Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Carter BurwellHrají:
Frances McDormand, William H. Macy, Steve Buscemi, Harve Presnell, Peter Stormare, Kristin Rudrüd, Tony Denman, Gary Houston, Sally Wingert (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Když je na zasněžené silnici v Severní Dakotě nalezen chladnokrevně zavražděný strážník a dva nevinní kolemjdoucí, Marge Gundersonová, policistka v pokročilém stadiu těhotenství, zahájí vyšetřování, které odhalí nebezpečnou hru chamtivosti a břídilství. Jerry Lundegaard, manžel, otec a obchodník s auty z Minneapolisu, který dlouho trpěl v područí svého bohatého šéfa a tchána, vymyslí propracovaný plán, jehož nedílnou součástí je únos vlastní ženy. Chce za ni výkupné ve výši jednoho milionu dolarů, aby mohl splatit nahromaděné dluhy z hazardu. Jenže všechno, co se může pokazit, se nakonec skutečně pokazí. Pod skrovným a přátelským zevnějškem policistky Gundersonové se totiž skrývá bystrá mysl a nelítostné morální postoje, díky nimž lehce prokoukne odfláknutý a mizerně zahlazený zločin, spáchaný zmatenými, ale velice nebezpečnými únosci. (HBO GO)
(více)Videa (2)
Recenze (1 069)
Samolibé porušování měr standardů a korektnosti jde Coenovým jedna radost. V jejich jednoduchém světě s nejvyšší koncentrací bizarních postav na metr čtvereční však dávají vyniknout právě těm největším podivínům, kteří si však (díky typově přesně obsazeným hercům) dokáží téměř okamžitě získat divácké sympatie. Nejde o to, že počet mrtvých narůstá neúměrnou rychlostí, nejde o to, že se jich zbavíte třeba v drtičce na větve, jde vlastně o to, že míra nadsázky není nijak omezena a záleží pouze na benevolenci každého jednotlivce, nakolik si v jejich poeticky (úžasná kamera Rogera Deaskinse!) vystavěném světě plném nemorálního chování a těch nejrozmanitějších postav, v některých případech dovedených až do zkarikované podoby, bude divák libovat. Forma s obsahem jde v tomto případě ruku v ruce, po chvilkovém uvažování je plné hodnocení jasné, oscar pro Frances McDormand je mi docela záhadou, ale jinak Peter Stormare rulez forever! ()
No, nevynášel bych to tak do nebes... Je pravda, že tenhle film je vlastně bezchybný a perfektně vygradovaný - ač se to k závěru schyluje celou dobu a vy si říkáte, tak to sakra musí stát za to, nic vás nezklame. Což je záhada, protože ve skutečnosti ten konec není nijak extra dramatický ani vychytralý nebo dechberoucí, prostě jen dokonale uzavře poklidný celek. Kdyby takhle vyrovnaná a dobře zvládnutá byla alespoň polovina filmů, top stovka by asi byla dost vyrovnaná... Také bych vypíchnul inteligentní humor a rozhodně charaktery, nebo spíš herce. Dvojka gaunerů v podání Buscemiho (klasik) a Stormarea se prostě nezapomíná, nešťastník William H. Macy a sympatický mimoň John Carroll Lynch (ten vrah ze Zodiaca) to samé. Prostě herecké obsazení ve stylu takových těch nezaměnitelných ksichtů, které většinou neznáte jménem ani si nevzpomenete kde jste je sakra už viděli (pokud nejste přímo filmový maník), což je nakonec další plus protože každý zahrál úplně přesně co měl. Moc hezký film, ale působil na mě malinko unyle. Mohl by jen trochu přibrat na působivosti a hodnotil bych nejspíš maximem. Small town. Big crime. Dead cold. ()
Tak tohle byla teda zaprděná jízda. Chápu .... drama, thriller, ale já vážně nevím, jestli se mám smát, nebo spíš vzhledem ke všemu, co se tam stalo, soustrastně pokývat hlavou a litovat všechny oběti. Zatím se směju, protože to vcelku letargické, pomalé vyšetřování všech vražd bylo fakt úsměvné, nemůžu si pomoct. Jeden by řekl, že ho to uspí, ale omyl. Všechny akce byly i přes svou rozvláčnost promyšleně napínavé, milé, ale ve své podstatě brutální, kdy jsem si v závěru řekla, že míň než pod pět hvězd prostě nejdu. Sem tam jsem jen nevěřícně kroutila hlavou myslíc si, že to snad ani nemůže být pravda. Můj obdiv těhotné vyšetřovatelce z maloměsta, která nehla brvou a její čivy byly tak neuvěřitelně pevné, že se jí ani ruka a ani žaludek ke konci nezachvěly. ()
Když jsem se dnes odpoledne po škole vrátil celý promrzlý z venku (letošní září je fakt nějaký chladný), usednul jsem ke kompu a pustil si Fargo. Jaká to chyba, ještě teď mi drkotaj zimou zuby. Každopádně jsem se ale u filmu nenudil, Coenovská režie je natolik osobitá, že vždycky poslouží jako příjemné osvěžení po řadě nemastných a neslaných snímků. Základní dějová kostra není nikterak objevná, co však činí příběh nezapomenutelným je jeho umístění do prostředí, které obývá stěží tak jedna normální postava na sto komických figurek, a černočerný humor. ()
Frago se dá zařadit k úplně nejlepším krimi thrillerům všech dob. Sice se děj jen tak pozvolna vleče, ale tim dochází k ještě větší působivosti a hudba, která má podbarvovat atmosféru sice neni nikterak výrazná, ale je stejně působivá jako scény ke kterým hraje a můžu říct, že ty scény až skoro berou dech. Stejnětak berou dech i herecký výkony, tady se snad nedá označit kdo z herců je nejlepší. Jak dvojice zabijáků Steve Buscemi a Peter Stormare, přičemž Stormare je snad jeden z nejkrutějších psychopatů/zabijáků co jsem kdy viděl, tak i Macy nebo Frances McDormand jsou prostě úžasný. Výbornej scénář + skvělá režie Coena už jen dává tu pomyslnou třešničku na dort, aby se to dalo označit za excelentní dílko. A skutečnost, že je příběh podle události, která se opravdu stala , dává filmu ještě větší nádech realističnosti. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (63)
- Natáčelo se v zimě roku 1995, kdy region zažíval druhou nejteplejší zimu za posledních 100 let. Natáčení venkovních scén muselo být přesouváno po celé Minnesotě, Severní Dakotě a Kanadě – velká část sněhu byla umělá. (Zdroj: ČSFD)
- Obrazy kachen, které jsou krátce vidět v domě Gundersonových, jsou malby bratrů Hautmannových, o kterých je ve filmu zmínka jako o konkurentech Norma (John Carroll Lynch) pro výběr motivu na poštovní známky. Jejich malby se skutečně často objevují na poštovních známkách v Americe. (Witta)
Reklama