Režie:
Richard KellyScénář:
Richard KellyKamera:
Steven PosterHudba:
Michael AndrewsHrají:
Jake Gyllenhaal, Holmes Osborne, Maggie Gyllenhaal, Daveigh Chase, Mary McDonnell, James Duval, Patrick Swayze, David St. James, Seth Rogen, Jena Malone (více)Obsahy(1)
Někdo by si mohl myslet, že Donnie Darko je typický puberťák. Jenže Donnie je zklamaný kluk, trpící vizemi o obrovském králíkovi, který se ho snaží dostat pod svůj zničující vliv. Aby tomu zabránil, dopustí se činů, které ho přivedou až na psychoterapii. Přežije nesnáze středoškolského života i lásky a unikne bizarní smrti, která mu hrozí při pádu motoru z letadla. Donnie bojuje se svými démony, v přeneseném i skutečném slova smyslu, a prožívá příběhy, související s putováním v čase, s fundamentalistickými guru, osudem i machinacemi s vesmírem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 859)
Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Napínavé - jistě, Donnie žije napínavý život s ničením školy, podpalováním domu a dobrodružnými výlety. Mysteriózní - snad, celý film je s králíkem v podvědomí, možná i v reálu. Bohužel nelogický reset děje na závěr mne dost znechutil, čekal jsem jiné vysvětlení než Deux ex machina a "Turbina ex machina". Jen škoda, že se ten králík nejmenoval Harvey, mohlo to dopadnout zcela jinak. :) Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=8wqVHjK2bQs ()
Haluz s FAKT VEĽKÝM zajacom (ohlasujúcim koniec sveta), veciach padajúcich z neba a nafetovaných jakeochgyllenhaaloch. Šuká Šmoulinka? A čo na to hovoria Evil Dead, doktor z Pohotovosti a Patrick Swayze? Čo sa Jakea týka, má fešnú sestru. Podobne, ako Osudový dotyk s Ashtonom Kutcherom, tak ani Donnie Darko nie je v konečnom efekte ani tak sci-fi, ako skôr príbehom lásky, ktorá paradoxne prežije len vďaka obete. Možno. ()
Nejsem si zcela jistá, zdali Richard Kelly chtěl, abychom celý příběh do mrtě pochopili, ale určitě chtěl, aby jsme ho s Donniem maximálně prožívali. Vložil do toho celý arzenál takových situací, že jsem po celou dobu zaznamenala snad celé spektrum pocitů od soucitu, empatie, po rozhořčení z nepochopení, úžasu z některých vizí nemocného Donnieho, bylo toho opravdu hodně, až po totální překvápko hereckého umu Jakeho Gyllenhalla. Podle mě tady jedna projekce nestačí a to nemluvím o té muzice, která to celé skvěle podkreslovala. Asi v desáté minutě jsem se tak lekla, že jsem nadskočila na židli.....a tím to všechno začalo, chytl a nepustil mě Donnie až do poslední klapky. ()
O některých filmech se říká, že zrají jako víno, ale adekvátnější spíš bude, že je jinak či více doceníme, jak sami zrajeme. "Donnie Darko" představuje ultimativní eruptivní debut, do něhož jeho tvůrce kondenzoval vše dosavadní ze sebe. Kellymu se ale hlavně podařilo za pomoci sci-fi motivů a mysteriózního vyprávění předestřít mnohovrstevnatý obraz dospívání. Když je člověk sám ve věku hrdinů, může podobně jako oni nejvíc řešit jednoznačnou odpověď po smyslu, kauzalitě a vnitřní logice vyprávění. Paradoxně až s přibývajícími roky začne doceňovat, že všechny fantastické motivy a WTF elementy slouží k tomu, aby film mohl pojmout a expresivně vystihnout co nejširší paletu emocí i myšlenek vířících v dospívajícím těle. Titulní hrdina se tak snaží dobrat odpovědí na existenciální otázky po osudu, svobodné vůli i předurčenosti, chce ničit i tvořit, žít i zemřít, je na všechno, na všechny a na sebe naštvaný, ale chce být milován, nebo si aspoň vrznout. Kelly vytvořil důmyslný labyrint plný zavádějících uliček, které ale pomáhají dále ohledávat různé stránky hrdiny, který stejně jako všichni teenageři je středobodem svého světa. A divákům to nabízí několik rovin potěšení a zapojení, ať už coby metafora, příběh, konstrukt, mystérium, projekční plocha i zrcadlo. "Donnie Darko" tak je pro dospívání tím samým čím je "Fight Club" pro maskulinitu. ()
Společně s filmy Wese Andersona asi nejzajímavější žánrový mix, který jsem kdy viděl. Zároveň jeden z nejsilnějších zážitků, které jsem si kdy z filmu odnesl... Zkombinovat teenagerovský snímek s prvky hororu - to už tady samozřejmě bylo mnohokrát. Připsat do toho motivy z psychologického dramatu by se ještě nemuselo jevit tak revoluční, ale potom vše postavit na hlavu a zapojit sci-fi a možnou interpretační linii cestování včase a přidat do scénáře prvky nezávislého americké filmařiny (zj. většina vedlejších postav je adekvátně netypická a charizmatická) - to byl experiment vskutku nevšední a podle mě zde leží základní kameny kultovního postu, který dnes snímku náleží. Všechno do sebe zapadne, celý film bezvadně šlape ať už v oblasti stylistické (velice svěží režie a kamera), herecké (Jake a Maggie Gyllenhaal, Drew Barrymore, Holmes Osborně, Jena Malone,...), hudební a vůbec... chemické. Nejsem s to přesně popsat, čím na mě film tak silně zapůsobil. Ale vím, že v tom nejsem sám... a co na tom záleží, že pořád přesně nevím, co se s Donniem vlastně dělo. P.S. Hodnotím režisérský sestřih, který mi přišel o hodně ucelenější a přesvědčivější než klasická kinoverze: 100% ()
Galerie (88)
Zajímavosti (54)
- Další spojitostí s číslem 28 (počtem dní do údajného konce světa) je počet scén v režisérském sestřihu, kterých je právě 28. (hot_spot)
- Kalendář visící na stěně v Donnieho (Jake Gyllenhaal) pokoji je skutečně z roku 1988, ve kterém se děj filmu odehrává (2. října byla opravdu neděle). (hippyman)
- Vo chvíli, keď príde Donnie (Jake Gyllenhaal) na párty v dome, v pozadí hrá pieseň "Love Will Tear Us Apart" od skupiny Joy Divison. (jofffo1)
Reklama