Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Kapitán Willard (Martin Sheen) si během služby ve Vietnamu získal pověst vynikajícího vojáka. Je pověřen důležitou misí: musí v džungli najít a zlikvidovat amerického plukovníka Waltera E. Kurtze (Marlon Brando), který dezertoval a vede v čele oddaných domorodců soukromou válku proti Vietnamcům i proti Američanům. Cestou proti proudu Mekongu na hlídkovém člunu Willard se svými muži poznávají nejpodivnější a nejrůznější aspekty válečného pekla. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 185)

Matty 

všechny recenze uživatele

(nekrácený komentář k nekrácené verzi filmu) Před více než dvaceti lety natočil – úspěchem Kmotra opojený – Francis Ford Coppola megalomanskou válečnou dekonstrukci jedné šílené mysli. Plukovník Walter E. Kurtz (Marlon Brando) byl dostatečně inteligentní na to, aby se mohl zbláznit. I když ne v pravém slova smyslu – prostě se rozhodl vystoupit z kruhu, stanovit si vlastní pravidla a v konečném důsledku předstoupit před své zfanatizované (nebo spíš zfetované) soldáty jako Všemohoucí, jako bůh povstanuvší z popela desítek obětí nesmyslného válčení. Tohle je Vietnam, ale klidně by to mohlo být jakékoli jiné místo, jakákoli jiná válka. Inu, je načase, aby pár zpohodlnělých týpků z velitelství vyslalo spasitele – kapitána Willarda (Martin Sheen). Jenže spasitele koho? Masakrovaných rákosníků, na kterých stejně nikomu nezáleží? Nebo „dobrého“ jména amerických hochů bojujících spíš za vlastní přežití než za jakékoliv vyšší ideály? Válka je svinstvo , to nikdo nezpochybní a jako jediné východisko se skutečně jeví právě ona apokalypsa, která všechno zlo smete z povrchu zemského. A nejspíš taky všechno dobro. Tedy za předpokladu, že něco takového ještě vůbec existuje... . ___ Apokalypsu lze vnímat v mnoha rovinách, buď jako protiválečný protiamerický film, či jako alegorii na sestup celé společnosti – marně čekající na spasení - do pekel. Ale není problém vnímat ji čistě coby dokonale fungující mechanismus, ve kterém ve společné symbióze koexistuje nesmyslné vraždění a lhostejnost amíků k vlastní „práci“, z čehož plynou logické následky. Zprvu pohodový „river-movie“ je postupně narušován stále temnějšími a stále krutějšími výjevy reálného světa – šíleného světa. Setkáním s náruživým „surfařem“ Kilgorem (Rober Duvall), který se tak rád prochází napalmem vypálenou – postapokalyptickou – krajinou počínaje a zastávkou v samotném pekle konče. Avšak důležitým prvkem Coppolova díla je zvýraznění Kurtzových „božských“ rysů, přičemž náhlá „výměna rolí“ na samém konci filmu vypovídá o nedefinovatelnosti pojmů „dobro“ a „zlo“ nejlépe, co jsem doposud viděl. Patrná je také snaha postihnout osobnostní schizofrenii snad každého živého tvora.... . ___ Apokalypsa toho má hodně co říct, avšak je třeba počítat s daní v podobě uzmutí více než tří hodin čistého času. Což je fakt patrný předně v poslední třetině potácející se tak trochu odnikud nikam. Částečnou, ne však stoprocentní satisfakcí lze alespoň shledávat v omračujícím hereckém projevu Marlona Branda. Ač na plátně nestráví moc přes půlhodinku, na sólo polostínů a jeho plešky budete vzpomínat ještě spoustu dní po projekci. Překvapil také nenápadný Martin Sheen – ten toho moc nenamluví, ale jako průvodce do pekel funguje dokonale. „Surfař“ Roberta Duvalla pak vyvolává otázku: Jaký je rozdíl mezi šílencem ve službách státu a šílencem, jenž jedná na vlastní pěst? Osobně bych řekl, že pouze v jejich prezentaci médií. Ta mimochodem dostala prostor i v samotném filmu. Když se vojáci uprostřed válečné vřavy zastavují před televizními kamerami, jsou napomínáni, aby pokračovali v akci a chovali se přirozeně. Zvrhle vtipné. Ale zpět k Duvallovi, resp. k jím vedenému náletu na vietnamskou vesnici – asi nejznámějšímu a nejcitovanějšímu fragmentu celé Apokalypsy. Zběsilý útok „vzdušné kavalérie“ za burácení Wagnerovy Jízdy valkýr opět dokazuje možnost dodat i válečnému masakru jistou estetickou procítěnost. Tedy, pokud jste dostatečně dobrým a dostatečně odvážným režisérem. Coppola jim (nejen) v tomto případě byl, díky čemuž dal vzniknout jednomu z myšlenkově nejhodnotnějších kinematografických děl 70.let a zároveň dosud nepřekonanému antiválečnému snímku. Zapomeňte na za všech okolností realistické, polodokumentární krváky typu Černého jestřába, Apokalypsa toho ve výsledku moc neukazuje a přesto má mnohonásobně údernější výpovědní hodnotu. Svou působivostí vás pohltí. Její temnost metastázuje do celého vašeho těla. A nechá vás, abyste sami procitnuli zpátky do nepříliš odlišné reality. Zanedlouho rčení „svět se řítí do záhuby“ nepochybně nabude hmatatelných rozměrů. Ale než k tomu dojde, není přeci žádný důvod se tím zabývat, viďte? 100% Zajímavé komentáře: Marigold, Eddard, Faidra, wipeout, Triple H, hribisko, uzzi () (méně) (více)

