Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHrají:
Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy Garcia, Eli Wallach, Joe Mantegna, George Hamilton, Bridget Fonda, Sofia Coppola, Raf Vallone, Franc D'Ambrosio (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Člověk financí a politiky. Al Pacino v hlavní roli závěrečné části proslulé mafiánské trilogie. Francis Ford Coppola uzavřel svou mafiánskou trilogii snímkem Kmotr III (1990) po více než patnáctileté odmlce. Začátek jejího děje umístil do roku 1979, tedy plná dvě desetiletí od závěru Kmotra II. Michael Corleone (Al Pacino), nyní šedesátiletý, dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a investičním bankám. A stal se z něho zbožný a vůči církvi nesmírně štědrý člověk, neboť přízeň Vatikánu, kde má několik vysoce postavených přátel, má v jeho proměně v bezúhonného byznysmena sehrát rozhodující úlohu. Jako svého nástupce jmenuje Vincenta Manciniho (Andy Garcia), nelegitimního potomka Sonnyho Corleona. Násilí však z vlastního života nelze jen tak jednoduše vymazat a je jen otázkou času, kdy minulost začne promlouvat do přítomnosti. Na rozdíl od prvních dvou částí vznikal Kmotr III až na několik newyorských scén prakticky celý v Itálii (v exteriérech v Římě a jeho okolí, v sicilském Palermu a Taormině a také v dekoracích postavených ve čtyřech největších ateliérech římského studia Cinecitta). Z klíčových členů štábu zůstali jen kameraman Gordon Willis, výtvarník Dean Tavoularis a samozřejmě spoluautor scénáře Mario Puzo... Třetí díl Kmotra je považován za nejslabší, což ve srovnání s oběma předchozími částmi, jež patří k nejlepším snímkům světové kinematografie (momentálně obsazují druhé a třetí místo ve známé internetové databázi IMDb), neznamená, že to je špatný film. Je třeba ho chápat jako důstojné uzavření ambiciózní filmové série o lidském snu, který zhořkl. Možná největším paradoxem je někdejší tvrzení, že komerční filmy ve stylu Kmotra umožňovaly Coppolovi realizaci mnohem osobnějších projektů, jakým byl např. Rozhovor. Dnes je nad slunce jasnější, že právě Kmotr a jeho pokračování tvoří bezesporu Coppolovo nejosobnější dílo. Ve světle tohoto faktu blednou i výtky, jež se na Kmotra III snesly po jeho uvedení a jež se soustředily vedle vatikánské dějové linie zejména na obsazení režisérovy dcery Sofie do klíčové role Michaelovy dcery Mary (v důsledku onemocnění Winony Ryderové těsně před natáčením). Americká akademie film ocenila sedmi oscarovými nominacemi (nejlepší film, režie, kamera, výprava, střih, píseň a herecký výkon ve vedlejší roli - A. Garcia). Všechny nominace však zůstaly neproměněny, neboť rok 1990 se stal rokem Costnerova westernu Tanec s vlky. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (755)
Kmotrovi III chybí k pěti hvězdičkám jen velmi málo. Je sice škoda, že ta nádherná atmosféra první poloviny dvacátého století je nenávratně pryč a sledujeme Corleonovy již v sedmdesátých letech, ale krom toho se kvalitativně Kmotr III od svých starších (a takřka dokonalých) bratříčků odlišuje jen několika drobnějšími chybkami (tu a tam horší herecký výkon, sem tam zbytečné scénaristické kličkování), které nejsou až tak závažné, ale spolu z absencí pravé kmotrovské atmosféry trochu snižují divácký zážitek. Ovšem záverečná půlhodinka je prostě úžasná. ()
Je mi to ľúto, ale nezdieľam nadšenie z ukončenia ságy rodiny Corleonovcov. Jedná sa o varenie z vody. Tak neskutočne ťahavé tempo som už dávno nevidel. Prvá časť bola po všetkých stránkach veľmi kvalitná, pútavá - excelentná a chápem jej vysoké umiestnenia v rebríčkoch najlepších filmov. Druhá časť bola zaujímavá poukázaním na Vitove detstvo a jeho vybudovanie sa, ale tempo sa už veľmi ťahalo aj tam a úprimne - jej vysoké umiestnenie v top 200 nechápem. Tretia časť je najslabšia a tak neskutočne ma znechutila, že ju už vidieť nechcem. ()
Třetí díl je jednoznačně nejslabší ze série. Slušná mafiánská podívaná bledne vedle nedostižných prvních dvou dílů. Po takové odmlce měl film vzniknout nezávisle a pod jiným označením. Všichni ale známe prodejní potenciál magie římských číslic. Z první části filmu jsem byl hodně zklamán. Návrat na Sicílii byl pak záchranou. Není nad italský venkov. Návrat k rodinným kořenům byl i návratem atmosféry starého dobrého kmotra. Závěrečná pasáž zúčtování Corleonovi rodiny, doprovázená krásou opery, byla famózní. Beze sporu vylepšení celkového dojmu. 73% ()
Nemůžu si pomoct, ale třetí Kmotr na mě zapůsobil jako zbytečně natahovaná telenovela křížená s Dallasem, která obsahovala hodinu a půl dlouhé intro, pak jakousi podivnou mezihru a půlhodinové (byť slastné) finále, které ovšem i přes svou šťavnatost nedokáže zahnat všechny otazníky, co mi lítají nad hlavou. Uvidíme příště... ()
Po pravdě napsáno, už mě to docela prudilo. Hlavní Coppolův problém z mého hlediska jako diváka je ten, že každý díl jeho slavné trilogie pracuje s osvědčenými motivy. Ten chlápek na sedačcce prostě servíruje publiku to, co se mu kdysi tak líbilo a co mělo úspěch. Snímky se jmenují podobně, opakované scény v prvním a druhém díle fungují, tak proč je nevložit i do závěrečné části biografie rodu Corleone? Jenže na mě to nefunguje: vždy jsem deset minut dopředu věděl, co se stane. Kdo koho zradí, a proč. Že se dočkám "nečekaných" převleků a pomsty na tom nejnepravděpodobnějším místě. Že Pacino a Garcia budou pořád tvrďáci a nic je nepřekvapí... Ke konci mi to už přišlo jako: dívej, co jsem natočil! No dobrá, všechny archetypy se naštěstí tak úplně nevyplnily, ale i tak si z Kmotra III odnáším "pouze" velmi kvalitní zážitek. Je to bezesporu výjimečné dílo, navíc v kontextu s jeho dvěma předchůdci. Dostal jsem, co jsem chtěl, jenže nic navíc. Žádné nečekané zvraty, děj si plyne pomalu kupředu jako řeka Nil v období sucha... Jak ale říkám, jsou to všechno opravdu zápory? Funguje to, prostě jsem jen nebyl překvapen. Solidních 80%, a závěr v opeře k nezaplacení. ()
Galerie (162)
Zajímavosti (42)
- Matka režiséra Martina Scorseseho si ve filmu zahrála postarší dámu stěžující si Vicentu Mancinimu (Andy Garcia) na násilí v sousedství. (HellFire)
- I tentokrát přítomnost pomeranče v záběru předvídá nadcházející smrt. (don corleone)
Reklama