Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (178)

jitrnic 

všechny recenze uživatele

Nechápu tak příkré odsouzení filmu. Mám rád Věru Chytilovou, která, přestože mě někdy dokáže svými názory rozčílit, jako snad jediná u nás ještě umí provokovat (jak filmy, tak těmi názory) a Vyhnání z ráje se mi líbilo, možná proto, že jsem byl ze všech stran varován, co mě čeká za hrůzu. Mě nakonec vadila jen dvouhodinová stopáž a podivný závěr. Jinak to beru jako originální uměleckou výpověď, která mi přišla chytrá i vtipná a nemám s ní problém. Myslím, že časem bude film doceněn. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Neříkám, že bylo všechno špatný, jen že to bylo hrozně laciný. Laciný tolik, že by se dal za to koupit rohlík. Přitom nemohu popřít, že film měl drive, a závěr se dvěma mrtvolami se zdařil.  - Nahé opice, Desmond Morris to myslel vážně a doslovně. I já odmítám brát viděné jako alogerii, čehokoli. - Dávám vyšší hodnocení, než jsem zamýšlel (průměr), jelikož  hamletovská otázka, která tu má aktuální podobu: dívat se na film nebo jít vyhazovat sníh, se rozřešila ve prospěch filmu. ()

Reklama

Oxymoron 

všechny recenze uživatele

Chytilová se dočista zbláznila! Jestli si myslela, že stačí českému divákovi jakákoliv kravina, ve které budou 90 procent času pobíhat nazí "herci" včetně trochu těch známějších, tak se šeredně mýlila. Ani podobný styl točení a osvědčená jména, se kterými zvítězila v Dědictví, jí tady nepomohly (a co si budem povídat, když si odmyslíme Polívkův životní výkon, díky kterému Dědictví za něco stálo, tak je její divácky nejúspěšnějí film vlastně taky pěknej brak). Jediné, za co dávám tu jednu jedinou hvězdičku, je full frontal obnažená herečka Zita Morávková, pro kterou mám slabost už od shlédnutí Špačkovy Etikety a díky které jsem se opravdu vyloženě proslintal (je fakt nádherná) až na úplný konec. ()

no2 

všechny recenze uživatele

4/10 - Vyhnání z ráje mě jen nudilo, občas jsem (ne)hercům nerozuměl a hledat metafory apod. mě v tom prostě nebavilo, ale na rozdíl např. od Bestiáře jsem při tomto filmu nezažíval pocity trapnosti, což je jeden velký klad. Proto hodnotím lépe než poslední film Pavláskové a netroufám si film jednoznačně odsuzovat, jelikož si uvědomuji, že při prvním zhlédnutí Dědictví aneb Kurvahošigutntág jsem také nechápavě kroutil hlavou a po letech je to jedna z mých nejoblíbenějších českých komedií. Takže zatím hodnotím takto a třeba za pár let svůj názor přehodnotím... ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Film mi pripadal, ako keby ho točil nejaký študent VŠMU a nie známa režisérka. Alebo skôr ako keby to bolo nejaké domáce video - scény s Bolívkovými ako ich rodinné domáce video a scény s naháčmi ako domáce video návštevníka nudapláže. Dúfam, že to bolo posledné dielo pani režisérky, lebo nechcem si predstaviť, čo by ešte mohlo po tomto nasledovať. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama