Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHrají:
Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy Garcia, Eli Wallach, Joe Mantegna, George Hamilton, Bridget Fonda, Sofia Coppola, Raf Vallone, Franc D'Ambrosio (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Člověk financí a politiky. Al Pacino v hlavní roli závěrečné části proslulé mafiánské trilogie. Francis Ford Coppola uzavřel svou mafiánskou trilogii snímkem Kmotr III (1990) po více než patnáctileté odmlce. Začátek jejího děje umístil do roku 1979, tedy plná dvě desetiletí od závěru Kmotra II. Michael Corleone (Al Pacino), nyní šedesátiletý, dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a investičním bankám. A stal se z něho zbožný a vůči církvi nesmírně štědrý člověk, neboť přízeň Vatikánu, kde má několik vysoce postavených přátel, má v jeho proměně v bezúhonného byznysmena sehrát rozhodující úlohu. Jako svého nástupce jmenuje Vincenta Manciniho (Andy Garcia), nelegitimního potomka Sonnyho Corleona. Násilí však z vlastního života nelze jen tak jednoduše vymazat a je jen otázkou času, kdy minulost začne promlouvat do přítomnosti. Na rozdíl od prvních dvou částí vznikal Kmotr III až na několik newyorských scén prakticky celý v Itálii (v exteriérech v Římě a jeho okolí, v sicilském Palermu a Taormině a také v dekoracích postavených ve čtyřech největších ateliérech římského studia Cinecitta). Z klíčových členů štábu zůstali jen kameraman Gordon Willis, výtvarník Dean Tavoularis a samozřejmě spoluautor scénáře Mario Puzo... Třetí díl Kmotra je považován za nejslabší, což ve srovnání s oběma předchozími částmi, jež patří k nejlepším snímkům světové kinematografie (momentálně obsazují druhé a třetí místo ve známé internetové databázi IMDb), neznamená, že to je špatný film. Je třeba ho chápat jako důstojné uzavření ambiciózní filmové série o lidském snu, který zhořkl. Možná největším paradoxem je někdejší tvrzení, že komerční filmy ve stylu Kmotra umožňovaly Coppolovi realizaci mnohem osobnějších projektů, jakým byl např. Rozhovor. Dnes je nad slunce jasnější, že právě Kmotr a jeho pokračování tvoří bezesporu Coppolovo nejosobnější dílo. Ve světle tohoto faktu blednou i výtky, jež se na Kmotra III snesly po jeho uvedení a jež se soustředily vedle vatikánské dějové linie zejména na obsazení režisérovy dcery Sofie do klíčové role Michaelovy dcery Mary (v důsledku onemocnění Winony Ryderové těsně před natáčením). Americká akademie film ocenila sedmi oscarovými nominacemi (nejlepší film, režie, kamera, výprava, střih, píseň a herecký výkon ve vedlejší roli - A. Garcia). Všechny nominace však zůstaly neproměněny, neboť rok 1990 se stal rokem Costnerova westernu Tanec s vlky. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (758)
„Never hate your enemies, it affects your judgment.“ Coppola se i po docela velké pauze držel osvědčených opěrných bodů (slavnost na úvod, pomeranče nesou smrt, napínavý závěr) a z celé trilogie na mě právě trojka zapůsobila i pro svůj vytříbený vypravěčský styl tím nejvyzrálejším dojmem. Především celá sicilská pasáž spojená s odvahou zatřást Svatým stolcem a finále při Cavalleria Rusticana, toť ukázky autorova nenapodobitelného mistrovství a dokonalé práce s herci. O svátost smíření usilující Al Pacino tak ukončil své koncertní turné opravdu velkolepě.. ()
