Reklama

Reklama

Kmotr III

  • USA The Godfather: Part III (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Člověk financí a politiky. Al Pacino v hlavní roli závěrečné části proslulé mafiánské trilogie. Francis Ford Coppola uzavřel svou mafiánskou trilogii snímkem Kmotr III (1990) po více než patnáctileté odmlce. Začátek jejího děje umístil do roku 1979, tedy plná dvě desetiletí od závěru Kmotra II. Michael Corleone (Al Pacino), nyní šedesátiletý, dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a investičním bankám. A stal se z něho zbožný a vůči církvi nesmírně štědrý člověk, neboť přízeň Vatikánu, kde má několik vysoce postavených přátel, má v jeho proměně v bezúhonného byznysmena sehrát rozhodující úlohu. Jako svého nástupce jmenuje Vincenta Manciniho (Andy Garcia), nelegitimního potomka Sonnyho Corleona. Násilí však z vlastního života nelze jen tak jednoduše vymazat a je jen otázkou času, kdy minulost začne promlouvat do přítomnosti. Na rozdíl od prvních dvou částí vznikal Kmotr III až na několik newyorských scén prakticky celý v Itálii (v exteriérech v Římě a jeho okolí, v sicilském Palermu a Taormině a také v dekoracích postavených ve čtyřech největších ateliérech římského studia Cinecitta). Z klíčových členů štábu zůstali jen kameraman Gordon Willis, výtvarník Dean Tavoularis a samozřejmě spoluautor scénáře Mario Puzo... Třetí díl Kmotra je považován za nejslabší, což ve srovnání s oběma předchozími částmi, jež patří k nejlepším snímkům světové kinematografie (momentálně obsazují druhé a třetí místo ve známé internetové databázi IMDb), neznamená, že to je špatný film. Je třeba ho chápat jako důstojné uzavření ambiciózní filmové série o lidském snu, který zhořkl. Možná největším paradoxem je někdejší tvrzení, že komerční filmy ve stylu Kmotra umožňovaly Coppolovi realizaci mnohem osobnějších projektů, jakým byl např. Rozhovor. Dnes je nad slunce jasnější, že právě Kmotr a jeho pokračování tvoří bezesporu Coppolovo nejosobnější dílo. Ve světle tohoto faktu blednou i výtky, jež se na Kmotra III snesly po jeho uvedení a jež se soustředily vedle vatikánské dějové linie zejména na obsazení režisérovy dcery Sofie do klíčové role Michaelovy dcery Mary (v důsledku onemocnění Winony Ryderové těsně před natáčením). Americká akademie film ocenila sedmi oscarovými nominacemi (nejlepší film, režie, kamera, výprava, střih, píseň a herecký výkon ve vedlejší roli - A. Garcia). Všechny nominace však zůstaly neproměněny, neboť rok 1990 se stal rokem Costnerova westernu Tanec s vlky. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (756)

sud 

všechny recenze uživatele

Nejslabší článek Kmotrovské trilogie? Neřekl bych. Postrádá sice noblesu jedničky a velkolepost dvojky, ovšem ve všech ostatních ohledech se jim bez problémů vyrovná. Herci ze sebe opět dostávají to nejlepší a Andy Garcia je skutečně rovnocenným nástupcem Dona Michaela. Závěrečná "operní" půlhodina je jednou z nejpůsobivějších a nejemotivnějších scén v dějinách kinematografie. 100%. P.S.: S obsazením Sofie Coppoly jsem neměl problém. V rámci možností své role obstála se ctí a příjemně se na ni koukalo. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nejdiskutabilnější díl trilogie by mohl nést podtitul „pokání“. Měl vzniknout? Neměl? Film jako by se lámal do dvou odlišných polovin. Ta první, situovaná do New Yorku, je plná zbrklých střihů, nevhodného humoru a nesympatických nových postav. Ve druhé, sicilské polovině nesympatické tváře zůstávají, ale Coppola se vrací k osvědčené soustředěné režii a budování atmosféry za pomoci dlouhých záběrů a Pacinova charismatu. Tento vnitřní boj mezi moderní režií a snahou o návrat ke kořenům vrcholí nejdelší a nejlepší gradací ze všech Kmotrů. Předposlední scéna, kdy je za pomoci několika flashbacků naposledy zdůrazněn symbol ženy-trpitelky, patří k těm nejlepším z celé trilogie. Všemi (právem) kritizovaná Sofia vystupuje jako snaživá holčička, která se chce mermomocí zavděčit tatínkovi – jenom chuděra neumí vůbec hrát. O něco talentovanější Andy Garcia svou nejasnou hereckou polohou korzuje mezi několika hereckými typy, ale nejblíže má k nevydařené kopii svého filmového otce Sonnyho aka Jamese Caana. Návrat ke kmotrovské tématice po mnohaleté pauze mohl dopadnout hůř, pravdou ovšem zůstává, že Kmotr a Kmotr 2 by klidně mohli existovat bez Kmotra 3. 85% Zajímavé komentáře: Legas, wipeout, pjotr76, MadBigMax ()

