Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Carter BurwellHrají:
Frances McDormand, William H. Macy, Steve Buscemi, Harve Presnell, Peter Stormare, Kristin Rudrüd, Tony Denman, Gary Houston, Sally Wingert (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Když je na zasněžené silnici v Severní Dakotě nalezen chladnokrevně zavražděný strážník a dva nevinní kolemjdoucí, Marge Gundersonová, policistka v pokročilém stadiu těhotenství, zahájí vyšetřování, které odhalí nebezpečnou hru chamtivosti a břídilství. Jerry Lundegaard, manžel, otec a obchodník s auty z Minneapolisu, který dlouho trpěl v područí svého bohatého šéfa a tchána, vymyslí propracovaný plán, jehož nedílnou součástí je únos vlastní ženy. Chce za ni výkupné ve výši jednoho milionu dolarů, aby mohl splatit nahromaděné dluhy z hazardu. Jenže všechno, co se může pokazit, se nakonec skutečně pokazí. Pod skrovným a přátelským zevnějškem policistky Gundersonové se totiž skrývá bystrá mysl a nelítostné morální postoje, díky nimž lehce prokoukne odfláknutý a mizerně zahlazený zločin, spáchaný zmatenými, ale velice nebezpečnými únosci. (HBO GO)
(více)Videa (2)
Recenze (1 071)
Fargo mi v mnohém přijde jako takový upgradovaný Blood Simple. Upgradovaný o rozvětvenější a bohatší děj, ale stále ctící Coenovská pravidla velice chytré zápletky, nezměrné absurdity, špetky černého humoru a jakési všudypřítomné "smůly" hlavních postav. Nevidím v tom přímo genialitu, konkrétně Big Lebowski je zábavnější, Millerova křižovatka dějově hutnější a Země, která není pro starý hardcorovější, ale i tak je Fargo velice nápaditý a promyšlený film. Zvlášť stojí za pochvalu provázanost hereckých výkonů a scénářem předepsaných postav, Stormaremu a Buscemimu pouliční gangsteří náramně sedí a W. H. Macy je taky naivní looser k pohledání. 8/10 ()
Hulvátsky patetickej, buranskej nátěr, a setsakramentsky účinnej. Selská logika, pokaždý pětkrát trpělivě zopakovaná, kdyby snad někdo neslyšel dobře napoprvý, ačkoli nic důležitýho se neříká. Všechno prostě jenom nad smaženými vajíčky, horkým kafem a mezi vaťáky a sněhulema spěje ke svýmu završení, stejně jako těhotenství, a stačí dělat si svý bez oslnivýho glamouru a na zbytek počkat, protože boží mlejny melou hlavně mezi prosťáčkama a nejnebezpečnější věty jsou ty bez plnovýznamových slov: ou jéah, aha-a! ***** Mimochodem, skvěle vybalancovaný výsměch i pocta vidláctví, obracející hroty vidlí i vůči všem sofistikovaným thrillerům, načančaným zápletkám a oslavám hrdinství, když se tu předvádí, že stejný mechanismus šlape prostě v každém prostředí, jen někde se s tím míň nadělá: těhulka milá ženuška a shodou okolností místní policistka jde bez cavyků sama s pistolí zatknout zabijáckého Frankensteina, kterýho bez cavyků vystopovala a kterej právě na samotě u lesa dělá ze svýho parťáka jelita, protože to holt k její práci patří, a čím dřív s tím pohne, tím dřív bude doma, aby se mohla stulit k paťatému mužíčkovi a sledovat na National Geographic příhody ze života hmyzu, protože mezi všema těma rekvizitama obalů od čipsů, vyšívaných deček a mastných pohlazení má pocit nefalšovaný jistoty domova a ví svý, aniž by o tom uměla rozvitýma větama vyprávět. ***** A hlavně: tohle je poprvé, co pamatuju, aby úvodní předznamenání, že