Režie:
Čchan-uk PakKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Yeong-wook JoHrají:
Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jeong Kang, Dal-soo Oh, Byeong-ok Kim, Seung-shin Lee, Yeon-seok Yoo, Jin-seo Yoon, Kwang-rok Oh, Su-hyeon Kim, Myeong-shin Park (více)Obsahy(3)
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (833)
V podstatě průměrný a klasický příběh, který je ovšem nadprůměrně podaný. Kamera, hudba a jejich kooperace, to je Oldboyova nejsilnější stránka. Hned po ní následují herecké výkony. Jako u některých jiných filmů mě štvalo (čím to jenom hergot je?), že jsem jeden z hlavních finálních zvratů tušil už v půlce filmu. I tak byl ale závěr hodně silný. Na co budu rozhodně dlouho vzpomínat, je bitka v chodbě před výtahy a trhání zubů kladivem, na co bych nejraději zapomněl, to je scéna s požíráním chobotnice! Přátelé, vážně hnus! Bylo mi zle a zavíral jsem oči! ()
"Nemůžete najít správnou odpověď, když kladete špatné otázky." Já tedy asi ne, ale Oh Dae-su by mohl. S kladivem v ruce a nožem v zádech se totiž nekompromisně řítí za svou pomstou a je mu zcela jedno, že možná nemá dostatek informací. Jenže tak jednoduché to není. Je to spíše tradičně korejsky drsné, lehce překombinované a nabízející řešení, s jejichž strávením by mentalita středoevropana mohla mít jisté problémy. Stále si třeba myslím, že bych svou ruku za mrakodrap nevyměnil, ale o prsteníku levé ruky bych možná zauvažoval. Nějaké nabídky? ()
Pomsta může mít mnoho podob. Může být chladnokrevná, sadistická, bestiální, chaotická i systematická. Pro jihokorejského režiséra Parka Chan-wooka je především problematická a to na všech možných úrovních od samotného provedení, přes morální aspekty, až po požitek z jejího vykonání. Strhující hyperstylizovanou formou mapuje hrdinovu krvavou odyseu za odhalením smyslu a organizátora jeho dlouholetého uvěznění. V důmyslně konstruovaném příběhu je divák ve stejné pozici jako tragický hrdina, kterému jeho protivník neustále hatí představy o průběhu a dalším vývoji jeho odplaty. Svého času se hodně vyzdvihovaly extrémní výjevy, ale už se zapomíná, že "Oldboy" bravurně kombinuje exces, vypjaté emoce, coolness, patos, drásavou katarzi i humornou nadsázku, přičemž zde všechny tyto roviny skvěle fungují. Park navíc ve svém scénáři jde mnohem hlouběji a pomsta se stává jen McGuffinem v drásavém pojednání o hněvu a jeho schopnosti zaslepovat, o toxické povaze chvástavého chlapáctví, ale také o bolestivé cestě k prozření. Prozření zde má význam jednak překročení egocentrického pohledu a nahlédnutí toho, co člověk spáchal druhým, ale také naprosto zničujícího dopadu, který to má na vlastní svědomí i osobní štěstí, které je následně možné pouze v zapomnění. ____ "Oldboy" byl první spoluprací Parka s jeho následně dvorním kameramanem Jungem Jung-hoonem a právě jejich symbiotická ambicióznost projevující se v nehorázných kamerových kompozicích a inscenačních výzvách posunula film, Parkovu filmografii i mezinárodní kinematografii na novou úroveň. Ostatně není náhodou, že si Junga o mnoho let později vybral Edgar Wright na natáčení "Poslední noci v Soho" s jejími neuvěřitelnými kamerovými jízdami, kde se bez užití digitálních efektů, čistě díky choreografii herců a pohybu kamery v jednom záběru střídají dvě verze jedné postavy. ()
Prý se chystá americký remake tohoto filmu. Režisérem má být Finscher a není divu: Park Chan-wook natočil totiž příběh a la Finscher po korejsku. Doufám však, že navzdory pověstem se Fincher Oldboye natočit nechystá. Proč po hoolywoodsku standartizovat něco tak krásně zvláštního? Oldboy je velmi, velmi východní a umí diváky od začátku překvapovat i šokovat. Asi tak první třetinu filmu si myslíte, že sledujte studii člověka izolovaného od zbytku společnosti. Reakcí hlavního hrdiny na existenci mezi stále stejnými čtyřmi zdmi a na k zbláznění pravidelný řád je zprvu nepochopení, pak rezignace a nakonec zoufalá činorodost. Psaní deníku, procvičování bojového umění, zhotovování seznamu podezřelých i úsilí o únik – to vše je motivováno především snahou něčím zaplnit svůj život a nezbláznit se. Dlouhých 15 let stráví hlavní hrdina v bezdůvodném vězení a pak přijde náhle konec, stejně bezdůvodný jako předchozí uvěznění. Následuje příběh o pomstě, ale také o snaze pochopit proč. Zaznívá tu montechristovké téma. Ale je-li Dae-su Monte Christem, je to Monte Christo jednadvacátého století: zarputilý, surový a horkokrevný. Oldboy je filmem vyhraněných stavů a stěží uchopitelných vášní, z nichž některé jsou krvesmilné. Naturální a brutální scény se střídají se šokujícími odhaleními. Oldboy je také příběh o tajemství a proto nechci říct více pro případ, že se vám tento film podaří vidět. Čím méně dopředu víte, tím lépe. A já už jsem toho řekla až moc. ()
Tohle je skvělý, ale bacha abyste neočekávali moc, protože si myslím, že Old Boy je malinko přehodnocován, zvláště řeči o nějaké "pointě" (závěr je IHMO malinko blbost, ale ... ?) ... Ale i tak se dočkáte skvěle odehraného a krásně natočeného snímku, takže vřele doporučuji. A samozřejmě stojí za shlédnutí i vícero Parkových děl ! ()
Galerie (57)
Zajímavosti (19)
- Quentin Tarantino o snímku prohlásil: "Ten film je tarantinovštější, než cokoliv, co jsem kdy natočil já sám." (cubajz)
- V snímke môžeme nájsť odkazy na viaceré známe filmy, ako napr. na film V koži Johna Malkovicha (1999), historickú snímku Gróf Monte Christo (2002) či King Kong (1933). (MikaelSVK)
- Závěrečná scéna ve sněhu se natáčela na Novém Zélandu. (HellFire)
Reklama