Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Baladický příběh scenáristy Vladimíra Körnera a režiséra Milana Cieslara o dospívající dívce Grétce ze slezského pohraničí, která se dostala do nacistického programu Lebensborn pro vyšlechtění čisté nordické rasy. Mladičká Grétka Weiserová (M. Hilmerová) je pod záminkou rentgenové prevence proti TBC poslána do lesního sanatoria Isolde. O svém poslání zprvu nemá tušení. Neví, že sítem pro převýchovu prošla přičiněním učitele, který jí chtěl po matčině smrti pomoci k lepšímu životu, a díky osudové náhodě, protože se narodila ve stejný den jako sám druhý muž Třetí říše Himmler. Společně s dalšími „vyvolenými“ dívkami zde prochází nacistickou výchovou, aby posléze zajistily hitlerovskému Německu rasově čisté potomstvo. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (130)

sud 

všechny recenze uživatele

V době, kdy česká kinematigrafie skomírá, musí na scénu přijít tvůrci ze staré školy. V tomto případě se na post scénáristy po letech vrátil Vladimír Körner. Působivý baladický příběh dívky, která se nevědomky dostane do programu Der Lebensborn (továrny na áríjce) a vzplanutí lásky vůči židovskému chlapci. Svojí syrovostí připomíná severské balady, či sovětská válečná dramata. Milan Cieslar je jedním z nejschopnějších režisérů součastnosti, jehož talent může být více využíván pro kina, pro TV je ho škoda. Monika Hilmerová je naprosto přirozená, nordicky namaskovaný Karel Dobrý dokáže čarovat i pohledem, Michal Sieczkowski výborný a Vilma Cibulková dechberoucí. Vladimír Körner našel v poslední době v Milanu Cieslarovi pro zfilmování svých drsných balad toho pravého. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Mám problém s filmy Milana Cieslara. Pramen života je asi jediný, který nemá přehnané afektované a patetické scény, jak je to třeba u Krve zmizelého. Přesto to zavání falešnou romantikou a nevěrohodnými scénami. Téma jistě zajímavé, ale špatná režie ho sráží k zemi. Divím se Vladimíru Kornerovi, že dopustil svoje scénáře i v dalších snímcích Milana Cieslara takhle prznit. No jo, kdyby to měl v rukou třeba Karel Kachyňa nebo František Vláčil, pro které dříve Korner také psal scénáře, to by potom vypadalo jinak a bylo by to zajisté jiné kafe! Hodnotím i tak lépe, oproti pozdější nekoukatelné Cieslarově tvorbě. Chválím hlavně hudbu Jana Černého a obraz, který se v roce 2020 dočkal restaurování a Česká televize ho takhle odvysílala. ()

Reklama

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Prvoplánově konstruovaný příběh, uplácaný z rekvizit židovství, árijství a panenství, po kterém navíc v tomto zpracování zůstala jen líbivá vnější skořápka s trapnou dutinkou. Přes hereckou snahu i pečlivou výpravu celkově s rozpaky 2-3*. (Díky Poloczkově jazykové kompetenci jedno z mála a poměrně důstojné užití variace slezského nářečí v české kinematografii.) ()

freddy 

všechny recenze uživatele

Když už si člověk myslí, že o druhé světové válce bylo natočeno všechno, co může být jen trochu zajímavé, tak přijde film, který se věnuje problematice, o níž jsem zatím téměř neslyšel a vlastně jediný případ, kdy jsem něco málo o plánovaném tvoření árijské rasy zaregistroval, bylo ve filmu Obsluhoval jsem anglického krále, kde pokud se nemýlím hlavní hrdina pracoval v podobném zařízení, ve kterém se v tomto filmu ocitla i hlavní hrdinka. A musím říci, že tahle část z druhé světové války byla velice zajímavá a film na tuto látku rozhodně nahlíží velmi kvalitně a dá se říci skoro až strhujícím způsobem, ale bohužel zároveň také trochu s odstupem a velice chladně. A ten chladný náhled jakoby z odstupu, to je asi jediná věc, která mi na tomto filmu vadila, jinak se jedná o hodně zajímavý a kvalitní příběh, který určitě stálo za to vidět a který je hodně povedený. Jen by mě ještě docela zajímalo, jestli hlavní hrdinka to své dítě někdy našla, ale to je jen jakási malá nepodstatná osobní výtka. Pokud se podívám na herecké výkony, tak tam rozhodně musí směřovat má velká pochvala pro všechny zúčastněné, počínaje Monikou Hilmerovou v hlavní roli, přes Vilmu Cibulkovou, Bronislava Poloczka, Michala Sieczkowskiho, až např. po Martina Stránského v menší roli. Všichni se snažili, všichni hráli bravurně, a všichni se tak přičinili o kvalitní a na české poměry nevídaně povedený film. Nebýt toho chladného nazírání na celý příběh, které jsem z filmu cítil, tak to mohlo být i za pět hvězd, takhle jsou to "jen" čtyři hvězdy, ale hodně solidní a hodně kvalitní čtyři hvězdy. ()

drankeryth 

všechny recenze uživatele

Film sa mi dejom trocha podobal na jeden film menom Napola. Tento sa skor nesie v zenskom duchu a je aj viac jemnejsi, ako jeho super Napola. Doslovne to neni to iste, co tento film, ale dej filmu ma nieco spolocne medzi sebou. Film vam nerusene rychlo prebleskne medzi ocami a zachvilu je po nom koniec. Skoda, ze sa tam nic skoro nedialo, co by troska ten zivot v tej skole na zamku ozivilo a prinieslo tak zazivnejsi vietor do deja filmu. Maly incident s zidovskym chlapcom polskeho povodu, zas toho nebolo prilis vela. Celkovo je to v pohodicke plynuca drama na taky nasladly sposob, ktory aj mohli viac okorenit stiplavejsim sposobom, aby to aj malo nejake vacsie napatie. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (8)

  • Ukázat nahé tělo v milostné scéně představitelka hlavní role Monika Hilmerová striktně odmítla, a tak se musela sehnat dublérka. (hippyman)
  • Filmaři mimo jiné natáčeli roku 1999 i v okolí malé vesničky Semošice v západních Čechách. (Lynette)
  • Hlavní postava Grétka, dívka z česko-německé rodiny pocházejících ze severovýchodních Sudet, měla totožné datum narození jako její představitelka Monika Hilmerová, a to 7. 10. (Lynette)

Reklama

Reklama