkaši. Přestože má vítězství téměř na dosah ruky, díky nepřízni osudu se mu tento úkol nepodaří splnit. Před sebou má ale dlouhý a trpký návrat domů… Dramatický příběh z prostředí divokých domorodých afghánských kmenů natočil režisér John Frankenheimer, jenž před tím zaujal režií snímků Mandžuský kandidát, Vlak a Grand Prix. Scénář napsal vynikající autor Dalton Trumbo, který je například podepsán pod slavnými tituly Spartakus a Motýlek. Film vznikl podle stejnojmenného románu spisovatele Josepha Kessela, který zachycuje typický afghánský národní sport buzkaši, spojující dlouholeté národní tradice, prvky slavností a rituálu – v němž jezdci na koních zápasí o tělo mrtvé ovce. Děj se odehrává někdy v padesátých letech minulého století. Snímek byl realizován v autentických exteriérech v Afghánistánu a ve Španělsku. Tvůrci přitom vytvořili některé nezapomenutelné scény – jednou z nich je několikaminutová pasáž Urazova boje v buzkaši, jež i po letech přesvědčí působivostí a drsností. Roli sebejistého a do sebe uzavřeného Uraze ztvárnil Omar Sharif (Lawrence z Arábie, Doktor Živago), který sám pochází ze syrsko-libanonské rodiny. V úloze jeho filmového otce, Tursena se představí Jack Palance (známý z westernu Shane, anebo žánrově odlišných snímků Hotel Bagdad a Tango & Cash). (Česká televize)

(více)

Recenze (29)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Poměrně zajímavý pohled do života venkovských Afghánců ve druhé polovině 20.století. Pokud někdo z vás viděl film Muž, který chtěl být králem, můžete porovnat, jak moc se změnilo chování i zevnějšek lidí v této oblasti za posledních cca 100 let. Napovím vám: vpodstatě nijak. Ale o to v tomhle snímku nejde. Hlavním tématem je jeden afghánský národní "sport" a účast syna jistého venkovského vůdce v královském závodě. Omar Sharif zahrál svou postavu skutečně velmi dobře (jako ostatně většinu svých rolí i v jiných filmech). Zajímavé jsou samozřejmě i exteriéry, v nichž se film odehrává. ()

gabin(a) 

všechny recenze uživatele

Jóó´! Hurrrráááá, pomohla jsem tomuhle super filmu k červené barvě, kterou si zaslouží! Poprvé jsem viděla jako cca 12 letá nebo tak a úplně mě to všechno ohromilo. Pak jsem na film jenom vzpomínala a nedávno jsem viděla znovu a přesvědčila jsem se, že je to opravdu moc dobře natočený film s výbornými herci. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Zajímavá podívaná z prostředí, které není Evropanům a Američanům příliš blízké. Snímek nám ukazuje prostý afghánský lid a jejich způsob života, což na jednu stranu zaujme, ale samotný příběh mi nepřišel zvlášť atraktivní, tudíž kladně hodnotím zejména herecké výkony, z nichž stojí za vypíchnutí charismatický Omar Sharif. ()

italka63 

všechny recenze uživatele

Mám doma tuhle knihu od Kessela, několikrát přečtenou a film jednou viděný.Určitě jsem nebyla filmovým zpracováním zklamána, Uraz byl tvrdý chlap a pro mužskou čest i kousek svého těla dokázal oželet.Afghánci mají svoji palici a co se nám, Evropanům zdá nepochopitelné, je pro ně svaté. Na druhé straně jsou velmi skromní a prostí lidé o čemž se Uraz,cestující na svém koni,mnohokrát v drsných podmínkách přesvědčil. A pak je tu buzkaši...tohle charismatickému Omaru Shariffovi vždycky šlo dobře:-) ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

I stateční jezdci na divokých koních v afgánských pouštích prožívají svá lidská dramata... Jeden z klasických snímků pana režiséra nabízí opět velký zážitek s poutavým vtažením do zvoleného prostředí a životů postav, tentokrát v hodně vzdálené kultuře v jižní Asii. "Buzkaši" turnaj mne zde bavil stejně, jako formulové závody v Grand Prix nebo parašutistická vystoupení v The Gypsy Moths. Příběh dávající opět prostor k dlouhým napínavým akčním pasážím obohatil Frankenheimer tentokrát (vedle exkursu v podobě různých etnických rituálů) silným rodinným dramatem. Skrze pohledy na dechberoucí cizokrajní exteriéry a nebezpečné zápasy jezdců se s každým dalším bolestivým zvratem pro hlavní postavu Uraza (bolestivým ve většině případů spíše fyzicky) dostáváme až k silně psychologickému prohloubení vztahu mezi otcem a synem divokého kmene. Vzájemné komorní dialogy jsou napsány a sehrány hlavními protagonisty tak působivě, že nepůsobí nudně ani v konkurenci scén s atraktivními zápasy či závěrečného Urazova artistického vystoupení. ,,Jel jsi někdy tou starou cestou? Velké nebezpečí, takové nebezpečí, jaké tys nepoznal." / ,,Já jsem poznal něco horšího. Znám bolest a výčitky. Bezútěšný pláč pro syna ztraceného mou vinou..." 90% ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama