Režie:
Čchan-uk PakKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Yeong-wook JoHrají:
Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jeong Kang, Dal-soo Oh, Byeong-ok Kim, Seung-shin Lee, Yeon-seok Yoo, Jin-seo Yoon, Kwang-rok Oh, Su-hyeon Kim, Myeong-shin Park (více)Obsahy(3)
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (833)
Čím dál více se utvrzuji ve své myšlence, že současná nejlepší světová filmová tvorba pochází z Asie - co film, to klenot. A Old Boy je jen další kousek do výtečné asijské kinematografie. A kousek je to parádní. Asi takhle nějak si totiž představuji očistec; téměř nikdy není vidět krev, přesto je Old Boy jedním z nejbrutálnějších a nejkrutějších filmů, co jsem kdy viděla. Skutečnou bolest totiž nepůsobí fyzické utrpení hlavního hrdiny Oh Dä-su, ale slova - ať už jeho nebo věznitele U-džina. Režisér Chan-wook Park buduje drsnou atmosféru od prvních titulků a všichni herci mu svými perfektními výkony pomáhají tvořit dokonalý celek. Vyzdvyhnout musím ještě hudbu, která se směle může měřit například s vždy tolik opěvovanými soundtracky Quentina Tarantina. ()
Prostřední část trilogie Park Chan-wooka si nejvíce uvědomuje vlastní žánrovost a naši žánrovou sečtělost, a tak důmyslně střídá tváře, klame tělem, nabourává představu o čase a vyvolává u nás neustálou potřebu přepracovávat během filmu hypotézy. Hlavní hrdina projde během filmu několika zásadními změnami charakteru, motivací a našeho pohledu na něj. Film paradoxně nemá žádnou skutečně zápornou postavu. Dvojice podobně silných charakterů se srovnatelně mravně prohřešila a racionálně vzato mají na pomstu oba stejné právo (nebo nemají, záleží na perspektivě), přičemž padouchem dělá Lee Won-jina jen to, že je celý příběh vyprávěn z pohledu Oh Dae-sua - a že Oh Dae-su byl do aktu pomsty de facto vmanipulován. Mou analýzu celé "trilogie pomsty" najdete tady. ()
V podstatě průměrný a klasický příběh, který je ovšem nadprůměrně podaný. Kamera, hudba a jejich kooperace, to je Oldboyova nejsilnější stránka. Hned po ní následují herecké výkony. Jako u některých jiných filmů mě štvalo (čím to jenom hergot je?), že jsem jeden z hlavních finálních zvratů tušil už v půlce filmu. I tak byl ale závěr hodně silný. Na co budu rozhodně dlouho vzpomínat, je bitka v chodbě před výtahy a trhání zubů kladivem, na co bych nejraději zapomněl, to je scéna s požíráním chobotnice! Přátelé, vážně hnus! Bylo mi zle a zavíral jsem oči! ()
Další zajímavý korejský počin, který potěší nejednoho obdivovatele filmové tvorby asijského světa. Zápletka filmu, která vychází postupem času na povrch je zvláštní a opravdu od začátku neodhadovatelná. Uvěznění na 15náct let do vězení v 7 a půltém patře bez jediného slova moc nepotěší. Herecký výkon hlavní role oldboye je výborný stejně tak jako většiny ostatních herců, až na fakt, že jsou všichni asiaté, což pro mě v pár okamžicích bylo trochu problematické a jejich jména mi opravdu nedávali potřebný přehled(nebylo to tak hrozné, ale postěžuji si ...). Závěrečné rozuzlení, které trvá asi 30 minut a pak snad pochopíte všechno je dosti nečekané. Hudba a vizuální stránka je perfektně zvládnutá. Skvělá atmosféra podržená silnou hlavní postavou a motivem pomsty dává filmu silný příběh, který prakticky nemá chybu. Uvažuji nad počtem hvězdiček, ale raději si nechám rezervu a třeba po dalším shlédnutí zvednu své hodnocení. ()
Když vám někdo, bez vysvětlení, vezme 15 let života ...... a najednou, a stejně nečekaně, vás z té hnijící věčnosti vykopne ven a k tomu přidá naditou peněženkou. Tak vás asi bude zajímat, kdo s vaším životem manipuluje? A hlavně, proč? A Oh Dae-su to zajímá zatraceně! Dva muži, každý na své kruté cestě za svojí pomstou ve filmu, který je komplikovaným mixem snad všech možných žánrů. P.S. Nevzpomínám si, kdy naposledy mně tak mrazilo, a to při obyčejném listování ve fotoalbu, kdy se nádherná hudba s každým otočením stránky měnila v děsivou! ()
Galerie (57)
Zajímavosti (19)
- Závěrečná scéna ve sněhu se natáčela na Novém Zélandu. (HellFire)
- Pro scénu v sushi baru byly zkonzumovány celkem čtyři živé chobotnice. Scéna vyvolala mimo Asii kontroverzní reakce, nicméně v Korei jde o oblíbenou pochoutku. Je však obvyklé ji před pozřením nařezat. Když pak film dostal cenu v Cannes, poděkoval režisér kromě štábu a hercům také těmto chobotnicím. (don corleone)
- V roce 2004 vyhrál režisér Chan-wook Park Velkou cenu poroty na Filmovém festivalu v Cannes. Dalších 5 ocenění snímek získal na jihokorejských Grand Bell Awards. (imro)
Reklama