Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Za druhé světové války se britské letectvo již poněkolikáté pokouší zničit přehrady v Porúří. Zatím masivní ochranné zdi všechny útoky přestály. RAF tedy žádá konstruktéry bomb, aby vymysleli něco, čemu by přehrady neodolaly. Této nesmírně náročné práce se ujme Barnes Wallis (Michael Redgrave), kterému v provedení stojí mnoho překážek... Slavný klasický britský válečný snímek, který mimojiné velmi posloužil Georgi Lucasovi pro jeho HVĚZDNÉ VÁLKY - včetně některých takřka převzatých dialogů. (Pohrobek)

(více)

Recenze (74)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Film je o legendární akci 617. britské speciální bombardovací peruti RAF ,,Bořičů přehrad'. Peruti velel až do své předčasné smrti Guy Gibson (VC, DSO, DFC), který byl od počátku u celého projektu skákacích pum a velel i samotnému náletu. První 2/3 filmu sledujeme nápad a vývoj nového typu pumy i počáteční neúspěchy. V poslední třetině pak sledujeme samotný nálet letky těžkých čtyřmotorových bombardérů RAF Avro Lancaster na přehrady v Porůří. Osobně jsem navštívil přehradu Edersee i tamní muzeum. Musím smeknout před odvahou mladých osádek. Když stojíte uprostřed hráze, koukáte přes jezero na až tak ne moc vzdálené kopce na druhé straně, uvědomíte si jak málo měli bombometčíci času na sestup na správnou výšku, ustálení rychlosti a odhoz barelové pumy. To vše v noci a za palby flaků rozmístěných na hrázi. Z fotek v muzeu jsem viděl, že škody ze záplav byly značné. Přílivová vlna (u této přehrady) zasáhla řeku Fulda, která protékala průmyslovým Kasselem, který zčásti zaplavila. Mimochodem v muzeu vám pustí posledních 25 min. tohoto snímku na šílené VHS kopii a v němčině. Když jsem slyšel filmového Gibsona jak po předstartovní kontrole říká : ,,Alles in Ordung'' - kroutili se mi palce u nohou :-)) Ačkoliv dnes triky působí lehce úsměvně, na svou dobu se jednalo o perfektně zpracované efekty. Samotný nálet je napínavý a zpracován podle skutečných událostí. Film je nejen poctou hochům od této peruti, ale i vědcům, bez nichž by řada válečných úspěchů vůbec nevznikla. Filmaři měli tu výhodu že v roce 1955 se dalo natáčet s veškerou technikou, která bojovala ve válce (což je velký problém dnešních filmařů, kteří si vypomáhají ledacčímž...). Tato slavná peruť si do konce války připsala další celou řadu úspešných speciálních akcí, které by také stály za zfilmování. Jednou z nich je např. nálet na bitevní loď Tirpitz ze základen v Rusku. Koho problematika ,,Dambusters' zajímá doporučuji přečíst autobiografii Guye Gibsona - Nepřátelské pobřeží před námi. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Režiséři jiných filmů o reálných válečných operacích častokrát vycpou prostor před samotnou akcí dialogovou vatou, která se vyjadřuje ke všemu možnému, jenom ne k věci. Zhruba polovinu Bořičů přehrad (což nezní o moc méně béčkově než Ďáblové v oblacích) tvoří dialogy. Dialogy jednak suše vtipné, ale hlavně o tom, co bude chtít většina diváků slyšet. Hned na začátku je před námi zřetelně vytýčen cíl i přibližná metoda jeho dosažení, zbývající dvě hodiny patří dotažení plánu, plánování a realizaci plánu. Žádné dějové odbočky, milostné linie a těžkopádná morální dilemata. Jedna scéna nás vnadí na další, od podstatného se přechází k podstatnějšímu. Takhle to bylo a takhle to má největší šanci zaujmout. Kousek citu do filmu vnáší vztah jednoho z letců k jeho psovi (!), na kterého všichni pokřikují a údajně i ve skutečnosti pokřikovali „Negře!“ (!!). Jediná ženská postava pronese nanejvýš pět vět, jinak je hrací pole plně v moci mužů. Nemám moc rád genderové škatulkování, ale Bořiči přehrad vážně jsou „chlapským“ filmem. Technické detaily, velké bomby a posuzování opačného pohlaví výhradně dle zevnějšku ale odradí jenom ty divačky, které se nenechají strhnout. 85% ()

