Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americká herečka Frances Farmerová (1914-1970) patřila k nejrozpornějším zjevům Hollywoodu 30. a 40. let. Její kariéra měla strmý vzestup a po krátké době také stejně prudký pád, neboť Frances Farmerová nebyla ochotna podřídit se požadavkům tehdejší komerční tvorby. Spíš než po laciném pozlátku filmové slávy toužila po úspěchu na jevišti, ale to se jí podařilo jen částečně. Z 15 filmů, jež natočila, odolal zubu času prakticky jediný - Děvče z baru (1936) Howarda Hawkse a Wiliama Wylera. Tvůrci filmu Frances, jenž vznikl v produkční společnosti známého komika Mela Brookse, věrně vyšli z jejího skutečného osudu, pouze přikomponovali fiktivní postavu jejího přítele Harryho Yorka. Vzniklou biografii lze určitě zařadit mezi nadprůměrné ukázky svého žánru, především díky vynikajícímu hereckému výkonu Jessicy Langeové, která za něj byla nominována na Oscara a obdržela hereckou cenu (ex aequo) na XIII. MFF v Moskvě 1983. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (70)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Dílo, které vyráží dech. Poznání, že i nejkomerčnější herci hollywooodské továrny na sny jsou až na na nečetné výjimky mistry svého oboru je pro převládající komerční ráz tvorby směřující do kasaštyků pro laika krajně nesnadné. Mrazení vzbuzující výkon Langeové plyne nesporně z úrovně, kterou se reprezentuje další velká osobnost filmu, kterou je zcela neznámý režisér Graeme Clifford. Obvyklá unylá limonáda kalifornského původu, která je obvykle při takových příležitostech servírována, se prostě nekoná. Rozporuplný osud jistě nesnadné velké herecké osobnosti, na níž byl spáchán nesporný zločin, likvidující velkou tvůrčí osobnost, osudově poznamenanou svou deprivantskou matkou a vůlí být sama sebou, otřese divákem i dnes. Regulace za každou cenu, účelová záměna skutečné asociálnosti za tvůrčí krizi (rutinu a průměrnost nelze soudit ani odstranit, je možné ji jen eliminovat) by měly být varovné i pro náš dnešek. Mechanismy se změnily a zplošťování nejenže nepomíjí, ale naopak sílí. Třicet let starý film si stále uchovává své ponuře burcující poselství. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dopitak ma pravdu s tym omladzovanim Frances Farmer ..... aj ja som sa rehotal, ked povedala, ze ma 17. Kazdopadne mne sa to videlo, ona ani nebola ochotna podriadit sa a prisposobit sa hollywoodskym pravidlam 30. a 40. rokov, Dzesyka stvarnila Frances fakt vyborne, herecke vykony na urovni, aj rezisersky dobre natocene , dam slusnych 74 % ()

Reklama

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Dráma je to natoľko drsná, že je miestami až fyzicky nepríjemná. Tvorcovia sa rozhodli tlačiť na pílu a ja netuším prečo, niektoré "efektné" scény predsa nezodpovedajú skutočným udalostiam. Som síce rád, že som ten film videl (kvôli novým informáciám, myšlienkam, pocitom a diabolskému herectvu Jessicy Lange), v budúcnosti si ho ale rozhodne nezopakujem. Jednoducho existujú filmy, ktoré sú veľmi dobré a cenené, no divák si povie - raz a dosť. Z tohto poznania plynie zásadná otázka - nemali by sme vysoko hodnotiť len filmy, ktoré milujeme a radi sa k nim vraciame? Ja neviem, tak dobrý mysliteľ nie som. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Rozmáchlá velkorysá bigrafie s výtečnou hlavní představitelkou. Na pozadí základního příběhu, o kterém jsem do tohoto filmu neměl potuchy, se člověku dostává spousta informací o tom, jak vypadal Hollywood, broadwayská divadla i americká psychiatrie 40-tých let. Silný příběh všemi fimovými profesemi bravurně zvládnutý. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Vysokým hodnocením na CSFD jsem byl řádně naladěný a snad i proto mě výsledek vcelku zklamal. Nejde sice o vyloženě špatný film, ale porovnám-li jej s tématicky blízkým snímkem Přelet nad kukaččím hnízdem, pak ten Formanův kousek drtivě vítězí. Zatímco Přelet je nadčasový film, ke kterému se dá stále vracet, Frances je na jedno pokoukání. Scénář je daleko plošší a jediná věc, která Frances zvedá, je přítomnost Jessicy Lange v hlavní roli. O tom, že jde o vynikající herečku, jsem věděl dávno, přinejmenším od doby, kdy jsem sledoval Tramvaj do stanice Touha, a tady dostala příležitost, kterou v maximální míře využila. Pravda, tu šestnáctiletou holku jsem jí nevěřil, ale ani maskér nemůže udělat zázraky. Tam, kde Přelet nad kukaččím hnízdem dokázal na příkladu zkázy jednoho nekonformního jedince ukázat netoleranci společnosti, represivnost a manipulaci, tam Frances sklouzává do škatulky rodinného dramatu a líčí konflikt dcery s dominantní matkou. Celkový dojem: 60 %. ()

Galerie (72)

Zajímavosti (10)

  • Herečka a spisovatelka Lois Kibbe, která spolupracovala s Frances Farmer na knize o jejím životě, u filmu pracovala jako konzultantka. (..Lucas..)
  • Scéna hromadného znásilnění hlavní hrdinky je zřejmě legendou, která vznikla v době, kdy budovy sanatoria ve Steilacoomu poničil požár a část zařízení byla umístěna ve stanech na dvoře. Je možné, že v tak děsivých a nepřehledných podmínkách se něco takového mohlo stát, ale ne prominentním pacientům jako byla Frances Farmer. (raininface)

Reklama

Reklama