Režie:
Marek BrodzkiScénář:
Michał SzczerbicKamera:
Bogdan StachurskiHrají:
Michał Żebrowski, Olaf Lubaszenko, Zbigniew Zamachowski, Agnieszka Sitek, Andrzej Chyra, Anna Dymna, Daniel Olbrychski, Ryszard Kotys, Paweł Małaszyński (více)Epizody(13)
-
Dětství (E01)
-
Učednická léta (E02)
-
Člověk - první setkání (E03)
-
Drak (E04)
-
Kus ledu (E05)
-
Calanthé (E06)
-
Údolí květin (E07)
-
Rozcestí (E08)
-
Svatyně Melitele (E09)
-
Menší zlo (E10)
-
Marigold (E11)
-
Falwick (E12)
-
Ciri (E13)
Obsahy(2)
Vedle světově proslulé tolkienovské trilogie Pán prstenů, získal v posledních letech mezi fanoušky fantasy neobyčejnou slávu a uznání také polský spisovatel Andrzej Sapkowski se svým hrdinou zaklínačem Geraltem. Ten je hlavní postavou jeho povídek vydaných v knížkách Zaklínač, Meč osudu, Poslední přání a také románové pentalogie Krev elfů, Čas pohrdání, Křest ohněm, Věž vlaštovky a Paní Jezera. Není vůbec náhodné, že řada fanoušků a obdivovatelů téměř okamžitě vytvořila nový fenomén, jehož součástí jsou fan kluby a internetové stránky. V dílech Sapkowského jsou zaklínači dokonalí bojovníci překračující možnosti lidského vnímání. Smyslem jejich existence je zabíjení stryg, vlkodlaků, upírů, bazilišků a dalších netvorů, které pronásledují lidi.
Bělovlasý zaklínač Geralt z Rivie se však trochu "vymkl" z řad běžných zaklínačů. Není jenom mistrem různých druhů zbraní, ačkoliv sám nejraději zápasí s mečem, také trochu rozumí magii a je schopen bojovat s každým protivníkem. Nikdy nezůstává pouze chladnokrevným profesionálem, má lidské stránky a slabosti. Postupně vychází najevo, že neměl možnost si svůj osud svobodně zvolit, stejně jako je donucen draze platit za schopnosti a dovednosti nedosažitelné a často rovněž nepochopitelné běžným smrtelníkům. Proto vyvolává strach a zároveň nevraživost a odpor těch, jejichž životy vlastně chrání. Přesto je Geralt, podobně jako ostatní zaklínači "odsouzen" k vyhnanství a životu na samém okraji jakési středověké společnosti, jež v mnohém připomíná i naši současnost. Problémy, konflikty, fobie a rozpory "našeho" světa se zde promítají do světa imaginárního a fantastické postavy rytířů, čarodějů, trpaslíků a nebo elfů nám tak připadají důvěrně blízké a jejich jednání logické.
(oficiální text distributora)
Recenze (277)
Přes oprávněné Galadrieliny výhrady musím uvést, že i tak je seriál sevřenější a hutnější než jeho filmová shrnutina. Klady pro mne převládají i za těchto okolností. V rámci svébytného polského kulturního fenoménu, před nímž v případě jeho vrcholných projevů smekám s nanejvýš pokornou úctou, to znamená skvělý výkon Zebrowského, jehož mimořádnost získává na kvalitě právě v souvislosti s Galadrielinými kritickými postřehy, a dále slovanskou kvalitní adaptaci jinak zatím pouze západoevropsky uchopeného žánru. Slovanská i baltská problematika jsou i nám ovšem stejně, ne-li ještě více blízky. Ozvuky mýtů i některých vědeckých dohadů jsou zvládnuty na vysoké úrovni již v literární předloze a v tomto ohledu nic nezměnila ani Brodzkého režie. Polský seriál svým způsobem nahrazuje mnohé, co v našem osvojení domácích bájí fatálně chybí. Sapkowského téma snese v našem kontextu srovnání s tvorbou Beneše-Třebízského (zejména historický román DAGMAR o významné dánské královně, starší dceři Přemysla I. Otakara), Jiráskovou (STARÉ POVĚSTI ČESKÉ) nebo Štorchovou (LOVCI MAMUTŮ, NA VELKÉ ŘECE). Víc než čestně tento "VĚDMÍN" obstojí v porovnání s americkou produkcí typu různých HERKULŮ a PÁNŮ ŠELEM a srovnání snese i s francouzskými ASTERIXY a OBELIXY. Lehký žánr má jednu prožluklou vlastnost: není velkým uměním a v tomto ohledu ho vymezuje i svébytná poetika. Císař nemusí být vždy nahatý; někdy není jen suprasalónně oblečený. I to se může stát. ()
