Reklama

Reklama

Harold a Maude

  • USA Harold and Maude (více)
Trailer

Obsahy(1)

Život, láska a smrt v kultovním americkém filmu... Americký scenárista a režisér Colin Higgins (1941–1988) absolvoval filmovou fakultu Kalifornské univerzity (UCLA) scénářem, který nazval Harold a Maude. Dílo mladého autora zakoupila společnost Paramount, která ovšem nevyhověla Higginsově požadavku snímek také režírovat a angažovala přece jen o něco zkušenějšího Hala Ashbyho, jenž byl renomovaným střihačem (Oscar za V žáru noci) a měl už také za sebou první režijní zkušenost (Pan domácí, 1970). Křehký příběh zasmušilého mladíka Harolda (Bud Cort), který tráví většinu času na cizích pohřbech, a života plné osmdesátnice Maude (Ruth Gordonová) byl na hony vzdálen běžné hollywoodské představě o diváckém filmu, což se samozřejmě projevilo v jeho nedostatečném marketingu, když byl před Vánoci 1971 uveden do kin. Film divácky propadl a příliš vlídně se k němu nezachovala ani odborná kritika, která ho většinou nepochopila. Např. recenzent známého týdeníku Variety ho označil za nevkusnou komedii a svůj článek zahájil slovy: „Harold a Maude má v sobě rozvernost hořícího sirotčince.“ Žánrově těžko zařaditelný snímek, který osciluje mezi černou komedií, sociální satirou a milostným příběhem, si své diváky našel až s časovým odstupem díky jevištní dramatizaci (která se hrála i u nás) a uvedení v televizi. Režisér Hal Ashby (1929–1988), jehož počtem nepříliš rozsáhlé dílo (dvanáct filmů pro kina a jeden pro televizi) obsahuje takové klenoty jako Poslední eskorta (1973), Šampón (1975), Cesta ke slávě (1976), Návrat domů (1978) nebo Byl jsem při tom (1979), do titulních rolí obsadil Buda Corta (představitel titulního hrdiny z Altmanova Brewstera McClouda) a Ruth Gordonovou (laureátka Oscara za vedlejší roli sousedky v Polanského hororu Rosemary má děťátko), kteří podávají životní herecké výkony. Film, který vznikal pod zřetelným vlivem bouřlivých dobových událostí (vietnamská válka, masakr na univerzitě Kent State), v sobě obsahuje značný odpor vůči autoritám, zejména těm v uniformě (postavy strýčka–vojáka či policisty na motorce), a stejně jako např. Bezstarostná jízda je především příběhem o svobodě. Atmosféru snímku působivě dokreslují písně Cata Stevense. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (379)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Je tak snadné hodnotit 5 hvězdičkami známý, ujetý film, až jsem nad tím váhala. Úcta před filmovu klasikou je svazující. Počet bodů, které poslali ostatní uživatelé, minimálně nechtěně ovlivňuje úsudek. ____ Přesto plný počet bodů i sama za sebe a z hlubokého přesvědčení dávám. ____Už jenom za jiskřivý vodopád vizuálních gagů. ___Namátkou: pohřební průvod potkávající průvod sexy mažeretek - co už názornější bychom chtěli mít k Maudinu názoru, že všechno roste, vzkvétá, uvadá a hyne, aby to dalo podhoubí tomu příštímu, zase vzkvétajícímu v nekonečném koloběhu?. Opakující se přirovnání k rostlinám, které nepředou ani nesází a přesto mají roucho, které ani král Šalamoun nikdy mít nebude. Zmínka o svatbě a náslený ostrý střih do kostela s dlouhým švenkem zhůry s malebnou chrámovu hudbou, kdy se až po chvíli dozvídáme, že nejde o svatbu, ale o další pohřeb. Bublifuk zastupující cigaretu, která je v dané situaci tradičnější berlička, ale tady do detailů vystihuje Haroldovu hravou proměnu. Maudino zařvání Tarzana, které uvolňuje divokost. _____ A filmové mazlíkování pokračuje. Harold je zrpvu svým make-upem podobný mrtvole právě vykopané z hrobu, ale jak ho Maud začne učit, že se nesmí bát žít, tak postupně nabírá barvu. ____Bud Cort s tváří udivené porcelánové panenky a přitom s hlubokým mužným hlasem, je pro svoji roli ideální. Možná bych mu vytkla, že neumí plakat zjevně, ale jeho tichý pláč, jen se slzou ná krajíčku, je srdcervoucí. Pořád ještě dítě, ale už trochu i muž. Ruth Gordon s někdy až diblíkovským chováním, je podle mě ve scéně, kdy s odhaleným ramenem vykoukne zpoza bloku ledu, vážně sexy. Málo kdy se vidí, tak přesné obsazení. KOUSEK DĚJE. Škoda, že Paramount byl tak úzkoprsý a nedovolil názornější zobrazení jejich fyzické lásky. Scény z traileru - ve filmu nepoužité - ukazují jeden z nejroztomilejších filmových polibků, jaké jsem kdy viděla.____Tohle je snímek, který jen tak zlehka vzpomíná na revoltu 60tých let - učí se od ní, ale jde dál. Zatímco ta byla skupinová a bouřila se proti establishmentu, tohle je invidviduální revolta. O to těžší, že je to jenom cesta pro jednotlivce, která se nemůže zaštítit nijakou skupinou příznivců. Harold si musí svůj boj o svobodu vyvzdorovat sám a navíc bez potlesku. Jen Maud mu ukazuje cestu jako Orfeus svojí Euridíce z podsvětí. Takovému boji nikdy nevěnují noviny ani řádek, přesto je to jedna z nejdůležitějších bitev, jaké člověk může podstoupit. ____Takový film by dneska už těžko natočili. Nemyslím tématem vztahu tak tabuizovaného, že i v současné době stále platí. Dvacetiletý kluk a osmdesátiletá žena? To přece i dnes překročuje všechna pravidla. ___ Ale tak podstatné to není, aspoň pro tenhle film. Je to především snímek o svobodě a o osvobození. O přežívání a žití. O tom, jak se svými životy nakládáme a o tom, jakými pravidly se sami svazujeme, abychom nemuseli svobodně žít, protože to je to nejděsivější. ____ Svoboda a přijmutí následků, které z toho plynou, ta nekonečná možnost volby, která v nás budí hrůzu. Ale v tomhle snímku se bezbřehá volnost zobrazuje jako lék na zoufalství, ubohost a malichernost. ____ Otevřená výpověď o vzpouře, ale také o konstruktivní cestě z ní, platí do dnes. Skvěle a díky! /28. 10. 12./ () (méně) (více)