Reklama

akisha 

všechny recenze uživatele

Škoda absence silnějšího děje, jinak bych až na drobnosti opět neměla co vytknout, snad jen že první část byla mírně nezáživná. Největší obavy jsem měla ze zatracované Sofie, ale nakonec nebyla tak hrozná. Dokud neotevřela pusu... Ovšem ne, že by byla až tak strašná, že by zkazila film, na to je Kmotr příliš dobrý. Ještě ale škoda necitlivého odstranění Toma Hagena, film ho dost postrádá a Kmotr III vůbec trpí nedostatkem známých tváří z předchozích dílů. I tak ale je na co koukat. Člověk si může uvědomit, jakou Michael (i ostatní - Connie, Kay...) ušel od prvního dílu cestu a jak moc se změnil. Pacino předvedl svoje hluboké pokání nadmíru přesvědčivě a konec v opeře našponuje nervy k prasknutí. Ovšem celkově měl na mě třetí Kmotr asi nejmenší dopad, to však může být jen tím, že první dva díly jsou tak moc dobré, že by bylo zatraceně těžké natočit ten třetí ještě líp. Rozhodně se u mě řadí k tomu nejlepšímu, co jsem kdy viděla. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Po pravdě napsáno, už mě to docela prudilo. Hlavní Coppolův problém z mého hlediska jako diváka je ten, že každý díl jeho slavné trilogie pracuje s osvědčenými motivy. Ten chlápek na sedačcce prostě servíruje publiku to, co se mu kdysi tak líbilo a co mělo úspěch. Snímky se jmenují podobně, opakované scény v prvním a druhém díle fungují, tak proč je nevložit i do závěrečné části biografie rodu Corleone? Jenže na mě to nefunguje: vždy jsem deset minut dopředu věděl, co se stane. Kdo koho zradí, a proč. Že se dočkám "nečekaných" převleků a pomsty na tom nejnepravděpodobnějším místě. Že Pacino a Garcia budou pořád tvrďáci a nic je nepřekvapí... Ke konci mi to už přišlo jako: dívej, co jsem natočil! No dobrá, všechny archetypy se naštěstí tak úplně nevyplnily, ale i tak si z Kmotra III odnáším "pouze" velmi kvalitní zážitek. Je to bezesporu výjimečné dílo, navíc v kontextu s jeho dvěma předchůdci. Dostal jsem, co jsem chtěl, jenže nic navíc. Žádné nečekané zvraty, děj si plyne pomalu kupředu jako řeka Nil v období sucha... Jak ale říkám, jsou to všechno opravdu zápory? Funguje to, prostě jsem jen nebyl překvapen. Solidních 80%, a závěr v opeře k nezaplacení. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Kmotrovi III chybí k pěti hvězdičkám jen velmi málo. Je sice škoda, že ta nádherná atmosféra první poloviny dvacátého století je nenávratně pryč a sledujeme Corleonovy již v sedmdesátých letech, ale krom toho se kvalitativně Kmotr III od svých starších (a takřka dokonalých) bratříčků odlišuje jen několika drobnějšími chybkami (tu a tam horší herecký výkon, sem tam zbytečné scénaristické kličkování), které nejsou až tak závažné, ale spolu z absencí pravé kmotrovské atmosféry trochu snižují divácký zážitek. Ovšem záverečná půlhodinka je prostě úžasná. ()

Galerie (162)

Zajímavosti (42)

  • Před samotnou realizací Kmotra III vstoupila na scénu třikrát Kmotřička Smrt. První volbou pro Mary Corleone byla Rebecca Schaeffer, bohužel zemřela ještě předtím, než byly dohodnuty patřičné detaily. Joe Spinell (Willi Cici) byl těsně před natáčením nalezen mrtev ve svém bytě v Queens - dodnes kolem jeho smrti panují dohady. Do třetice se začátku prací nedožil Corrado Gaipa - roli Dona Tommasina po něm převzal Vittorio Duse. (don corleone)
  • Postava Joeyho Zasy (Joe Mantegna) byla založena na šéfech dvou gangů ze šedesátých a sedmdesátých let: Joe Colombovi a Joe Gallovi. (HellFire)
  • Uprostřed natáčení zjistili otci Diane Keaton (hrající Kay Adams Michelson) nádor na mozku. Režisér F. F.Coppola umožnil Diane na tři týdny přerušit natáčení a odletět do USA. Ve stejné nemocnici v Los Angeles v tu dobu podstupoval chemoterapii i Tom Rosqui, mafiánský pěšák Rocco Lampone z Kmotra II (1974). (kenny.h)

Související novinky

Dočkáme se čtvrtého Kmotra?

Dočkáme se čtvrtého Kmotra?

05.12.2020

Přestože to zní neuvěřitelně, studio Paramount Pictures se podle všeho nebrání pokračování legendární mafiánské trilogie Kmotr. Ano, čtete správně. Zpráva přichází jen pár dní před premiérou nové… (více)

Třetí Kmotr se dočká nové verze

Třetí Kmotr se dočká nové verze

04.09.2020

Studio Paramount se rozhodlo vydat nejen obnovenou, ale také kompletně přestříhanou verzi třetího Kmotra režiséra Francise Forda Coppoly. Cílem je umožnit tvůrcům dosáhnout své původní vize pro závěr… (více)

Reklama

Reklama