Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHudba:
Michael PennHrají:
Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Heather Graham, Luis Guzmán, Don Cheadle, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, Thomas Jane (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Každý má pro něco vlohy. Pohled do zákulisí kalifornského pornoprůmyslu 70. let v americkém filmu... Režisér Paul Thomas Anderson (nar. 1970) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného amerického filmu. Rázem na sebe upozornil svým druhým celovečerním filmem Hříšné noci (1997), v němž zobrazil zákulisí filmového pornoprůmyslu v 70. letech, jehož centrem bylo kalifornské San Fernando Valley. Hrdinou příběhu, inspirovaného skutečnou postavou pornoherce Johna Holmese, je mladík Eddie Adams, který se díky mimořádným fyzickým předpokladům stává oblíbenou hvězdou pornografických filmů pod uměleckým jménem Dirk Diggler. Jako chráněnec režiséra Jacka Hornera (Burt Reynolds) a jeho milenky a hlavní představitelky Amber (Julianne Mooreová) stoupá na žebříčku popularity až k závratným výšinám, aby se díky nezřízenému životu s drogami a alkoholem stejně rychle zase propadl na dno... Anderson pojednává choulostivé téma s překvapivou filmařskou vyzrálostí i porozuměním pro své postavy, pro něž sex už nepředstavuje téměř žádné vzrušení, ale jen tvrdou práci. Jeho pohled na „zlaté období" pornoprůmyslu, kdy se ještě natáčelo na 35mm materiál (video se teprve začínalo prosazovat) a nejproslulejší díla žánru, jako např. Hluboké hrdlo, se promítala v legitimních kinech, je zbaven nánosu zbytečné nostalgie a zachovává si humorný nadhled. Z mnoha ocenění, jež snímek získal, připomínáme oscarové nominace za Andersonův původní scénář a za vedlejší herecké výkony Burta Reynoldse a Julianne Mooreové, kteří ještě obdrželi ceny Národní společnosti filmových kritiků a Asociace losangeleských filmových kritiků. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (412)
|| Scenár: Paul Thomas Anderson | Hudba: Michael Penn | Produkcia: Paul Thomas Anderson | Distribúcia: New Line Cinema | Rozpočet: 15 miliónov $ | Tržba: 43,101,594 $ || Ak chcete vidieť jeden z najdepresívnejších snímkov o svete trojitých X filmov, Boogie Nights je najlepšiou voľbou. Jediným mínusom je prehnaná minutáž, čo by sa mohlo zdať katastrofou s Markom Wahlbergom v hlavnej roli, no divák bude milo prekvapený: Ten chlap tu hraje o život a ešte k tomu s nevídanými kvalitami... :D (...) Príbeh je dokonalým obrazom zrodenia sa a padaní umeleckých hviezd, meniaceho sa života z jednoho dňa na druhý. Vykresluje tiež neúnosný psychický nátlak každodennej neistoty a trémy na osobu umelca, s nevľúdnosťou okolitých ľudí. Film je mimo iného i reflexiou krutej pravdy, ako ľudia rýchlo zabúdjú. ()
Hodně zábavná sonda do pornoprůmyslu 70. a později 80. let. V rytmech dobového soundtracku se porstě nejde cítit neuvolněně a neužívat si tu mrdací pohodu. Jak přijde na scénu kokain, začne docela přituhovat a je to vyjádřeno perfektní koláží postav, kde se každé něco sere (a soundtrack přejde do hodně temných tónů), přičemž největší psycho je posezení u vyjetého Alfreda Moliny a komicky brutální přestřelka v cukrárně. Všichni herci byli perfektní. Ale největší mazák seladon byl Burt Reynolds, tomu ta role prostě sedla. ()
Na pozadí počátků pornografického průmyslu v Kalifornii nám Hříšné noci nabízejí nenucený a lehký ( nebo lechtivý?) průlet nad sedmdesátými lety...o to tvrdší je přistání v ( mnohem puritánštějších) letech osmdesátých. Naštěstí konec filmu...jak jen to říci...přeci jen dává naději na lepší budoucnost. ()
Dlho som premýšľal čo k filmu napísať, aby som neskĺzol do trápne oslavného tónu, dojmológie a vynášaniu P.T. Andersona do nebies. Riešenie som mal pritom celý čas pod nosom: Boogiee Nights je jedným z najúprimnejších vyjadrení lásky k filmu a radosti z natáčania. Andersonov prvý veľký film (stopážou, obsadením i mapovaným časovým úsekom) sa vkráda do zákulisia tej časti odvetvia, kde je rozpor medzi úprimným a hraným neustále predmetom debaty, a kde si (to) všetci najviac užívajú. Štylizácia do 70. rokov. kamerové finesy odpozorované z filmov kolegu z nového Hollywoodu Martyho, skvelé audio, fenomenálny casting a réžia, ktorá by si svojou inovatívnosťou zaslúžila špeciálnu kategóriu na Oscaroch za umelecký prínos. Ak by som niekedy natrafil na človeka, ktorý by chcel byť filmárom ale nedokáže sa rozhodnúť, pustím mu toto a Truffautovu La Nuit américaine. 100% ()
PTA očividně nakoukal Scorseseho v nejlepší fazóně devadesátých let, protože ty dlouhé shoty ruční kamerou bez jediného střihu jsou jak přes kopírák v porovnání s legendárním kamerovým mapováním restaurace v Goodfellas, nebo dobovými vypalovačkami a strhující sedmdesátkovou atmosférou z Casina. Je škoda, že je to plné herecké smetánky, ale místy dost nevyužité. Zároveň jsou Boogie Nights po hříchu výpravný film, který toho zase až tolik neřekne. Sice fajn mozaikovou formou, nicméně zjednodušeně řečeno na to jde režisér až na výjimky přes 5-10 velmi dlouhých steadicam sekvencí, kdy jedna je u bazénu, druhá při natáčení atd. Fajn svěží, místy správně pokleslé a hlučné, ale obří přepálená stopáž. ()
Galerie (107)
Zajímavosti (35)
- Vincent Gallo odmítl roli Dirka Digglera. (HOODY)
- Gwyneth Paltrow si mohla zahrát bruslařku, ale nakonec odmítla. (HOODY)
- Slovo "fuck", nebo jeho variace, zaznělo ve filmu celkem 165x. (HOODY)
Reklama