Reklama

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

O tomto filme som si nič nezisťoval a keby sa neobjavil na jednej diskusii, tak by som o nom ani nevedel. Určite sa dá tvrdiť, že film po obsahovej stránke je mimoriadny a zriedkavý. Lebo najprv je tu nejaký nápad, ktorý sa, ale musí najprv vyskúšať a potom nájsť ľudí, ktorí ho aj zrealizujú. A práve o tom je tento film, že veľké nápady vyzerajú krásne na papieri, ale už ich realizácia do skutočnosti býva oveľa dramatickejšia. Aj keď trištvrte filmu je len o prípravách na nálet, film vobec nenudí, práve naopak, všetko od rozhovorov  z letcami až po uskutočnenie nápadu bolo prijemne spracované a aj slušne vygradovane. Herci sa svojich  rolí zhostili ukážkovo , len trocha mi vadilo to samotne finále. Bolo vidieť, že tam nemali veľa príležitosti, ako to spraviť veľkolepejšie a tak bolo vidieť len pády lietadiel či mihotajúce sa záblesky na oblohe. Ale aj tak o dramatické momenty divák nie je ukrátený. Silne 4*. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Stále ještě film Ďáblové v oblacích se už už snaží překlopit sebe sama do žánru hraného dokumentu. Téma bombardování přehrad v Porúří Anderson uchopil od strategického záměru, k nápadu, jak jej technicky provést, vývoje technického řešení až k samotné bojové akci. Předloha nejspíše čerpala z dokumentace, historických záznamů a dost možná i výpovědí zúčastněných osob. Film si dává záležet, abychom pochopili inovativnost technického řešení, princip speciální bomby, i všech přístrojů, jež slouží k jejímu přesnému shozu. Rozkrývá potíže nočních náletů i omezenosti zdrojů na výzkum ve válečné ekonomice. +++++ Slouží tak v podstatě pouze vzdělávacím účelům a jako pocta úsilí skupině lidí, jež přispěla ke zničení přehrad. Všechny postavy mají ve filmu jediný cíl, což hercům nedává mnoho prostoru k předvedení svého umění, snad s výjimkou Redgraveova zapáleného vědce. Herci působí, že dostali pokyn: "V této scéně se projekt nachází ve stavu A, což postavě X působí emoci E1," jež se pro jistotu ještě označuje v dialogu. Rozhovory krom vysvětlování a "podkreslení nálady" nemají jinou fuknci. Výsledkem je film rutinní, sterilní, neemotivní, byť informačně přesný. Snad by mu opravdu více slušel dokumentární šat s několika vloženými hranými scénami. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Precíznosť a metodickosť prístupu k faktom a maximálnej autenticite a vierohodnosti v očiach diváka posúva Andersonovu významnú vojnovú snímku na tenké rozmedzie medzi hraným filmom a dokumentom, čím zastáva obdobnú pozíciu chladnej rekonštrukcie udalostí ako svojho času Smightyho Midway. Zásadným rozdielom medzi týmito dvoma filmami je však Andersonova snaha o zblíženie diváka s postavami miesto letmého predstavenia plejády pre dej zásadných charakterov. A v tomto bode zlyháva, pretože mimo Redgravea v roli konštruktéra Wallisa všetky postavy bez výnimky spĺňajú naordinovaný vzorec chovania (čo lepšie vysvetľuje vo svojom komentári Subjektiv). V prvej polovici filmu je všetko relatívne v poriadku - príbeh dodržuje presný postup a vernosť faktom, a tak nám chronologicky predostiera všetky udalosti predchádzajúce samotnej operácii (ktorá sa tak, ako ju vykresľuje film, stáva v mojich očiach jednou z najzásadnejších a najpôsobivejších svojho druhu) a udržuje diváka v konštantnom napätí čo sa darí aj najmä vďaka tomu, nakoľko bola utajená a ako perfektne zohráva Redgrave svoju úlohu. Bohužiaľ, v neprospech filmu sa v druhej fáze, keď začína plán naberať jasnejšie kontúry, sa do filmu dostáva pár zbytočných scén sprevádzaných lacným sentimentom. Samotná bojová akcia, dostavujúca sa v poslednej polhodine je nakoniec po technickej stránke slabšia, ako divák očakáva, a prejavuje sa na nej nižší rozpočet, než sme u podobne dôležitých vojnových filmov zvyknutí. Našťastie, takmer excelentnému zážitku bez jediného zakolísania tempa nič neprekáža a sám som sa bavil o poznanie viac, než u spomínaného Midway z podobného súdku. A tu zobrazený optimizmus zo šance na rýchle ukončenie vojny je trestuhodne nákazlivý. 85% ()

Galerie (56)

Zajímavosti (14)

  • Skutečná přehrada byla zničena na den 12 let před premiérou The Dam Busters. (KIT.HL)
  • Filmový debut Patricka McGoohana. (Kulmon)
  • Deset procent celkového rozpočtu na film stálo 150 hodin letového času bombardéru Lancaster. V roce 1954 stál bombardér pro filmové účely 130 liber na hodinu. (KIT.HL)

Reklama

Reklama