Režie:
Roger CormanScénář:
Robert TowneKamera:
Arthur GrantHudba:
Kenneth V. JonesHrají:
Vincent Price, Elizabeth Shepherd, John Westbrook, Richard Vernon, Denis Gilmore, Frank Thornton, Derek Francis, Anthony Lang, Maxwell Craig, Fred Wood (více)Obsahy(1)
Od smrti své ženy Lygeii (Elizabeth Shepherd) se šlechtic Verden Fell (Vincent Price) oddává smutku. Tu potkává lady Rowenu (Elizabeth Shepherd), jež jako by Lygeii z oka vypadla. Vezme si ji. Jeho štěstí však netrvá dlouho. Zdá se, že se Lygein duch ujal vlády nad jeho novou manželkou... Filmové zpracování látky velkého imaginátora Edgara Allana Poa. (Pohrobek)
(více)Videa (1)
Recenze (39)
Přiznám se, že povídku jsem jako jednu z mála nečetl. Ani nevím, zda knižně v češtině vyšla, možná už hodně dávno. Kažopádně motiv zemřelé milované se objevuje i v jiných Poeových povídkách - např. Berenice. A povídka Eleonora je dosti té zfilmované podobná. Corman opět přizval uhrančivého V.Price, na kterém kvalita snímku stojí, a rozehrál zpočátku romantický (nikoliv sentimentální!) příběh, jenž se později vyznačuje režisérovým rukopisem - snové scény, černá (poeovská) kočka, chodby, sklepení, pavučiny a pro změnu egyptská božstva. Příjemně gotická atmosféra, jak to jen Corman uměl... ()
Ačkoli je obecně Ligeina hrobka považována za slabší z Cormanových adaptací Poea, dle mého patří k nejlepším. Osobitá poetika série je tu nejen po vizuální stránce vypiplaná do nejmenšího detailu, stejně jako tajuplná atmosféra romantického horroru, geniální Vincent Price svým uhrančivým hlasem hypnotizuje diváka stejně jako svou Rovenu, kamera klouže ponurým sídlem plným chodeb, pavučin, podivných soch a artefaktů. To vše tvoří základ dalšího tajuplného a znepokojivého příběhu o smrti, tentokrát ve vyprávění o ženě, jejíž vůle odmítla zemřít. Postupně odhalované tajemství trpícího Verdona, znepokojivá skutečnost mísící se s halucinacemi a stále silnějším tušením, že Ligeia není tak úplně po smrti. Nebo to bylo jen Verdonovo šílenství, které za všemi děsivými okamžiky stálo? ()
Trochu trpký záver inak fenomenálnej série gotických hororov Rogera Cormana. Po prvé nie sú tu žiadne skvelé štúdiové exteriéry. Tie sú nakrútené na reálnych ruinách, ktoré ani zďaleka nemajú atmosféru domaľovaných pozadí, umelej hmly a expresionistických kulís. Naopak interiéry sú skvelé - o to väčšia škoda, že sa celý film nenakrúcal v štúdiu. Hlavným problémom je ale scenár. Po skvelej úvodnej scéne prichádza mdlá hodina, aby náladu zdvihol sľubný no prekombinovaný záver. A Vincent Price tu má čudný účes a ešte čudnejšie tmavé okuliare. 50% ()
Kulisy a atmosféra byly lepší, než příběh sám. Za celou dobu se mi nepodařilo úplně pochopit, co je vlastně ta Lingeina hrobka, jestli ta mramorová záležitost na hřbitově, nebo ten dům voskových figurín, který vybudoval její vdovec. Jak mám černé kočky ráda, tak tohle hnusné, neustále kvílející, agresivní a otravné zvíře mě, podle záměru režiséra, neskutečně sr.... iritovalo. Hon na lišku ze začátku filmu mi příjemně nostalgicky připomněl Fantomase kontra Scotland Yard. S filmovými liškami na honu to je evidentně vždycky poněkud zapeklité. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (6)
- Corman chtěl porušit tradicí točení svých Poeovských filmů kompletně ve studiu, a proto bylo mnoho scén točeno v exteriérech. (liquido26)
- Mezi navrhované názvy patřily "House at The End of the World" (Dům na konci světa) a "Tomb of the Cat" (Kočičí hrobka). (liquido26)
- Sám Corman považoval tento snímek za nejlepší ze svých Poeovských filmů. (liquido26)
Reklama