Kmotr III je nastavovaná kaše. Zatímco I. vcelku věrně zvtárňuje knižní předlohu a II. na ni plynule navazuje, trojka mi připadá jako zcela zbytečná. Není na co navázat, posuny v ději jsou tak veliké, že jde o samostatný příběh násilím naroubovaný na předchozí děj. Z Connie se stává právoplatná mafiánka, co vraždí a schvaluje vraždu, proměna Al Pacina je natolik markantní, že typově neodpovídá Mikemu, skoro k neuvěření, že jde o jednoho člověka. Přerodem ve zbožného katolíka financujícího Vatikán ztrácí na věrohodnosti. Celý příběh vyústí do marnosti - zlo plodí zlo, děti pykají za hříchy svých rodičů. Žádný světlý bod do budoucna. Ano, je to dobře natočený film, ale mě se nedotknul. I když režisérova dcera je opravdu krasavice. ()
Al zestárl do ještě větší démoničnosti, Diane je pořád standardně dobrá, přibyl skvělý Andy Garcia (který až na ten nos a výšku je mladému Alovi i podobný) a bohužel také Sofia Coppola, která je mnohem lepší režisérkou než herečkou. Ve výsledku jde o něco málo horší film než předchozí dva díly, ale pořád hodně slušný nadprůměr... 4,333* ;-) ()
Do třetice všeho dobrého, a to doslova. Na filmu jsou již přece jen cítit trendy pozdních osmdesátých let, ale v žádném případě mu nejsou ke škodě. Možná nejlepší kamera ze všech tří dílů. Al Pacino se propracoval k nejvytříbenější roli své kariéry. Co tam ale zatraceně dělá ta Coppolova dcera? Ta by mohla hrát v teleshoppingu nebo v nějaké průměrné telenovele, ale v Kmotrovi? V prvním a ve druhém díle jsem ji celkem toleroval, snad proto , že hrála mužské role, ale tady představovala velice rušivý element. Coppola má rozhodně vynikající cit, ale s jeho soudností je to asi horší. PS: Ještěže se Sofia nakonec dala na režii, v této oblasti si na skoupost genů stěžovat rozhodně nemůže. ()
Nejdiskutabilnější díl trilogie by mohl nést podtitul „pokání“. Měl vzniknout? Neměl? Film jako by se lámal do dvou odlišných polovin. Ta první, situovaná do New Yorku, je plná zbrklých střihů, nevhodného humoru a nesympatických nových postav. Ve druhé, sicilské polovině nesympatické tváře zůstávají, ale Coppola se vrací k osvědčené soustředěné režii a budování atmosféry za pomoci dlouhých záběrů a Pacinova charismatu. Tento vnitřní boj mezi moderní režií a snahou o návrat ke kořenům vrcholí nejdelší a nejlepší gradací ze všech Kmotrů. Předposlední scéna, kdy je za pomoci několika flashbacků naposledy zdůrazněn symbol ženy-trpitelky, patří k těm nejlepším z celé trilogie. Všemi (právem) kritizovaná Sofia vystupuje jako snaživá holčička, která se chce mermomocí zavděčit tatínkovi – jenom chuděra neumí vůbec hrát. O něco talentovanější Andy Garcia svou nejasnou hereckou polohou korzuje mezi několika hereckými typy, ale nejblíže má k nevydařené kopii svého filmového otce Sonnyho aka Jamese Caana. Návrat ke kmotrovské tématice po mnohaleté pauze mohl dopadnout hůř, pravdou ovšem zůstává, že Kmotr a Kmotr 2 by klidně mohli existovat bez Kmotra 3. 85% Zajímavé komentáře: Legas, wipeout, pjotr76, MadBigMax ()
Galerie (162)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (43)
- Connie Corleone Rizzi (Talia Shire) je filmovou tetou Mary Corleone (Sofia Coppola). Stejný příbuzenský vztah panuje mezi herečkami i ve skutečnosti. (don corleone)
- Winona Ryder měla roli Mary Corleone odmítnout kvůli natáčení filmu Střihoruký Edward (1990). Je to však mýtus, v původním obsazení figurovala, ale následně byla "odejita" kvůli kritickému vyčerpání. Sama však natolik stála o spolupráci s Francisem Fordem Coppolou, že mu za půl roku osobně přinesla scénář k televiznímu filmu Dracula: The Untold story, z něhož posléze vznikla celovečerní adaptace Drákula (1992). (kenny.h)
- Uprostřed natáčení zjistili otci Diane Keaton (hrající Kay Adams Michelson) nádor na mozku. Režisér F. F.Coppola umožnil Diane na tři týdny přerušit natáčení a odletět do USA. Ve stejné nemocnici v Los Angeles v tu dobu podstupoval chemoterapii i Tom Rosqui, mafiánský pěšák Rocco Lampone z Kmotra II (1974). (kenny.h)
Reklama