nějaký film je natočený podle skutečné události, bylo organickou součástí jeho cynického humoru - bravurní je, jak to je hned na začátku jasné, ještě bez obrazu, jak to samotné prohlášení rozesmívá čistě tím, jak je formulováno, jakou patetickou melodií podkresleno a jak provokativně a sebejistě vyzařuje z plátna, na němž víme, že se bude odvíjet film bratrů Coenů, takže je rovnou jasné, že to je drsný vtip, který se celý filmem ponese, aby ho správně zabarvil: a taky že ano, s každým dalším záběrem rozměry toho cynického žertu úctyhodně nabývají a palčivě nabírají na síle, připomínáte-li si během sledování, že "na přání pozůstalých byla sice jména postav změněna, ale z úcty k obětem byly jinak události zachyceny přesně tak, jak se odehrály". Geniální tah, který měl konečně koule někdo využít, a další políček filmovému průmyslu, který z podobných triků tak rád těží u senzacechtivého publika. ()
Bratia Joel a Ethan Coenovci sa preslávili svojím šiestym filmom Fargo. Tento thriller s dômyselnou zápletkou je efektne zasadený do Minnesoty, abstraktnej krajiny nášho detstva – nehostinnej, vetrom ošľahanej tundry pripominajúcej Sibír, nebyť dílerov Fordu a reštaurácií Hardee. Postava Marge v podaní skvelej McDormandovej je pravdepodobne najlepšia (a samozrejme aj najsympatickejšia) ženská úloha, akú kedy Coenovci napísali. Film má úžasnú kameru, snímajúcu zasneženú krajinu, a plynulo sa pohybuje medzi čiernym humorom, kriminálnou drámou a geniálnou komédiou, pričom rozpráva veľmi zaujímavý príbeh. Čiastočne štylizované dialógy, taktiež dôležité vo filmoch bratov Coenovcov, tu vďaka rytmickému „yah-yah“ miestneho minnesotského dialektu nadobúdajú ďalší rozmer. 80% ()
Dosť silná káva,to sa musí nechať.Brutálne,naprosto bezcitné a šokujúco priame.Hoci niektoré scény sa snažia pôsobiť humorne,ide o márny pokus o odľahčenie tiesnivej atmosféry,umocnenej jednak mrazivou panorámou a jednak nezvratným faktom,že ide o skutočnú udalosť.Samozrejme,padám na riť pred bravúrnymi hereckými výkonmi,skvelou hudbou a skutočne geniálnou réžiou.Stopercentné to však pre mňa nie je. ()
Trochu mě překvapuje, jak moralisticky tento film většina z vás vnímá. Já ho vidím jako absurdní černou komedii (to už bylo řečeno), která ovšem oproti běžné černé komedii nasazuje mnohem civilnější tón. Úspěšně se vyhýbá všem klišé. Násilí je z části výsledkem nešťastné shody okolnosti a z části nutnosti. A zobrazení násilných scén vyznívá zároveň realisticky a surreálně. Surreálnost vyplývá z životní reality a tím nám ji jakoby odhaluje jako absurditu. Spíše než, že se film snaží odhalit smysl smrti či života, mám pocit, že poukazuje na jejich nesmyslnost. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (64)
- V závěrečných titulcích není uvedeno jméno herce Bruce Campbella. Ten se ve filmu objevil v roli postavy v telenovele, kterou v závěru filmu sleduje Grimsrud (Peter Stormare). (fisus)
- Jazyk, kterým si pod vousy mumlá Grimsrud (Peter Stormare) ve scéně automobilové honičky, je Stormareova rodná švédština. Konkrétně pronese slova: „Zkurvená p*ča.“ (DaViD´82)
- Jedním z časopisů na polici na WC v domě Lundegaardových je Playboy. Je vidět, když Jerry (William H. Macy) přijde domů po únosu své ženy a prohlíží byt. (Witta)
Reklama