Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Kdo o nás vlastně rozhoduje? A jak mají být souzeny naše skutky? Příběh ženy, jejíž cesta do pekel byla dlážděna dobrými úmysly. Život v poválečné Anglii není lehký. Alespoň ne v dělnických kruzích, v nichž se pohybuje Vera Drakeová. Ale ona z něj přesto dokáže pro sebe, pro své nejbližší i pro své přátele vytěžit vše, co se dá. Postarší, nenápadná paní, pracující jako posluhovačka v lepších domech, je věčně usměvavá, věčně dobře naložená, od rána do večera obětavě pečuje o své bližní. O milujícího manžela Stana, o dvě dospělé děti, o nemohoucí matku, o všechny potřebné ze svého okolí. A nikdo z nich netuší, že dvakrát třikrát do měsíce pomůže i nějaké chudé holce, která si nemůže dovolit mít dítě. Nedělá to ze zištných důvodů, nic za to nebere, řídí se jen svým nejlepším svědomím. Ale překračuje zákon. Zákon, který bude v Anglii platit až do roku 1967, zákon, podle něhož je vyvolávání potratů zločinem...
Ve filmu Vera Drakeová pokračuje scenárista a režisér Mike Leigh ve svých sondách do života obyčejných lidí, v němž se odrážejí dobové sociální poměry i intimní krize. Věcně předvádí realitu Anglie padesátých let minulého století, nesoudí, nemoralizuje, jen konstatuje fakta. O to víc je jeho sdělení aktuální i dnes, kdy se na celém světě znovu diskutuje o oprávněnosti potratů. Sugestivita díla spočívá v jeho melancholické atmosféře, komorním hudebním doprovodu a ve skvělých, nesmírně civilně působících hereckých výkonech.
Strhující je především výkon Imeldy Stauntonové, držitelky tří prestižních divadelních cen Laurence Oliviera, která se touto rolí konečně vymanila ze škatulky menších komických filmových či televizních roliček – jichž má na svém kontě víc než čtyři desítky. Po zásluze za ni také získala řadu mezinárodních ocenění, především Volpiho pohár za nejlepší ženský herecký výkon na MFF v Benátkách či nominaci na Zlatý glóbus.
V Benátkách byl oceněn i film jako takový – získal Velkou cenu, Zlatého lva. Řadu dalších cen pak posbíral po nejrůznějších dalších světových festivalech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Imelda Staunton podává obdivuhodný herecký výkon, její postava je veskrze sympatická - a v tom je možná právě kámen úrazu. Jakákoliv sobecká zištnost je Veře Drake cizí, se svými klientkami hluboce cítí a tomu až tak úplně nevěřím. Tento film by si určitě zasloužil nadprůměrné hodnocení, ale jestliže jsem Chabrolově vynikající "Ženské záležitosti" dal 4 * nemohu dát Leighovu snímku víc než 3. Za vidění a zamyšlení ale určitě stojí. ()

Vitex 

všechny recenze uživatele

Nic proti Leighově (mimochodem skvělé) režii, ale chtělo by to snad pár zcizovacích efektů nebo nevím čeho, aby se divák dostal aspoň na chvilku ven z (mimochodem velmi poutavého) příběhu a aby si hlouběji uvědomil, že si při vší dobrotě stejně za zničení svého štěstí (a své rodiny) mohla sama - tedy aby film získal obecnější rozměr (i když jednou za čas pěkně udělaný doják neuškodí). Ono to tam samozřejmě je, ale kdyby se na to šlo spíš než přes emoce přes rozum, byl by film jistě ještě silnější. Jinak mě překvapilo (a potěšilo), že se Leighovi opravdu podařilo nepřiklánět tam ani tam.. (i když já jsem měl jasno). Snad jen jediný problém : celou dobu jsem myslel, že je film natočen podle skutečné události (skutečné oné ženy) a vše jsem bez pochybnosti polykal - ale zpětně mi už chování paní Drakeové tolik věrohodné nepřipadá. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Válkou vyrabovaná Anglie 50. let. Syrovost. Herci, které by s nabídkou práce sotva oslovil nějaký módní časopis. Obnošené oblečení. Nepříliš prosvětlené interiéry. První polovina, kdy nás Leigh nechává bez jakékoliv manipulace sledovat každodenní úkony paní Very Drake, je právě díky autenticitě všeho okolo fascinující. Její ilegální provádění potratů režíruje se stejnou střídmostí a nezaujatostí jako drhnutí zábradlí, o to více má nejspíš vyniknout následné „vytržení“, náhlá konfrontace hrdinky s něčím jako je stát a zákony. Emoční účinek druhé, trýznivé hodiny, mě však i přes excelentní výkon Stauntonové naprosto minul. Na druhou stranu jsem si mohl s čistou myslí a racionálním odstupem přebrat, co si režisér/scénárista (pevný scénář fakticky neexistoval) o tématu(ech) myslí, resp., co chce, abychom si mysleli. Jak tomu u „těžších“ filmů bývá, není to jednoznačné. Nezpochybnitelné je jedno – spravedlnost nemá srdce. 75% Zajímavé komentáře: Rex Mundi, Radko, Anglie ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Nechcem tu rozoberať tému interupcií, to je veľmi háklivá téma, ale v zásade si myslím, že je výsostným právom ženy rozhodnúť, čo so svojim telom urobí... no ale potom aj treba niesť následky, samozrejme... Inak v prípade Very Drake je krásne vidno, ako všetkého veľa škodí. To sa týka aj dobroty srdca a ochoty pomáhať iným. Ak je toho nekriticky veľa a zabudne sa na zdravý rozum, pričom zostane len to srdce a city, tak sa to určite skôr či neskôr otočí proti takémuto dobrákovi. Ľudia sú už proste raz takí, ľahko si zvykajú na dobré veci, no časom chcú viac a viac, čo samozrejme nejde donekonečna... Nech je ako chce, hlavnej hrdinky mi bolo ľúto a to hneď z viacerých dôvodov. A tiež treba uznať, že to Imelda Staunton zahrala parádne, ba čo parádne, geniálne. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

JimmyII 

všechny recenze uživatele

Dobře napsané, výtečně zahrané a profesionálně natočené smutné drama o ženě, která provádí nelegální potraty. Jenomže Vera Drake nemá nic, co by ve vás zůstalo déle, co by vám něco dalo. Vášnivá debata o potratech cestou z kina, ale ráno už ani stopa. Viděno na Febiu s následnou besedou s režisérem, což je mimochodem moc sympatický chlapík:) ()

Galerie (13)

Zajímavosti (11)

  • Všem hercům bylo zakázáno komukoli říct, dokonce i své rodině, co filmují a během filmu o čem je jeho děj. (Cheeker)
  • Scéna, v ktorej sa rodina zhromažďuje a prichádza polícia, sa najprv 7 hodín nacvičovala. Išlo väčšinou o improvizáciu: žiadny z hercov, ktorí hrajú rodinu, vrátane Imeldy Staunton (Vera Drake), nevedel, že má niekto vojsť, nie to ešte polícia. A herci hrajúci políciu nevedeli, aké správanie môžu očakávať od rodiny: nepriateľské, kooperatívne, prekvapené, ľahostajné atď. Celé to tak malo vytvoriť neuveriteľne intenzívnu scénu. (Astonko)
  • Rozpočet byl tak malý, že během předposledního týdné došly peníze, a tak musel Leigh a herci další týden zkoušet, než mohli dále natáčet. (Cheeker)

Reklama

Reklama