Davies182 

všechny recenze uživatele

Nádherně bláznivý příběh o klukovi, který si přál zůstat věčným zasmušilým outsiderem, a jehož z dobrovolného prokletí zachránila ta nejnepravděpodobnější osoba. Pozdější vztah s osmdesátiletou "babičkou" sice hlavně ke konci působí ve filmu trochu zvláštně, nicméně nedojme asi jen ty nejzarytější cyniky. Moc se mi líbil způsob vtipného prokládání dle mého názoru jinak docela vážného filmu několika inscenovanými sebevraždami. Nutno také podotknout, že role očividně všem zůčastněným sedly jako hrnec na vy-víte-co, psychiatr mě moc mile překvapil (měl dostat více minut!). Celý snímek provází výborný písničkový mix, a z poslední scény mi trne ještě teď. ()

Reklama

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Harold: You hop in any car you want and just drive off? Maude: Well, not any car - I like to keep a variety. I'm always looking for the new experience...Není to smutné, že ze všech filmů, které jsem letos ve Varech viděla, mě nejvíce okouzlil bláznivý žánrový chameleon Harold and Maude z roku 1971, kdy i mí rodiče byli malými dětmi?:) Není. Příběh dvacetiletého Romea a jeho osmdesátileté Julie je jako nádoba s živou vodou, ve které je místo minerálů bizarní humor, originální romantika, šílené nápady a svěží optimismus v tom správném poměru, karlovarské prameny neměly ani tu nejmenší šanci... :) Vyplatilo se hodinu se mačkat v davu a vychutnat si na velkém plátně Haroldovy sebevraždy, Maudino drandění ve vypůjčených kárách, jejich živelné řádění a nakonec aplaudovat hlavnímu představiteli na pódiu... ()

charlosina 

všechny recenze uživatele

Harold, který už patnáctkrát zemřel, tráví volný čas na pohřbech a demolicích. Ve svém mladistvém období zjistil, že být mrtvý se mu líbí. Maude, která paběrkuje různé skvosty, tráví volný čas také na pohřbech, i když ze zcela jiného důvodu. Ve svém značně pokročilém věku zjistila, že život se musí prožívat. // Prostě perfektní film. ()

rawen 

všechny recenze uživatele

Harold a Maude je docela syrový (spíše tedy "na dřeň") snímek, který si s divákem dokáže pohrát i přes to, že na začátku vyloží jasně karty na stůl. I když jde jen o takovou "jednohubku" (90 minut uletí jako voda), dopad je vskutku značný. Za zmínku stojí také hudba, kamera a hlavně výkony hlavních hereckých představitelů. Nemám co bych dodal, i když jsem věděl o co vlastně v tomto snímku půjde, vychutnal jsem si ho až do povedeného konce. 8,5/10 ()

Galerie (48)

Zajímavosti (21)

  • Pohřební vůz, který Harold (Bud Cort) poprvé ve filmu řídí, je Cadillac Superior, rok výroby 1959. Jde o jeden z nejvyhledávanějších modelů pohřebních aut mezi sběrateli. Pohřební vůz vyrobený z Jaguára byl na konci filmu skutečně zničen a nedochovala se žádná replika, filmaři totiž zkonstruovali jediný kus. (HellFire)
  • Henry Dieckoff, jenž se objevil jako komorník v Rose Court Mansion, které sloužilo jako sídlo Chasenových, byl skutečný komorník tohoto zámečku. Nikdy jindy se před kamerou neobjevil. (Kulmon)

Související novinky

Ben Affleck zpátky u režie

Ben Affleck zpátky u režie

09.08.2020

Herec, režisér a oscarový scenárista Ben Affleck (Město, Argo) se po čtyřech letech vrátí za kameru. Napíše a natočí snímek The Big Goodbye, jenž bude vyprávět o pozadí vzniku snímku Čínská čtvrť… (více)

Reklama

Reklama