Režie:
Alexandre AjaKamera:
Maxime AlexandreHudba:
François-Eudes ChanfraultHrají:
Cécile de France, Maïwenn, Philippe Nahon, Oana Pellea, Andrei Finti, Franck Khalfoun, Gabriel Spahiu, Bogdan Uritescu, Jean-Claude de GorosObsahy(1)
Horor Noc s nabroušenou břitvou je děsivý příběh dvou dívek, které bojují o přežití s šíleným psychopatem. Spolužačky Marie a Alexia jsou nejlepší kamarádky. Aby se mohly v klidu připravovat na univerzitní zkoušky, rozhod-nou se strávit víkend na odlehlé usedlosti Alexiiných rodičů. Uprostřed noci zastaví u domu dodávka a na dveře zaklepe neznámý muž. Otec Alexie otevře a s prvním zasvištěním břitvy se pro obě dívky idylický víkend změní v nekonečnou noc plnou teroru. Alexia je neznámým šílencem spoutána a unesena. Podaří se Marii zachránit kamarádce život? Nebo se také dostane do rukou brutálního vraha?
Horor Noc s nabroušenou břitvou je natočený ve stylu diváckých hitů jako byl Texaský masakr motorovou pilou nebo 3:15 zemřeš. Producentem filmu je slavný francouzský režisér a scenárista Luc Besson (Brutální Nikita/Nikita, Leon, Pátý element/The Fifth Element, Johanka z Arku/The Messenger: The Story of Joan of Arc, Utržený ze řetězu/Unleashed). V jeho produkci vznikly úspěšné filmy jako jsou série Taxi, Kurýr/The Transporter. Nocí s nabroušenou břitvou se vrací k hrůze a napětí, kterou disponovaly klasické horory 70. let. Režisér Alexandre Aja rafinovaně stupňuje tísnivou a děsivou atmosféru až k šokujícímu vrcholu. V hlavních rolích excelují Cécile de France (Cesta kolem světa za 80 dní/Around the World in 80 Days), Maïwenn (Pátý element/The Fifth Element, Leon) a Philippe Nahon (Purpurové řeky/Les Riviéres pourpres, Bratrstvo vlků Hon na bestii/Le Pacte des loups). Noc s nabroušenou břitvou získala ocenění ve čtyřech kategoriích na Katalánském MFF ve Španělsku a získala si velkou pozornost na Festivalu fantasy filmů v Amsterodamu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (516)
Pointu jsem větřil už v úvodu, ale vzhledem k tomu, jak byl příběh podáván, jsem usoudil, že je nesmysl, aby byla má teorie správná. Ale ejhle, já jsem se trefil a tím si to Aja dokonale pohnojil. Rozhodně mu nedokážu upřít schopnou režii (první půle je, co se týče stupňování napětí, excelentní) a rozhodně by mě moc zajímalo, jak dokázal některé scény natočit (to snad pomalu ani nejde bez reálných obětí:). Neskutečně krutá řezničina, plná upřímného strachu, která má bohužel tak lajdácky vystavěnou pointu, že mám chuť dát dvě hvězdičky. Ale chvílemi jsem napětím nedýchal, takže za tři... ()
K pořádnému hororu má tahle vyvražďovačka daleko. Lekacích scén je jako šafránu, i když stříkání krve a máchání břitvou a noži si užijete dosytosti. Tím to ale nechci shazovat, jen se to podle mě víc blíží tomu drama/thriller. Vyzvihnout by se dala zajímavá závěrečná pointa, u které si však člověk uvědomí, že to vlastně celé moc nedávalo smysl:) ()
No nutno přiznat, že Aja má opravdu talent a v některých místech jsem se opravdu dost bál.Atmosféru vybudoval parádní a vypadalo to na velmi nadprůměrný horor, po dlouhé době. Jenže pak přišlo posledních 10 minut filmu, a ty filmu docela podrazily nohy. Takhle dementní konec se opravdu jen tak nevidí, ale už kvůli nadějnému Ajovi a vycházející hvězdě Cécile De France tento film stojí za vidění. ()
Podobne ako Hooperov TCM a Cravenov The Hills Have Eyes aj Haute tension z prostredia "vidieckeho buranstva" vyprodukoval úchylného zabijaka, ktorý vzhľadom na to, že v jeho svete na mape "krajiny nikoho" sme cudzincami my, nepotrebuje svoju identitu maskovať - týmto vymedzením filmového priestoru je zároveň daný aj základný rozdiel oproti typickým slasherom z mestského prostredia. Rovnako "porcovacie" aktivity zabijaka nie sú iniciované nudou a túžbou mestských vrahov otestovať svoju inteligenciu a sofistikovanú efektívnosť, ale vychádzajú z jeho vnútra, nemajú racionálny dôvod a práve o to sú hrozivejšie. Z hľadiska žánru je veľmi osviežujúcim a vítaným potom fakt, ako Haute tension niektorými prvkami vchádza na pôdu moderných teen slasherov (obeť postupne preberajúca aktivitu). Ešte dôležitejšie je to, ako takmer neustále nabúrava zabehané klišé podobne ladených hororov (čakáte, že sa niečo stane, pritom sa to nestane a opačne) a rovnako treba pochváliť neskutočne atmosféricku, zároveň minimalistickú až ambientne podprahovú hudbu. K tomu si pridajte vydarené gore, miestami dosahujúce intenzitu starých japonských shock systémov. Žiaľ toto variovanie žánrových pravidiel dopadlo veľmi negatívne v rámci samotnej štruktúry príbehu, kedy autori efektnú a silnú jednoduchosť úplne zabili záverečným twist efektom. Osobne som ho tušil už od "podozrivého" úvodu a bol som sklamaný, že som sa nemýlil, ale ešte horšia je skutočnosť, že tento bod zvratu na veľa miestach úplne knokautuje logiku. Vo výsledku 3,5* pričom Haute tension považujem za vydarenú európsku odpoveď na japonské duchariny a americké nudné vyvražďovačky z posledného obdobia. ()
V rámci New French Extremity Horror jde o poctivý zářez břitvou, který funguje i po letech. Dvě kamarádky na cestě k rodičům jedné z nich netuší, jaké hrůzy je na farmě čekají. Buranský vrah, kukuřičné pole a potoky krve. A když se Alexia ocitne svázaná řetězy ve vrahově dodávce, rozhodne se ji Marie zachránit za každou cenu. Vraždy jsou krvavé a nekompromisní, větší sílu ale má budování atmosféry. Pro mne z tohoto hlediska jsou nejlepší dvě scény - benzinová stanice a skleník. Napětí mají samozřejmě i momenty z domu, když do něj vstoupí vrah, ale...film jsem viděl v kině, a tak jsem většinu pozapomněl. K mé smůle jsem si však pamatoval, kdo za vraždami stojí, čímž pro mě zmizelo kouzlo překvapení a intenzita atmosféry nebyla tak vysoká. Hodnocení ale ponechávám a těším se na další nejnovější Ajův film. ()
Reklama