Režie:
Chan-wook ParkKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Yeong-wook JoHrají:
Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jeong Kang, Dal-soo Oh, Byeong-ok Kim, Seung-shin Lee, Yeon-seok Yoo, Jin-seo Yoon, Kwang-rok Oh, Su-hyeon Kim, Myeong-shin Park (více)Obsahy(3)
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (834)
|| Scenár: Hwang Jo-yoon, Im Joon-hyeong, Park Chan-wook / Predloha: Garon Tsuchiya, Nobuaki Minegishi (kniha) | Hudba: Jo Yeong-wook | Produkcia: Im Seung-yong, Kim Dong-joo | Distribúcia: Show East | Štúdio: Show East, Egg Films | Rozpočet: 3 milióny $ | Tržby: 14,980,005 $ || Veľmi silný film, ktorý sa vďaka svôjmu pôvodu líši od západnej kinematografie úplne vo všetkom. Hlavný predstavitelia mužských postáv predvádzajú na ďalekovýchodné pomery nevýdaný herecký koncert, bez zvyknutého afektu a prehrávania. Menej sa to už vzťahuje na ženské postavy, ale i tie aspoň neotravujú. Scenár je skvelý, avšak záverečný zvrat a jeho z neho sa šíriaci morálny nekľud mi nedal šancu hodnotiť najvyššiou métou. Každopádne sa jedná o výnimočný film, ktorý bude pochopiteľným spôsobom "ukradnutý" tou najzápadnejšiou kultúrou. Predčiť tento počin však nebude vôbec ľahké, ajkeď sa vôbec nejednalo o film, ktorý by ladil môjmu vkusu. 82% | Blu-Ray, THX, EN DTS | ()
Jednoduchý príbeh, podaný zbytočne nezrozumiteľnou cestou. Vizuálne úchvatné dielo s úžasne použitou hudbou a skvelými hercami, no samotná story, hlavne jej rozuzlenie, ma akosi nechala chladným. Aziati sú proste iní, ináč sa vyjadrujú a ináč vnímajú - a ja som pri Oldboyovi, ktorého story má ináč niečo do seba - neprežíval to, čo sa mi snažili nahovoriť jednotlivé dramaticky vyhrotené scény. Ale som veľmi zvedavý na americký remake. ()
Jsem zvyklý na scény, které přivodí člověku týdenní nechutenství, ale když Oldboy dospěl ke scéně v sushi baru + chobotnička mrskající se na prkýnku, musel jsem zrak odvrátit, poněvadž TOHLE byl vážně kentel hnojový. Když jsem vše rozdýchal a srdce zastavil, ukázal jsem tuto scénu svému spolubydlícímu, který mi následně poprskal obrazovku přehrávače zubní pastou z důvodu zakuckání se. Akceptuji Korejskou kulturu, zbožňuji jí, ale někdy prostě i člověk milující tohle všechno musí dostat rozum a říct si: „Fajn, tak až tam jednou pojedu, nebudu si představovat při hovoru s Korejcem, že měl v hubě živého živočicha!“.__ No vidíte, kecám tady o jídle, teda vlastně „jídle“ a zapomínám psát o filmu samotném. Chan-wook Park je nejen vizuální mistr, ale především (alespoň se mi to tak zdá) dává před scénářem přednost hudebnímu doprovodu, který je vážně na pováženou dobrý! Vše je dovedeno k dokonalosti hereckými výkony, které nemají obdoby a prostě nemám, co bych vytknul. Ta originalita je tak nádherná….. ()
Příběh a námět je bez výhrad. S Oldboyem mám však 2 výrazné problémy, na kterých nemají tvůrci pražádnou vinu. Za prvé je to dabing, s kterým jsem si snímek užíval. Dabing mi vůbec nevadí v amerických ani v evropských filmech, v naprosté většině ho ani nevnímám. Ovšem ve chvíli, kdy na obrazovce hrají zástupci mongoloidní rasy, mám s ním značný problém a dost mě ruší. Druhá věc je zapříčiněna vysílacím časem. Oldboy je přístupný od 18-ti let (bůhví proč :-) ) a i když třeba na takovém HBO ho dávají poměrně často, vždy je to nejdříve po 11. hodině večerní, kdy už nejsem zdaleka tak soustředěný. Má výhrada již k samotným tvůrcům spočívá ve zpracování příběhu. Asi jsem už moc zblblý Hollywoodem, ale v Oldboyi mi místy styl vyprávění neseděl. Říkal jsem si, že by se námět dal zpracovat záživněji. Zdálo se mi jako by byl vytvořen až účelově složitě, více, než by bylo nezbytně nutné. Je to ale určitě zajímavý snímek, s povedenou hudbou a originálním zpracováním - určitě se na něj ještě jednou podívám... ()
Další zajímavý korejský počin, který potěší nejednoho obdivovatele filmové tvorby asijského světa. Zápletka filmu, která vychází postupem času na povrch je zvláštní a opravdu od začátku neodhadovatelná. Uvěznění na 15náct let do vězení v 7 a půltém patře bez jediného slova moc nepotěší. Herecký výkon hlavní role oldboye je výborný stejně tak jako většiny ostatních herců, až na fakt, že jsou všichni asiaté, což pro mě v pár okamžicích bylo trochu problematické a jejich jména mi opravdu nedávali potřebný přehled(nebylo to tak hrozné, ale postěžuji si ...). Závěrečné rozuzlení, které trvá asi 30 minut a pak snad pochopíte všechno je dosti nečekané. Hudba a vizuální stránka je perfektně zvládnutá. Skvělá atmosféra podržená silnou hlavní postavou a motivem pomsty dává filmu silný příběh, který prakticky nemá chybu. Uvažuji nad počtem hvězdiček, ale raději si nechám rezervu a třeba po dalším shlédnutí zvednu své hodnocení. ()
Galerie (57)
Photo © Show East
![Old Boy - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/006/162006326_e67997.jpg)
Zajímavosti (19)
- Min-sik Choi trénoval intenzivně po dobu šesti týdnů, aby se dostal do formy a mohl tak ve filmu hrát většinu akrobatických prvků. Zhubl při tom přes 10 kg. (don corleone)
- Choi Min Sik je budhista a musel po snězení chobotnic modlit. (don corleone)
- Pro scénu v sushi baru byly zkonzumovány celkem čtyři živé chobotnice. Scéna vyvolala mimo Asii kontroverzní reakce, nicméně v Korei jde o oblíbenou pochoutku. Je však obvyklé ji před pozřením nařezat. Když pak film dostal cenu v Cannes, poděkoval režisér kromě štábu a hercům také těmto chobotnicím. (don corleone)
Reklama