Režie:
Roger CormanScénář:
Howard BrowneKamera:
Milton KrasnerHrají:
Jason Robards, George Segal, Ralph Meeker, Jean Hale, Clint Ritchie, Frank Silvera, Joseph Campanella, David Canary, Bruce Dern, Harold J. Stone, Joe Turkel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Válka gangů vrcholí a vládnout podsvětí může jen jeden. Jak došlo k nejkrvavějšímu zúčtování v dějinách mafie? ... Chicago 1929. Vrcholí otevřená válka gangů mezi Alem Caponem (J. Robards) a Georgem Clarencem „Bugsem“ Moranem (R. Meeker) nad kontrolou zisků z hazardu a nelegálního trhu s alkoholem. Capone je po zavraždění svého blízkého přítele rukama Moranovy bandy rozhodnut konečně zúčtovat se svým úhlavním protivníkem dříve, než přijde na řadu on sám. Tímto úkolem pověří Jacka McGurna (C. Ritchie), který přijde s rafinovanou pastí, do níž chce nic netušícího Morana vlákat. Moran však mezitím vede vlastní operaci, odstranit loutkového šéfa mafie Patsyho Lolorda (M. Guarini) poplatného Caponovi. K tomu chce využít svého zabijáka Petera Gusenberga (G. Segal) a Lolordova přítele Joea Aiella (A. D’Arcy), který by jej měl v čele mafie nahradit a připravit Capona o ochranu. Oběma šéfům gangů jde o čas a každá promarněná příležitost může být osudná… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (69)
Později sice vznikla řádka lepších a oceňovanějších gangsterek, ale někdo jim tu cestičku vyšlapat musel. Roger Corman se vydal cestou hrané rekonstrukce skutečné události se spoustou postav a informací. Emočně je to sice odtažitější metoda, ale natočeno je to výborně (hlavně skvělá práce s kamerou). Obsazení vévodí Jason Robards, ale je tu i spousta dalších výborných herců. Roger Corman sice má po právu pověst béčkaře, ale zrovna tenhle film tomu po produkční stránce neodpovídá, takže je dobře vidět, co dokázal s lepším rozpočtem. ()
Výborná gangsterka z doby, kdy byla sláva těchto lidí největší. Konec 20. let minulého století. V Chicagu soupeří dva gangy o nadvladu nad nelegálním obchodem alkoholu. Jedním z nich je Al Capone, druhý je Bugs Morano. Na Valentýna vše vyvrcholí masakrem Moranových mužů. Naprosto nechápu tak nízké hodnocení. Vždyť ten film má v sobě vše, co gangsterka má mít. A co víc. Je tady více akce než u jiných projektů podobného typu. Navíc celý film mě udržoval v té správné atmosféře 20. let - věrohodné prostředí, dobová hudba, chlast, thompsony. Co víc si přát. A Jason Robards v roli Al Capona byl charismatický a dokonale tvárnil tuto postavu. Pro mě je to za plné čtyři hvězdy. ()
Na to, že gangsterky jsou mým oblíbeným žánrem, mi tenhle skoro dokumentární film dlouho unikal. A když už byl nedávno ten poblblej Valentýn, řekla jsem si, že by chtělo, podívat se na něco tématického. No a vzhledem k tomu, že pro romantiku má černá duše není zrovna stvořená, padla volba právě na tento film. Je trochu škoda, že není tak akční, dramatický a brutální jako jiný gangsterky. Taky těch postav se tam míhá nějak moc - vypravěč je vždy v rychlosti představí, popřípadě řekne, jak to s nima dopadne a jede se dál. Takže, i když tenhle příběh znám, jsem se v jednotlivých postavách trochu ztrácela. Chápu, že to Corman chtěl zachytit bez zbytečných příkras, ale myslím, že delší stopáž a vykreslení postav by tomu prospělo. Taky nevím, jestli byla podle skutečnosti i scéna s kožichem...ale být já mafián a ženská mi přišla drze s kožichem za tři tácy a ještě mi nakonec o hlavu rozbila rádio...jen fackama a vyhozením na chodbu by to určitě neskončilo! :-) Jo a až se na to budu chtít dívat příště, taxi to rozhodně musím sehnat v původním znění, protože ten českej dabing je příšernej! Ale i přes všechna negativa, který jsem vyjmenovala, musím jít s hodnocením trochu výš, protože přece jenom je to pro mě jako pro fanouška žánru, klasika - protože bez Ala, jeho zločineckých praktik (tenhle masakr považuji za dobrou fintu, jaxe zbavit konkurence) a otevřenosti novinářům by nevzniklo tolik výborných filmů... :-) ()
Film detailně mapuje události a osobnosti, které měli se 14. únorem 1929 co dočinění. Bohužel u osobností to je paradoxně na škodu, protože v záplavě všech těch mafiánských jmen jsem se začal zanedlouho topit. A casting se dle mého názoru moc nepovedl. Jason Robards se pro roli Capona vyloženě nehodil - není mu ani vzdáleně podobný a i jeho vystupování mi nevonělo. Průměr. ()
Název filmu a pověst režiséra vytváří očekávání druhořadé akce pro drive-in kina, ve skutečnosti je Masakr na svatého Valentýna zřejmě nejambicióznějším projektem Rogera Cormana. Natočený pro velké studio, se známými herci a, soudě z bohatosti výpravy, také se slušným rozpočtem (který ale Corman, uvyklý guerillovějším podmínkám natáčení, nevyčerpal). Atraktivní komponenty Masakru nezačínají produkčními hodnotami a nekončí otevřenějším zobrazením násilí, které dnes oslní málokoho. Nádherně přímočará, na průběh více než na výsledek soustředěná gangsterka vyniká „živějším“ zapojením kamery, důrazem na faktografickou přesnost a sebeuvědomělýmm vyprávění. Tvorbu Cormanova žáka Martina Scorseseho tak film předjímá jak po stránce obsahové, tak formální. 75% ()
Galerie (20)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (12)
- Na začátku filmu jsou slyšet těsně za sebou tři výstřely z brokovnice. Brokovnice má však dvě komory. Na konci filmu je už slyšet jeden výstřel, pak delší pauza a pak teprve další dva výstřely. (Terva)
- V roce 2009 zařadil časopis Empire film na sedmé místo v anketě o nejlepší gangsterku, co kdy kdo viděl. (Terva)
- Natáčelo se ve studiích 20th Century Fox v Kalifornii. (Terva)
Reklama