Režie:
Randal KleiserKamera:
Bill ButlerHrají:
John Travolta, Olivia Newton-John, Stockard Channing, Jeff Conaway, Barry Pearl, Michael Tucci, Kelly Ward, Didi Conn, Jamie Donnelly, Dinah Manoff, Eve Arden (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Americký muzikál Pomáda z roku 1978 patřil v době svého uvedení k nejnavštěvovanějším snímkům ve všech zemích. Vznikl podle úspěšné jevištní předlohy Jima Jacobse a Warrena Caseyho. Děj nás zavede do střední školy Rydell v padesátých letech. Danny Zucco, žák posledního ročníku, se po prázdninách opět setkává se svými kamarády. Ohromí je líčením svého milostného dobrodružství u moře. Mezi dívkami se objevuje nová žákyně Sandy. I ona se pochlubí svým prázdninovým setkáním s fantastickým chlapcem, s nímž prožila krásný milostný příběh. Když se "letní milenci" náhle setkají na Rydellu tváří v tvář, téměř ztratí dech. Jenomže láska v novém prostředí školy a spousty kamarádů má úplně jiná pravidla než na osamělé mořské pláži. V hlavní roli zpívá, hraje a tančí populární dvojice John Travolta a Olivia Newton-Johnová, kteří se tímto snímkem stali idoly mladé generace. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (709)
"That's cool baby, you know how it is, rockin' and rollin' and what not." Nestárnoucí klasika s úžasnou, a ještě jednou - úžasnou hudbou. Podpořená koňskou dávkou humoru v odlehčeně pozitivní kulise padesátých let; jež jsou lehce šmrncnuty náladou let sedmdesátých, v nichž se film točil. No a samozřejmě Danny Zuko a Sandy Olsen... pro mně jeden z nejmilovanějších párů filmové historie. ()
John Travolta pro mně nebyl nikdy tím pravým teenagerovským idolem a to ani po Horečce sobotní noci. Sice z něj vyrostl skoro přes noc nový idol tehdejší mládeže, ale u mě, bohužel, tato dnes už nostalgická broadwayská muzikálová slátanina s jasným poselstvím o nejrůznějších ganzích mladých, zkouškách odvahy, dokazování dospělosti, prvních láskách nikdy až tolik nezabrala. Krom evergreenů samozřejmě:-) Muzikály opravdu ne až na malé vyjímky jako Hair, My Fair Lady, West Side Story, i když nepopírám fakt, že se dnes už kultovní Pomáda stala jedním z nejúspěšnějších filmů přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, přestože kritika přijala film s velkým opovržením. Svého času se dokonce vyšplhala mezi deset nejziskovějších filmů v historii. Takže za choreografii, úvodní píseň od Bee Gees a za celkové studentské prostředí za 3*. "Neříkám, že se mně film v určitých částech nelíbil, ale už mě to tak jako před lety neoslovilo a to ani v částečném nostalgickém duchu." ()
Když se blbka srazí s blbcem ono to prostě musí bolet. Až kýčovitý příběh s tuctovými a ještě kýčovitějšími čítankovými charaktery o přetvářce, která místo, aby člověka pozvedala (jak si daný člověk myslí), shazuje ho, ubližuje mu a snižuje před jím samotným. Jenže filmů o tom mohou točit kolik chtějí, člověk na to stejně přijde až později, až tomu odroste. Pobavilo mě, jak prakticky jediná postava, která se ve filmu nepřetvařuje a na nic si nehraje, je v podstatě sama sebou, je vykreslena jako postava komická. Nevím, jestli se mi více zvedal kufr z naivně nerealistické Sandy nebo z Dannyho s jeho nechutně komickou chůzí. A nebo ze samozřejmě nutného přeslazeně šťastného konce, protože, na rozdíl od reality, romantické filmy zpravidla končí šťastně - to jen v realitě by ze Sandy byla domácí puťka provdaná za nemastně-neslaného úředníčka, Danny by dělal v autodílně a z (úžasné) Betty Rizzo by byla mladá svobodná matka překračující hranici alkoholismu. Co tedy film přináší? Vždycky se mi líbila barevnost té doby, v níž se příběh odehrává (a samozřejmě ta auta), některé písničky jsou fajn (texty na tom jsou už hůře, ale uznávám, že se to do děje nějak vpasovat muselo) a i ta taneční čísla občas ujdou. A samozřejmě i tak pořád funguje ta možnost vypnout, jen se na necelé dvě hoďky zasnít a nechat se unášet na vlnách mladické bezstarostnosti. Je to prostě nechutný kýč, ale i na ten kýč se dá občas spočinout okem. Muzikály mi vůbec nic neříkají, tohle naštěstí ale docela dobře funguje i jako obyčejný film. ()
Keď si to človek pozrie po rokoch, tak mu príde, že nič lepšie ako pesničky v tom filme nie sú. A naozaj nie sú. A stále je to dobre pozerateľné. Tridsiatnička Olivia pôsobila ako nevinná študentka a Travolta bez plastiky ešte ako tak k svetu. Inak rok 1978 bol už taký západ slnka v dobrej morálke, ženy sa ešte obliekali ako dámy, pekne, decentne a napriek tomu príťažlivo. Bez toho, aby museli vystaviť tri štvrtiny cecky. Dnes už to je o inom. ()
Oprostím-li se od chytlavých písniček (které i nadále inspirují:-) a choreografie, tak zbyde černobílý příběh o snaze sbalit holku/ kluka, který je hlavně v první polovině zdlouhavý. Navíc věk ústřední dvojice (22, respektive 29 let) těžko navodí pubertalní problémy. Naštestí Zuccovu přeměnu provází i vtipné scény (sportovní prostředí, taneční). ()
Galerie (142)
Photo © 1978 Paramount Pictures
Zajímavosti (72)
- Katolická organizace Legie slušnosti Pomádu zařadila na seznam nepřijatelných filmů. (Krissty)
- Divadelní muzikál "Pomáda" (1971) je dítkem nezaměstnaného herce Jima Jacobse a prodavače podprsenek Warrena Caseyho. (M.B)
- Tvorcovia muzikálu sa snažili podeliť o radosť z uvoľnej atmosféry filmovania, a tak dvere do zvukového ateliéru nechávali otvorené. Hudba tak hrmela nad celým štúdiom Paramount, že im Jack Nicholson, ktorý vedľa pracoval na filme Utečeme na jih (1978), poslal list, v ktorom ich žiadal, aby buď stíšili zvuk, alebo mu dali vo filme rolu. (marlon)
Reklama