Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Kdo o nás vlastně rozhoduje? A jak mají být souzeny naše skutky? Příběh ženy, jejíž cesta do pekel byla dlážděna dobrými úmysly. Život v poválečné Anglii není lehký. Alespoň ne v dělnických kruzích, v nichž se pohybuje Vera Drakeová. Ale ona z něj přesto dokáže pro sebe, pro své nejbližší i pro své přátele vytěžit vše, co se dá. Postarší, nenápadná paní, pracující jako posluhovačka v lepších domech, je věčně usměvavá, věčně dobře naložená, od rána do večera obětavě pečuje o své bližní. O milujícího manžela Stana, o dvě dospělé děti, o nemohoucí matku, o všechny potřebné ze svého okolí. A nikdo z nich netuší, že dvakrát třikrát do měsíce pomůže i nějaké chudé holce, která si nemůže dovolit mít dítě. Nedělá to ze zištných důvodů, nic za to nebere, řídí se jen svým nejlepším svědomím. Ale překračuje zákon. Zákon, který bude v Anglii platit až do roku 1967, zákon, podle něhož je vyvolávání potratů zločinem...
Ve filmu Vera Drakeová pokračuje scenárista a režisér Mike Leigh ve svých sondách do života obyčejných lidí, v němž se odrážejí dobové sociální poměry i intimní krize. Věcně předvádí realitu Anglie padesátých let minulého století, nesoudí, nemoralizuje, jen konstatuje fakta. O to víc je jeho sdělení aktuální i dnes, kdy se na celém světě znovu diskutuje o oprávněnosti potratů. Sugestivita díla spočívá v jeho melancholické atmosféře, komorním hudebním doprovodu a ve skvělých, nesmírně civilně působících hereckých výkonech.
Strhující je především výkon Imeldy Stauntonové, držitelky tří prestižních divadelních cen Laurence Oliviera, která se touto rolí konečně vymanila ze škatulky menších komických filmových či televizních roliček – jichž má na svém kontě víc než čtyři desítky. Po zásluze za ni také získala řadu mezinárodních ocenění, především Volpiho pohár za nejlepší ženský herecký výkon na MFF v Benátkách či nominaci na Zlatý glóbus.
V Benátkách byl oceněn i film jako takový – získal Velkou cenu, Zlatého lva. Řadu dalších cen pak posbíral po nejrůznějších dalších světových festivalech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Mike Leigh je výborný vypravěč. A dokazuje to jako scenárista i jako režisér. Spousta postav je tu jen v jediné scéně, ale ty jsou natočené tak, že divák naprosto přesně ví, co je to za lidi. Žádné nedůležité figurky neexistují. A autor rozhodně dobře věděl, proč do hlavní role obsadil Imeldu Staunton, která vypadá, že Veru nehraje, prostě jí je. Po všech stránkách dokonalé. ()

Terminus 

všechny recenze uživatele

Velice nerad používám z angličtiny převzatou frázi "herec XY ukradl/ovládl celý film", ale v případě Very Drake jsem nebyl daleko od použití této floskule. Evropskou filmovou cenou, cenou BAFTA a cenou z MFF Benátky oceněná Imelda Stauton skutečně předvádí dechberoucí výkon. Důvodem, proč jsem se k zmiňovanému výrazu nakonec neuchýlil bylo mé "prozření", že nejen ona, ale i všichni ostatní herci předvádějí skvostné party a společně vytvářejí úžasně živoucí celek. Rodina Drakeova ve filmu žije a Stauton z filmu vyčnívá nejen pro své vypodobnění Very, ale i pro centrální postavení své role v příběhu. Vedle palčivých scén policejních výslechů (ne nepodobných trýznivým scénám v Prolomit vlny) si tak velice cením epizodek rodinného soužití Drakeových. V malém bytě, kterému Vera věnuje detailní a procítěnou péči, vyniká herecká bravura všech zúčastněných. Mike Leigh se nevyjdařuje k otázce potratů tak otevřeně jako jeho krajan Alan Parker k trestu smrti (Život Davida Galea) a je to ku prospěchu díla. Tento film totiž není ani tak o tom, zda "potraty ano či ne", ale spíše o tom, zda je fér, aby si je bohatí mohli nechat udělat na privátních klinikách za 100 liber, zatímco chudí musí spoléhat na "Very Drake". A především je pak tento film o rodině, jejím intimním soužití a lásce, kterou přervaly či poškodily dobré úmysly matky. V dobrotě až mesiaštví hlavní ženské postavy nacházím další z paralel s von Trierovým Prolomit vlny. Bohatý a nejen k přemýšlení inspirativní film je tahle Vera Drake. ()

Reklama

Hedka odpad!

všechny recenze uživatele

Tento film dostal mnohé ocenenia a pravdupovediac - ani sa nečudujem. Excelentný herecký výkon hlavnej hrdinky, dobrá réžia a problém, ktorý hýbe svetom - potrat áno alebo potrat nie. Môj názor je jednoznačne PROTI, a preto považujem tento film za neskutočnú propagáciu "kultúry smrti". Pod rúškom dobra propagovať zlo - to je absurdné!!! Hlavná hrdinka Vera by určite urobila lepšie, keby zo samej lásky a dobroty pomáhala radšej ohrozeným deťom a nevraždila ich! Kto sa tých detí zastane?! Umenie by malo slúžiť dobru a nemalo by byť v službe zla. Médiá, obzvlášť film, dokáže mať veľký vplyv na vytváraní názorov. Vie sa bravúrne pohrať s citmi ľudí a vie dostať diváka práve tam, kde ho tvorcovia chcú mať. Tento film je toho typickou ukážkou. Veď čo je cieľom tohto filmu? Nuž vyzerá to tak, že je to predsa ..."neľudské... zakazovať potraty", lebo niekto si ich nemôže dovoliť - "ako dobre, že už je to povolené". Celé zle! Je to pro potratový film - maximálne rafinovaný, škodlivý, zlý a manipulatívny, preto ho nemôžem hodnotiť inak ako ODPAD. ()

DDT 

všechny recenze uživatele

Tenhle film si asi papež na dobrou noc pouštět nebude :-) Tři hvězdičky dávám hlavně proto, že se mi víc líbí Leighovy starší snímky a pak ještě z jednoho poněkud zvláštního důvodu. Imelda Staunton mi totiž celou dobu silně připomínala Jiřinu Švorcovou, což mě tak rozhodilo, že jsem se na film nedokázal pořádně soustředit. ()

Skip 

všechny recenze uživatele

Byla to dobračka, kterou měl každý rád a ona každému nezištně pomáhala, měla několik zaměstnání, aby přispěla k blahu své rodiny. Ta žena si snad za celý život nepostěžovala nebo neposteskla. Jenže někdy není radno pomáhat, i kdby byly předchozí zkušenosti jakékoliv. Vera Drakeová je citlivě natočený film, který nikoho nedémonizuje navzdory vážnému tématu. Překvapilo mě, že tentokrát Leigh nehustil atmosféru sociálním dnem společnosti a natočil vcelku svižný film, který rozhodně stojí za vidění. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (11)

  • Film bol poslaný ako kandidát do hlavnej súťaže filmového festivalu Cannes v roku 2004, no bol zamietnutý. (Astonko)
  • Proces natáčení trval zhruba rok. (Cheeker)
  • Celý film byl natočen bez scénáře. Scénář filmu byl poté v roce 2005 nominován na Oscara. Mike Leigh řekl, že musel připravit scénář tak, aby mohl být poslán členům Akademie, protože ve skutečnosti tento scénář vůbec neexistoval. (Cheeker)

Reklama

Reklama