Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Jan MalířHudba:
Aleš BřezinaHrají:
Petr Forman, Emília Vášáryová, Jan Tříska, Ingrid Timková, Kristýna Boková, Jiří Macháček, Nataša Burger, Jan Budař, Zdeněk Suchý, Pavel Liška, Marek Daniel (více)Obsahy(1)
Úspěšný film Jana Hřebejka plný tragikomických příběhů a osudových setkání, přátelství, smíření i odpuštění... Komedie, která vás rozpláče, drama, které vás rozesměje – zní v podtitulu úspěšného snímku renomovaného dua Hřebejk – Jarchovský. Každý se někdy někam před něčím snaží uprchnout a právě tento film je působivým osobním průvodcem ve světě uprchlíků v nás i kolem nás, zažívajících nejen své každodenní starosti, ale obávajících se někdy víc sami sebe, než okolního světa. Ve skvělých hereckých výkonech vede film diváka přes nejednu humornou situaci k hlubšímu zamyšlení nad vkladem každého z nás do tohoto světa... (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (517)
Cítím se jako na houpačce. Odehrávají se dvě hlavní linie, které se vzájemně propojí, ale ta jedna je naprosto bombastická a ta druhá otřesně nudná a nezajímavá. Ta skvělá je s tím dítětem a hlavně trio Macháček-Liška-Dušek jsou parádní. Ovšem příběh okolo Třísky a Vašáryové (chudák Forman) je otřes (panebože proč ten 20 minutovej oběd ? Brrrrrrrrr). ()
Rozhodně jeden z těch mimořádně kvalitních Hřebejkových filmů,který bezpochyby zaujme svým nahlédnutím do dnešní společnosti. Zvláště vyjímečné výkony Jirky Macháčka,Petra Formana,Pavla Lišky a Jana Třísky k tomu nemálo přispěli,ale jistě nejvíc zde zazářila Emília Vašáryová,která svým úžasným herectvím,vždy dokáže rozeznít mou skrytou citlivější strunu. ()
Z českých filmů si většinou nenechávám nic utéct a snažím se vidět vše. Kupodivu, tohle mi tenkrát uteklo a i když to od té doby běželo párkrát v TV, nikdy se nazadařilo až dnes. Žel nadšený z toho nejsem. Skoro by se zdálo, že to má nějakou základní dějovou linii, ale nemá. Je to spíše slepenec několika různých příběhů u kterých čekáte závěrečné prolnutí a nějaký efektní závěr a ono nic. Hřebejk s Jarkovským si tu tak odplivli nad některými z nás a já ani netuším proč a co je k tomu vedlo. Asi chtěli být moderní proevropští. Chabý scénář seč mohou dotahují herci a hezká kamera (až an tu přežloutlou Austálii) a snad proto tomu nedám svě hvězdičky. Docela by mne zajímal onen progresívní přístup obou pánů dnes, kdy plot už se zase může říkat a ochrana vnějších hranic také. Dávám za 3 čaje s citrónem, ale bez medu! PS. Já si také myslím, že by ta malá zelená zemička měla zůstat nám ! * * * ()
Česká odpoveď na módnu vlnu vzájomne sa prepletajúcich filmov v štýle Amores Peros. Viac ho ale svojou témou rasizmu pripomína americký Crash, ktorý vznikol až po ňom a pochybujem, že sa v ňom inšpiroval. Hrebejk v podstate režijne aj scenáristicky uspel, používa svoje trademarky ako stolová scéna a podobne. Postavy sú viac uveriteľné ako trebárs v Pelíškoch, aj keď s nimi nie je až taká sranda, že.... ()
Celé je to s tím Jarchovským a Hřebejkem o tom, že oni bohužel netočí filmy o lidech, ale o tezích. Postavy v jejich filmech pak slouží jen jako věšáky na ony teze. Byl-li v Musíme si pomáhat někdo Němec nebo Žid, byla to vlastně celá jeho charakteristika. Dále pak jako ono ztělesnění Němce, Čecha či Žida poukazoval na nějaký morální problém. Zrovna tak v Horem pádem v podstatě všechny postavy slouží jako zobrazení nějakého životního postoje vyplívajícího ze soužití vícero ras. Tyto teze jsou režisérovi a scénaristovi bohužel cenější než příběh a ten tím samozřejmě trpí. Takový film je spíš plakátem než osobní výpovědí. S Hřebojovými názory se v zásadě ztotožňuji, ale pokud jde o mě, film by měl být (i) něčím jiným než deklarací správných postojů ke světu. (No a teď trochu hra, kdo je kdo? František je skinhaed, ale Milušku a dítě chce víc než svou ideologii. Milušce na rase nezáleží, ale je přesvědčená, že dítěti by dokázala dát rozhodně víc než jeho ubohá uprchlická maminka. Věra je ztělesněním ideje nemám rád rasisty a Cikány a ve skutečnosti trpí svým smutným životem o samotě na společenské periferii města. Hana pomáhá uprchlíkům, ale v krizové chvíli se také projeví jako rasistka. Martin si vzal černošku a nepěstuje si dnes už žádnou konkrétní identitu. Lenka je dosud všemi předsudky nezatížená dívka a ve volném čase tančí španělské tance. O tom ten film je, ale vlastně o ničem jiném. Další už je jen záminka k představení všech postav.) ()
Galerie (24)
Zajímavosti (17)
- Režisér Jan Hřebejk rok po premiéře filmu reflektoval jeho úspěchy i neúspěchy: "V září jsme byli velmi rozechvělí, jestli změnu našeho kurzu přijmou diváci a přijdou do kin. V tomhle směru nás výsledek víc než uspokojil, necelých šest set tisíc diváků je na tento druh filmu podle mě velmi solidní výsledek. Druhou velkou radost jsme prožili ještě před českou premiérou, když se nám film podařilo prodat Sony Pictures Classics s tím, že americkou premiéru filmu stanovili velmi sebevědomě týden před udělováním Oscarů. Potom už to ale bylo horší. Za celý podzim se nám film nepodařilo prodat do žádné jiné distribuce a nepovedla se ani oscarová nominace. Každopádně nám ale Horem Pádem nevzalo chuť do dalších filmů ze současnosti. Nevzbudilo v nás pochybnosti v tom smyslu, že jsme se měli radši držet šabachovských nostalgických komedií." (NIRO)
- Scénárista Petr Jarchovský si ve filmu zahrál malou roli muže v hospodě, ve scéně s Emílií Vásáryovou, stejně tak se ve scéně objevuje i Petr Šabach, spisovatel, jehož knihy se několikrát staly předlohou filmů Jana Hřebejka. (Witta)
- Australského souseda Petra Formana hraje jeho strýc a bratr slavného režiséra Miloše Formana, Pavel Forman. (Witta)
Reklama