Obsahy(1)
Dvě soulské středoškolačky získávají peníze na cestu do Evropy zvláštním způsobem: Jae-young se prostituuje a Yeo-jin jí pomáhá hledat zákazníky. Dívky na tom nevidí nic divného. Jednoho dne se však Jae-young smrtelně zraní. Kamarádka ji sama donese do nemocnice a posléze se rozhodne nabízet své tělo jejím klientům, avšak s překvapivým záměrem, jehož cílem je vykoupení. K dalšímu zlomu v komorním, do sebe uzavřeném příběhu dojde, když dívčin otec, povoláním detektiv, náhodou zjistí, co dělá jeho dcera po škole. Vyprávění je rozděleno do tří částí a má nesporné náboženské konotace. Ponechává však divákovi značný prostor k domýšlení. Kim Ki-duk jako by ustoupil od razance své předcházející kontroverzní tvorby, jež mnohdy šokovala nečekanými naturalistickými zvraty. I v Samaritánce se objevuje násilí, sex a smrt, avšak v poněkud jiné poloze než dříve. Opět jsme však konfrontováni s podivným odcizeným světem, v němž zaujme zvláštní nálada, podporovaná lyrickou hudbou a atmosférou korejského podzimu. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (166)
Scénář: Ki-duk Kim .. IV. Můj čtvrtý Ki-duk Kim a první čtyřhvězdičkové hodnocení. Konečně, film je uvěřitelný, postavy spolu mluví, nejednají nereálně či jinak nelogicky. Příběh vypráví o dvou školních kamarádkách, které si vydělávají na vysněný let do Evropy prostitucí. Yeo-jin se stará o tu administrativní část věci, Jae-young o samotné styky s muži. Vše funguje víceméně bez problému, až do dne, kdy po nehodě jedna z dívek zemře. Následně na to se Yeo-jin rozhodne všechny vydělané peníze vrátit, jelikož společný sen se rozplynul. Vše jde podle jejího plánu, bohužel na její aktivitu přijde její otec. V tuto chvíli film získává další rozměr a ke konci, zejména prostředím, mírně připomene Sympathy for Mr. Vengeance. Myšlenek lze ve filmu najít několik, stejně tak protikladů jako je štěstí, porozumění, beznaděj, zoufalství či morálních poselství. Po formální stránce snímek nezaostává za předešlou tvorbou. Kamera je špičková, kompozice obrazů propracovaná a hudba líbivá. Jako celek podmanivé a hluboké. Poprvé co mi Ki-duk Kim něco svým filmem dal. ()
Nadherna, pochmurna filmova mediacia, ktora vo mne zanechala velmi hlboke pocity. A to i napriek tomu, ze pribeh sa rozvija trochu krcovito a pociatocna motivacia dvoch mladych hrdiniek vyznieva dost nepresvedcivo. Po dejovom zvrate sa vsak divakovi vynoria mnohe zaujimave myslienky a otazky (hlavne prostitucia mladistvych dievcat a jej v plyv na rodiny). Kim ki-duk konflikty riesi tradicne bez slov. Neobvinuje, nevycita, len akoby pozoruje hrdinov sondov, ktora vam dovoli vcitit sa a prezit ich situacie tak, ako to dokazu len oni samotni. I z ohladom na spominane nedostatky velmi posobive. (8.6/10) ()
Veľmi netypický Kim, tak veľa dialógov snáď nemajú všetky jeho filmy dokopy, a takisto tu chýbajú jeho tradičné devízy ako poetickosť sálajúca z každého záberu, krásna hypnotická hudba atď. "Iné" však neznamená "horšie" a Samaria vôbec nie je zlá, práve naopak. Kim teraz vsadil skôr na "prízemnejší" ľudský príbeh mladej prostitútky, jej kamarátky, z ktorej sa po jej smrti stáva takisto prostitútka... len nie v tom pravom slova zmysle. V druhej rovine sledujeme kamarátkinho otca, jeho postupné psychické rúcanie, keď sa dozvie, čo robí jeho dcéra a následnú snahu vyrovnať sa s tým (len možno nie tým najlepším spôsobom - inak, neviem, či som divný, ale v niečom mi to trochu pripomínalo Parkov Sympathy for Mr. Vengeance...). Samaria je veľmi krásny film, veľmi smutný film a hlavne vynikajúci film. 9/10 ()
Bohužel filmy Kima Ki-duka nemůžu sledovat v tom pořadí, v jakém vznikly. Takhle to vypadá, že film je ještě jednou nohou v krutě brutálním světě prostituce a drsňáků, ale zároveň hledá budoucí poetiku duchovně emocionálních zítřků. A navzdory názvu mi přišlo daleko zajímavější, co tenhle příběh udělá s hrdinčiným otcem. ()
Rešisér Kim je zdá se uvězněn v neustálém zobrazování bolestné rozdílnosti v myšlení žen a mužů. Téměř v každém jeho filmu jde jen o poukázání na pluralitu v myšlení lidí. Ano, poprvé je to výborné, v dalších případech je to ještě stravitelné (vzhledem k rozmanitosti příběhů), ovšem později už to začne nudit, protože zjistíte, že už to přestává být originální. Kim je dobrý režisér, ale potřeboval by nějaký nový nápad. ()
Galerie (22)
Photo © Cineclick Asia
![Samaritánka - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/313/162313693_e1fa18.jpg)
Zajímavosti (1)
- Podobne ako pri ostatných Kim Ki-Dukových filmoch, ani Samaritánka nezaznamenala veľký úspech doma, v Južnej Kórei. Musela najskôr získať niekoľko medzinárodných ocenení, aby sa stala vyhľadávaným festivalovým filmom. (Dr.Cilka)
Reklama