Nejprovinilejší slast. Žebrovský - láska. Platinová paruka - rozkoš. Hudba - blaho. Drak - štěstí. Les - blaženost. Zprvu se sice dostavilo takové to ježišmarjá-co-to-té-knižní-předloze-proboha-udělali, ale postupem se z toho stalo to nejpravověrnější guilty pleasure, obdivované celou rodinou a celým srdcem. Obskurní díla si žádají obskurní adaptace. ()
Ále, ále, páni tvůrci, že vy jste nám o Sapkowského předlohu ni koutkem oka nezavadili, že? Seriálová podoba je lepší té filmové v tom ohledu, že již nepůsobí jako když pejsek s kočičkou vařili dort. Ke kladům lze řadit pár povedených scén, Zebrowskiho v hlavní úloze a hudební složku. A k záporům? Inu, vše ostatní. Darmo mluvit. ()
Seriál podle velmi kvalitní fantasy předlohy Andrzeje Sapkowskiho. Škoda, že celý seriál neudržel úroveň prvních dvou dílů a z každým dalším dílem se pak začne dostávat až do šedé průměrnosti. Michal Zebrowski se hodí na roli Geralta přímo dokonale. Koukněte se na první dva díly a pak si raději přečtěte knížku. 55% ()
Bída. Kdyby v seriálu nepadly slova jako zaklínač a Geralt, tak by mě nenapadlo, že to má něco společného s dílem Sapkowského. Tvůrci knihy vypreparovali a nesmyslně změnily charaktery některých postav. Marigold – bard a svůdník v seriálu vypadá, jako oplácaný strejda z Horní Dolní, kterému chcete přes hubu. Yennefer, hraje herečka, která asi vyhrála v castingu roli služky, a původně měla být v celém seriálu jen 5 minut, ale shodou neuvěřitelných náhod byla obsazená do role čarodějky. Představitel Geralta není špatný, ale tohle prostě není řezník z Blavikenu. A ta bílá paruka tomu taky nepomáhá. Díly mají kolísavou kvalitu. Většinou je to utahaná a nudná podívaná, u které jsem měl problém neusnout. Ovšem klíčový je nedostatek prostředků. Připadal jsem si, že se dívám na nějakou typickou českou pohádku, kde království vypadá jako před bankrotem. Drak v třetím díle byl směšný už v roce 2002. Seriálový Zaklínač na úrovni se prostě bez odpovídající výpravy neobejde. ()
Galerie (23)
Photo © Telewizja Polska
Zajímavosti (5)
- Oproti knižní předloze lze najít ve filmu několik odlišností. Například postava Marigolda je v knize štihlý a hbitý svůdce. Vesemir (Jerzy Nowak), vůdce zaklínačů a jejich mistr, je v knižním a hernín zpracováním popisován jako dlouhovlasý starý muž. V seriálu je však skoro plešatý. (Chibs)
- Zaklínačova dobrodružství se neomezují pouze na známá dějová schémata žánru meče a magie (sword and sorcery), právě proto jsou tak zajímavá a přitažlivá. Podle cyklu Andrzeje Sapkowského povídek vznikl celovečerní snímek Zaklínač, a také stejnojmenný dobrodružný fantasy seriál, který natočil režisér Marek Brodzki. Setkávat se s ním budeme po třináct úterních večerů. Stejně jako v samotné předloze, ani zde není nouze o fantastické a pohádkové bytosti, netvory, draky, čaroděje, rytíře, stejně jako o souboje na meče i zápasy využívající tajemné magie. (ČSFD)
- Dobrodružný seriál vznikl podle povídek nejslavnějšího slovanského fantasy spisovatele 21. století vydaných v 7 knížkách „Zaklínač: Meč osudu“, „Zaklínač: Poslední přání“ a také románové pentalogie „Krev elfů“, „Čas pohrdání“, „Křest ohněm“, „Věž vlaštovky“ a „Paní Jezera“. Autorem těchto knih je světově proslulý Polák Andrzej Sapkowski, který vytvořil neuvěřitelně komplexní fantasy svět, jenž se stal knižní fenoménem. Sapkowského knihy jsou dokonce srovnávány i s Tolkienem a docela hodně lidí si cení Zaklínačské ságy více než „Pána prstenů“. (ERTik)
Reklama