Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jejím jediným zločinem bylo, že se stala obětí. Psychologické drama Znásilnění (1988) režiséra Jonathana Kaplana vzbudilo ve své době značnou pozornost. Vyzývavá servírka Sára Tobiasová (Jodie Fosterová) je v nočním baru znásilněna třemi muži. Jejího případu se ujme mladá prokurátorka Kathryn Murphyová (Kelly McGillisová), která se rozhodne obžalovat nejen tři násilníky, ale také houf okolo stojících mužů, kteří všemu přihlíželi a nejenže zločinu nezabránili, ale naopak provinilce nadšeně povzbuzovali. Prokurátorka se při vedení obžaloby musí potýkat především se svojí nedůvěrou vůči Sáře, která je díky neuspořádanému životu velmi nevěrohodnou svědkyní… Film byl vyzdvihován především kvůli přesvědčivému výkonu Jodie Fosterové, která tady vytvořila svou první velkou „dospělou“ roli, za niž mj. dostala Oscara, Zlatý glóbus (ex aequo), Cenu Národní filmové rady (NBR) a Donatellova Davida. Rovnocennou partnerkou jí v úloze žalobkyně byla Kelly McGillisová, v té době i známější herečka díky hlavní ženské roli v diváckém hitu Top Gun (1986). Ani po třiceti letech neztratilo Znásilnění nic ze své naléhavosti. Spíš naopak, když ho dáme do souvislosti s nedávnými obviněními několika známých osobností ze sexuálního obtěžování, jež pobouřila nejen Hollywood, ale celou americkou společnost. Snímek uvádíme s původním distribučním dabingem z roku 1990, který jsme před vysíláním celý zrekonstruovali do přijatelné technické podoby. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (125)

Klajnik 

všechny recenze uživatele

Nepříliš zajímavý - až nudný scénář i nudné statické zpracování. O čem bych měl u tohoto filmu přemítat? Jestli si Jodie Foster zasloužila znásilnit, když si o to tak "koledovala"? Nebo je její vyzývání polehčující okolnost pro viníky? Či snad je to od mužu stejně bezcitné a zlé ať už tomu předcházelo cokoliv? Nad ničim takovym přemýšlet nepotřebuju. Když žena řekne: "Ne!", tak je to snad jasný. Musí být znásilněna už jen z toho principu, že si dovolí muži odporovat. Ha ha ha. Spíš by muži měli mít pod kontrolou svuj chtíč. Přeci to neni tak těžký. A pokud lze předpokládat, že buránům, či jiných příslušníku mdlé morálky nelze příliš důvěřovat, tak tomu musim přizpůsobit své jednání. Holka byla natolik opilá, že odpálkovala kámošku a balila cizí chlapi pozdě v noci, ale chlapa domů si vzít nechtěla, protože zítra měla mít práci. Najednou s ev ní probudil smysl pro povinnost? To, co bylo předvedeno v klíčové scéně v baru, bylo stupidní. Já k oběti ve filmu necítil žádné sympatie ani lítost. Samotné znásilnění bylo nevěrohodné a tedy těžce nepůsobivé. Těžko si lze představit, že by něco takového mohlo proběhnout v baru plnym lidí, z nichž minimálně polovina nic neřešila (přičemž film se mi snaží namluvit, že skandování partičky nadrženců a řev nebyl přes zapnutou televizi na druhém konci baru slyšet). A kdyby ten film ještě trochu přitvrdil, tvůrci byly odvážnější, udělali z postavy oběti pěknou píču, která ještě u soudu neuspěje, myslím, že by to mělo větší morální hodnotu a podmětnější průběh. Je to ale typická šablonovitá sračka. Gaspar Noe zajebal film mnohonásobně lépe (ač ten na žádnym ději nestojí) ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Atmosférou a hudbou to síce pripomína starú dobrú klasiku osemdesiatok, no dramatické spracovanie tohto námetu mi vôbec nesadlo, a to aj napriek tomu, že po obsahovej stránke tu bolo všetko na svojom mieste čoho výsledkom bol aj zmysluplný dej. No prišlo mi to akési nemastné-neslané, málo záživné a minimálne strhujúce (až na samotný záver). Čo sa týka toľko ospevovanej Jodie Foster, áno, hrala bravúrne a myslím, že si toho oscara naozaj zaslúžila, ale poznám aj lepšie herecké výkony na túto tému. Ale to je už asi dosť o sympatiách, táto herečka nikdy nepatrila k mojim obľúbeným. Priemer. 60/100 ()

Reklama

Legas 

všechny recenze uživatele

Pro mou osobu špatně vystavěný scénář. Ono znásilnění mi přišlo značně nevěrohodné. Nemůžu sympatizovat s "hrdinkou", která si o "to" vyloženě koledovala. Scéna znásilnění měla být dle mého znázorněna značně syrověji a hlavně uvěřitelněji. Ani bravurní výkon Jodie Fosterové nezachrání slabší dějovou a psychologickou (to hlavně) stránku filmu. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Nebyť slávny Scorseseho počin Taxi-driver,kde nazbierala potrebné skúsenosti,aby mohla zahrať takýto bravúrny performance...Neviem,kde bola lepšia,či tu alebo u Dr.Lectera v Silence of the Lambs? Na začiatku sme svedkami,ako Sarah vybieha z baru,čo predtým chalan,čo tam bol volá na políciu,čo sa stalo.Ona je,dá sa povedať,brutálne znásilnená a vina nie je len pre tých,ktorí sa na tom podielali,ale samozrejme na prizerajúcich... Na poslednom súdnom pojednávaní svedok Ken povie ako sa to stalo,a ako inak vidíme to aj my...(pomocou obrazu). Excelentná Jody ako obeť,ktorá prechádza procesmi s následnou konečnou satisfakciou. ()

zdenny 

všechny recenze uživatele

Já to zase neberu jako nějaké nadupané soudní drama, které by mělo lidi přinutit zamyslet se nad fenoménem znásilnění a postavení žen v západní společnosti. Prostě parta buranů znásilnila holku, která před a při svém vyzývavém tanci mohla budit dojem, že to i chce. Samozřejmě znásilnění jako takové rezolutně odmítám a nemám pro něj omluvu. Ale dělat zrovna z tohoto filmu nějaký morální apel? Navíc ten vztah mezi advokátkou a její klientkou byl takový zvláštní. „Já je nechám zavřít, odskáčou si to“…“no, ale nebude to znásilnění, ale jen napadení.“ A: „Já už vás nechci, kašlete na mě a nic neumíte“, „a teď už vás zase chci, jo, jdeme do toho, ukážeme jim“. A tak pořád dokola. A nakonec to vypadá, že větší svině byli ti, co povzbuzovali než ti, co ji tam na tom automatu znásilnili. Takže pro mě rozhodně žádná pecka. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (23)

  • Původní název filmu byl Reckless Endangerment (čili "Nedbalé ohrožení"), což je přečin, s jehož pomocí se obvinění ze znásilnění domáhají zmírnění trestu. (D3VIL)

Reklama

Reklama