Falko 

všechny recenze uživatele

S tymto filmom som mal v minulosti problem a to hlavne kvoli zaveru, ale nedavno som si ho zopakoval s verziou 196 minut a neolutoval som to. Tento film zobrazil skutocne peklo a nezmysel vojny, ktory znicil zivot mnohym ludom. _________ Marlon Brando - (Plukovník Walter E. Kurtz) +++ Martin Sheen - (Kapitán Benjamin L. Willard) +++ Robert Duvall - (Podplukovník Bill Kilgore) +++ Laurence Fishburne - (Tyrone ´Clean´ Miller) +++ Harrison Ford - (Plukovník Lucas) +++ Dennis Hopper - (Novinársky fotograf) +++ Scott Glenn - (Poručík Richard M. Colby) +++ Frederic Forrest - (Jay Hicks) +++ Sam Bottoms - (Lance B. Johnson) +++ Produkcia: Francis Ford Coppola +++ ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Trošku mám problémy zhodnotiť toto dielo. V kine po zhliadnutiach kratšej verzie som bol nadšený - najmä po prvýkrát som sa z videného dlho spamätával, ochromený ohromnou vizuálnou stránkou a celkovým vyznením filmu-cesty priamo do pekla vietnamsko-kambodžskej džungle, a zároveň do duše hlavného hrdinu. S odstupom asi dvoch rokov to bolo poslabšie ale stále, veľmi pôsobivé. Tešil som sa na komplexné vychutnanie neskrátenej verzie. Výsledok: úvodná scéna podfarbená koncom od Doors zostala rovnako fascinujúca ako kedysi, rovnako bombardovanie a lá Wagner, no pomerne veľká časť sa zdĺhavo vliekla. A tak si myslím, že s témou vietnamskej vojny sa podľa mňa umelecky oveľa lepšie vyrovnal Michael Cimino v Lovcovi jeleňov, ktorý je ale viac dokonalou štúdiou vplyvu vojny na život obyčajných ľudí ako vojnovým filmom. Coppolov pokus je obrazovo opulentný, sú to farebné orgie, do dokonalosti mu niečo chýba. Skôr podivná halucinačná cesta ako silná výpoveď. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Coppola měl sice s natáčením Apokalypsy těžkosti, ale z dlouhodobého hlediska se to vyplatilo - film se právem označuje jako kultovní dílo. Tenhle film mám osobně radši než třeba Kmotra. Tohle je šílenství a rozvrat v té asi nejzběsilejší podobě, co jsem kdy na plátně viděl. Naprosto fascinující, nenalézám nic, než slova chvály. No dobře, zkusím to: konec je prostě snad až moc rozvláčný. A je to. Víc připomínek prostě nemám. Coppola je génius. ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Masterpiece. Uplne me svym dejem zarazil do sedacky, vsudypritomne zlo, hruzu jsem citil na vlastni kuzi a opravdu jsem po dobu filmu byl ve Vietnamu (pri scene s destem jsem se musel podivat z okna, jestli opravdu neprsi. Proste chci rict, ze sem snad jeste takovy "skutecny" film nevidel. Martin Sheen, podava dechberouci vykon, ty jeho myslenky po celou dobu cesty jsou nezapomenutelne. A finale vyrazi dech... 100% a Coppola u mne o kus postoupil PS: soundtrack, hlavne ta uvodni skladba, nalet na vesnici a pak hudba pri finale, ale taktez celkova temna hudba pri ceste dzungli je uzasna... OUR MOTTO: APOCALYPSE NOW!! ()

Galerie (117)

Zajímavosti (125)

  • V hre "World of Warcraft" sa v krajine Stranglethorn Vale nachádzal šialený Plukovník Kurzen, ktorý na skrytej základni vybudoval svoju súkromnú armádu. Bol odkazom na Plukovníka Kurtza (Marlon Brando) z Apocalypse Now. Jeho postava bola z hry odstránená, celý nadväzujúci príbeh o jeho prisluhovačoch však ostal. (Zl0)
  • Coppola a Milius začali psát scénář ještě při studiích na Jihokalifornské univerzitě. (Locksley)
  • Scéna s podplukovníkem Kilgorem (Robert Duvall) a vojákem Vietcongu je založena na skutečné události. Zdokumentoval ji fotožurnalista Philip Jones Griffiths. Americký voják skutečně pomáhal nepříteli a opravdu řekl: „Každý voják, který dokáže bojovat tři dny s vnitřnostmi v nádobě, se může napít z mé lahve“. (HellFire)

Související novinky

Produkce Coppolova Megalopolis se zmítá v chaosu

Produkce Coppolova Megalopolis se zmítá v chaosu

10.01.2023

Opakuje se snad historie a nadělí nám legendární režisér Francis Ford Coppola (Kmotr) další Apokalypsu? Na takové soudy je asi brzy, pro tuto chvíli to ale vypadá, že produkce na vysněném projektu… (více)

Reklama

Reklama