Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (179)

jitrnic 

všechny recenze uživatele

Nechápu tak příkré odsouzení filmu. Mám rád Věru Chytilovou, která, přestože mě někdy dokáže svými názory rozčílit, jako snad jediná u nás ještě umí provokovat (jak filmy, tak těmi názory) a Vyhnání z ráje se mi líbilo, možná proto, že jsem byl ze všech stran varován, co mě čeká za hrůzu. Mě nakonec vadila jen dvouhodinová stopáž a podivný závěr. Jinak to beru jako originální uměleckou výpověď, která mi přišla chytrá i vtipná a nemám s ní problém. Myslím, že časem bude film doceněn. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Šílené nudistické spiknutí Věry Chytilové světovládu nezískalo. Jen tenhle bizarní pokus u puč nám zůstal jako připomínka. Nesnášenlivost vůči tomuhle filmu nechápu. Je nevkusný a ošklivý, ale nepřestal jsem mít pocit, že ho tak Chytilová chtěla. Kdyby byl kratší, byl bych klidně ochotný dát čtyřku, ke konci už jsem ale nedržel moc pozornost. 3 a 1/2 ()

Reklama

klukluka 

všechny recenze uživatele

Věra Chytilová byla mimořádná režisérka, žena a osobnost a já věřím, že tenhle film, který má na ČSFD bezmála 20 let od svého uvedení do kin pouhých 22%, v sobě ukrývá nějaké zásadní poselství, nějakou nelichotivou zprávu o naší civilizaci, o našem živočišném druhu, o našem světě. Mám ale tu smůlu, že jsem k tomu neobjevil ten správný kód. Takže jsem viděl hlavně tu tlupu naháčů, kteří hrají ve filmu, ze kterýho chce mít producent porno a režisér se scénáristou artový film. Už jsem ale třeba nepostřehl, že byl režisér nějaký enormní zvrhlík á la Harvey Weinstein. Jestli to tak Věra Chytilová tehdy myslela, tak možná mohla trochu přitlačit na pilu. Celkově bych byl rád, kdyby to bylo trochu víc opisné. Ten prostor pro vlastní imaginaci a výklad mi nevyhovuje, nemám na to čas. ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Já se vám musím přiznat, já nejsem přesvědčeným nudistou. / Hlavně že jste doktor.... / Ale my nejsme tak ortodoxní. Jsme přece demokrati. Nemohl byste se mi podívat na tu prdel...? Nebudu tvrdit, že jsem ve filmu dokázal bezpečně identifikovat něco jako ústřední myšlenku. Chytilové odpověď na Americkou noc, líznutá 8 a 1/2, líznutá Sluncem, senem a erotikou, je nesourodým cirkusem skvělých scenáristických, dramatických a režisérských šlehů, improvizací etablovaných (Polívka, zničující Pecha) i začínajících hereckých es (neuvěřitelný Pavel Liška a jeho rána gentlemanů). Děj se odehrává před-, za- kamerou i jaksi zcela mimo. Hlavní postava režiséra je vysmívaná, vysmívající se, někým úplně jiným. Chvíli je tvůrkyní samotnou, občas mozaikou pitomých chlapů, kterým to Věra rozhodla dát pravě sežrat. Film se dá se celkem dobře číst jako pokus předat přesvědčení o marnosti snah velkým vyprávěním zachytit skutečnost, která je z podstaty bez podstaty, komplikovaná, prostě ženská. Marnosti, která je vlastní především mužům. I kdyby to nebylo to, co se nám Věra Chytilová snažila Vyhnáním sdělit (či kdyby se ukázalo, že to stejně klade jako popírá), povedlo se jí vyprodukovat ojediněle jízlivou frašku, která bohužel pohořela hlavně proto, že její skeptické vyznění příliš neladilo s krátkozrakým módním optimismem. Možná je vhodný čas se její pozdní tvorbu znovu zaměřit. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Věra Chytilová je mi sympatická jako osobnost, ale její tvorba se vlní na jiné vlnové délce. Proto jen velice nerada hodnotím její filmy. I zde se objevují zajímavé momenty, ale jako celek neshledávám pro svou osobu žádný velký přínos. Spojení herců a neherců budí spíš pocit trapnosti a hluchým míst. Objevující se výtvarné obrazy a náhledy do lidské duše nedokáží bohužel tyto zápory vyvážit. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama