Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (178)

sportovec 

všechny recenze uživatele

IIuze, se kterými vstupovala naše země do posledního desetiletí XX. století, byly až dětinské. Ze sloganů touhy se poměrně rychle stal ring, v němž rozhodčí měl jedinou povinnost: sankcionovat výběrově založené porušování pravidel a bránit jejich následným trestáním. Z počátečních řečí o potřebě hlubokých myšlenek se postupně vyvíjela stále hořčí a hlubší deziluze, proslulá havlovská "blbá nálada". Z tohoto pohledu lze VYHNÁNÍ Z RÁJE chápat jako alegorii, skutečné zobrazení skutečné odvrácené tváře našich dnů. Natáčení ambiciózně pojatého klubového filmu, který je tak trochu teatrum mundi této země, plně zrcadlí zhnusení asi nejen své autorky a obou scénáristů. Passolini, jehož kritika hnusu postupně přerostla v uhranutí zrůdnostmi a chorobností, je asi to jméno, které vytane na mysli při sledování VYHNÁNÍ. Zdá-li se někomu, že hovadné zobrazení natáčení hovadného filmu je mrhaní penězi producentů i časem filmového diváka, je nutno upozornit na seriálovou "špagetovou" úlitbu nejrůznějších ULIC, ORDINACÍ V RŮŽOVÉ ZAHRADĚ či reality show. Zobrazení a postižení hodnotové i idské bezvýchodnosti doby - pokud to byl skutečný Chytilové záměr - vlastně ani nevyžadovalo plnohodnotné herectví; protagonisté filmu se se svými kreacemi nejlépe vyrovnali záměrně topornými výkony, v nichž jim namnoze stačilo hrát sebe samy. Nad rámec takto pojatého kopíráku určitě dosáhli alespoň někteří z nich (Polívka, Steindler, Poullainová, Pitínský hrající sebe sama). Rozporuplné přijetí filmu za těchto okolností nemůže překvapit. Stejně tak je pravdou, že se ve VYHNÁNÍ dosaženou úrovní Chytilová svým zralým dílům sedmdesátých a osmdesátých let (KOPYTEM SEM, KOPYTEM TAM, PANELSTORY) v nejlepším případě jen přiblížila. Jako kdyby i tato autorská režisérka propadla chmurám a obavám naší doby natolik, že jimi i jí byla pohlcena a jen příležitostně v případě zvláště hlubokého místa (platí to o pasážích s klasickou hudbu) tento urputně až umanutě hájený prostor znovu a znovu klopotně dobývá s velmi proměnlivým zdarem. Snad právě proto pohled Chytilové proniká za kulisy do zákulisí, do prostředí, v němž pozlátko neobyčejně rychle opadává, a pod vznosnou klenbou za několika dveřmi zavřených prostor prolíná skutečné poznání. Poznání drsného primitivismu, neurčité směsi současné touhy po kasovním zisku i hlubokých myšlenkách v módně "adrenalínovém" balení. V tomto ohledu dílo, které při prvoplánovém sledování spíše odpuzuje svým vnějškovým diletantismem, ale při bedlivějším sledování naznačuje poměrně jednoznačně svou skutečnou, právě popsanou ambici, dosahuje zřetelně výš než většina české filmové polistopadové produkce. ()

chelseaman22 

všechny recenze uživatele

K mému překvapení se většina filmu odehrává na nuda pláži, kde pobíhají povětšinou nazí obézní lidé postaršího věku. Díky bohu za to, že občas se objeví i žena, která není v přechodu a současně má těla vyrýsované jako Heidi Klum za mlada. Polívka i přes všechnu tu nahotu odvádí více než solidní herecké představení. Scénář však budí značné rozpaky. 42% ()

Reklama

solskjaer 

všechny recenze uživatele

Špatné i jako ironický vtip. Bez děje , bez zábavy s otřesnými herci v čele s Polívkou. Sice je zde pár dobrý scén a myslím, že jsem i občas pochopil co tím Chytilová chtěla divákům říct, ale použila na to tak otřesnou formu, že nikdy nemohla zaujmout diváka tak jak si pani režisérka představila. Všichni víme že Věra Chytilová je divná , na to sme si už všichni zvykli, ale tentokrát to opravdu přehnala. Od základu překopat formu pojetí a děj, použít pár docela rozumných a dobrých scén a natočit znova - to můžu paní režisérce jen doporučit! ()

Oxymoron 

všechny recenze uživatele

Chytilová se dočista zbláznila! Jestli si myslela, že stačí českému divákovi jakákoliv kravina, ve které budou 90 procent času pobíhat nazí "herci" včetně trochu těch známějších, tak se šeredně mýlila. Ani podobný styl točení a osvědčená jména, se kterými zvítězila v Dědictví, jí tady nepomohly (a co si budem povídat, když si odmyslíme Polívkův životní výkon, díky kterému Dědictví za něco stálo, tak je její divácky nejúspěšnějí film vlastně taky pěknej brak). Jediné, za co dávám tu jednu jedinou hvězdičku, je full frontal obnažená herečka Zita Morávková, pro kterou mám slabost už od shlédnutí Špačkovy Etikety a díky které jsem se opravdu vyloženě proslintal (je fakt nádherná) až na úplný konec. ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Tak takhle, vážení hodnotitelé, vypadá absolutní dno kinematografie. Film dokonce dokázal naprosto pohřbít herecký um Bolka Polívky a Pavla Lišky. K tomu už film musí být řádně zkurvený. Vážně tahle paní režisérka režírovala i Dědictví? Uspokojit se u toho člověk taky nemůže, neboť většinu naháčů tvoří geronti. Ani kdybych byl kamarád paní Chytilové a znal ji od dětstí, tak bych stejně nemohl hodnotit ničím jiným než odpadem. Jen by mě zajímalo kolik má opravdových kamarádů, kteří jí do očí řekli, že tento film je monstrózní sračka. Vážně mi naprosto uniká, proč vůbec film vznikl. Shrňme si to. Není vtipný. Není zajímavý. Působí antieroticky. Veškeři naháči si s herectvím netykají. Dějově je hluboko pod vším, co jsem až do dnešního dne viděl. Myšlenku má jedinou. Chce budoucím filmařům ukázat, jak by rozhodně neměl film nikdy vypadat. Kdybych nebyl líný, tak přehodnotím všechny své dosavadní odpady, protože tahle sračka dala hodnocení odpad úplně nový rozměr. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama