Režie:
Francis Ford CoppolaScénář:
Francis Ford CoppolaKamera:
John TollHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Matt Damon, Danny DeVito, Jon Voight, Mickey Rourke, Claire Danes, Danny Glover, Mary Kay Place, Dean Stockwell, Teresa Wright, Virginia Madsen, Andrew Shue (více)Obsahy(1)
Mladý, ještě nedostudovaný právník Rudy Baylor, se dostává k případu, který na první pohled vypadá prostě a průhledně. Čím více se s ním seznamuje a čím více poznává své klienty, tím více odkrývá kolosální řetěz pojišťovacích podvodů, v němž jde především o obrovské zisky na úkor zdraví lidí. Rudy si uvědomuje, že narazil na ojedinělý případ v historii civilního práva, že jde o miliony, ale také o holou existenci. Protivník je až příliš silný a sebevědomý. Proti mladému a ještě nehotovému právníkovi stojí jeden z nejlepších státních obhájců USA. (Vapet Production)
(více)Videa (1)
Recenze (351)
Hutné drama z americké soudní síně, které díky sympaticky idealistické postavě Matta Damona udržuje naději na zdárný konec až do svého finále. Coppolovi se díky jeho umu a typově takřka „čistému“ charakteru Rudyho Baylora podařilo celý příběh podat stravitelně a lidsky – s ohledem na to, jak (ne)stravitelné a nelidské praktiky se tu odehrávají. Vedlejší linka s Claire Danes je výborná a plně dokresluje Rudyho charakter, který se jako hedvábná nit line celým filmem. Závěrečná naléhavost a gradace soudního líčení je působivá, nicméně těm nejsilnějším žánrovým zástupcům (Čas zabíjet a Philadelphia) „jen“ dýchá na záda. [85%] ()
Friedrich Nietzsche kdysi napsal, kormě jiného, jednu moc chytrou větu: "Ten, jenž bojuje s monstry, by si měl dát pozor, aby se sám nestal monstrem." Francis Ford Coppola si ji evidentně dobře zapamatoval a vytvořil snímek, který by se touto větou dal krásně a výstižně charakterizovat. Rainmaker je snímek, který vás zpočátku zřejmě vhrne do víru obrovského nudění se. Hodinku se neděje zhola nic a nesympatický Mattík řeší jednu triviálnost za druhou. Z nudného opojení mě spolehlivě vytrhl soudní proces, který byl zcela delikátní. Filmy, kde se snaží jeden člověk stát za pravdou za každou cenu a ani na vteřinku nezaváhá, když má možnost vrhnout se hlavou proti mnohem mocnějšímu až pekelnému bezpráví, určitě mají potenciál chytit muže za koule a ženy za...ani vlastně nevím, zda ženy podobným ekvivalentem disponují. Potěší i příjemný spoiler →, dá se říct, happyendovský závěr, kdy zlá společnost sice dospěje k absolutnímu krachu, ale z potenciálních peněz tím pádem nakonec neuvidí nikdo nic.← spoiler A moje znalosti určitě rozšířilo, či narušilo i počínání zdejší poroty. Dodnes jsem si myslel, že porota pouze vynáší verdikt "guilty" or "not guilty". O trestu poté rozhoduje soudce. V tomto filmu porota rozhodovala i o trestu, což mě velice zaskočilo. Kdybych nebyl líný, tak by to snad stálo i za vygooglení si. Malou výtku si neodpustím skoro až k takové pohádkovosti celého příběhu. Viděno v rámci Filmové výzvy. Film mi vybrala uživatelka eLeR. ()
Žánrově čistá oldschoolovka, která nevyvolá tolik emocí a nadšení díky stárnoucímu syndromu, kdy spoustu věcí, které tu byly trendy už jsou dneska jinak. Mám na mysli především archetypální styl charakteru advokáta mafiána Mickeyho Rourka, ale i tak je to hlavně herecky podmanivý film, kde hlavní vítr do plachet udává pro změnu naprosto nadčasový a přesně trefený právník velké korporace John Voight. Damon hraje typického hledače sebe samotného s potenciálem, což si ostatně ten rok zahrál dvakrát a jde mu to vcelku v pořádku. Určitě je to film který reflektuje zajímavou politiku velkých podniků a jejich legislativních kliček, stejně tak jako zobrazuje soudy, stání a argumentaci advokátů hmatatelněji než spousta jiných právnických filmů. Coppola to však jako obvykle šíleně dlouho rozjíždí. ()
Docela zajímavý film ze soudního přostředí. Jednu vadu ale má a to nedotažený scénář. Nevím jak ostatní, ale mě osobně překvapuje, jakým způsobem se Matt Damon coby Rudy Baylor bez problému vyrovnal s vražedným činem, jehož se dopustil. Celá ta věc byla tak nějak zametena pod stůl a to se mi nelíbí právě za předpokladu, že byla Damonova postava (až do onoho inkriminovaného okamžiku) celou dobu popsána jako velice morální a čestná. Coppola natočil rozhodně lepší filmy. ()
Tie 90. roky sa seriózne mohli pochváliť tými najľudskejšími filmami. Uvedomujem si, že na jednu stranu toto obdobie formovalo to, čo sa dnes nazýva klišé a pátos. Aspoň z pohľadu súčasného diváka. Tá naivita u filmov pred týmto obdobím patrila skôr k určitému spôsobu, ako sa nazeralo na príbehy. Obdobie pred miléniom boli takou labuťou piesňou. Presne vymerané, kedy a kde zatlačiť aby emócie fungovali a pritom tam zostalo aj nejaké to morálne posolstvo. Mrzí ma, že ten film som pozrel až teraz a zároveň som rád, lebo ma príjemne prekvapil. Má obrovský nábeh stať sa mojou obľúbenou Grishamovou adaptáciou. Fantastický DeVito a pohodový Rourke. Damon hrá štandard a línia s Danes neurazí, ale trošku mi narušila bezchybnú plynulosť iných zápletiek. Coppola možno už nedostál svojim najslávnejším dielam, ale akékoľvek malé filmíky natočil, mali v sebe niečo špecifické, vďaka čomu sa na nich nezabúda. A tento rozhodne patrí medzi nich. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (9)
- Do role soudce Tyrona Kiplera (Danny Glover) byl původně obsazen Laurence Fishburne. (Chevees)
- O postavu Rudyho Baylora (Matt Damon) měl zájem Edward Norton. (Satan)
- Scéna, kde Danny DeVito prebudí Matta Damona zo spánku na lavičke, bola natočená na prekvapenie Matta, ktorý vtedy naozaj spal po natáčaní. (MDesign)
Reklama