Režie:
Hal AshbyScénář:
Robert TowneKamera:
László KovácsHudba:
Paul SimonHrají:
Warren Beatty, Julie Christie, Goldie Hawn, Lee Grant, Jack Warden, Tony Bill, Jay Robinson, Luana Anders, Carrie Fisher, William Castle, Brad Dexter (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Snímek Šampón je pikantní, hvězdně obsazená postelová fraška, která se odehrává v dekadentním, sexuálně liberálním Los Angeles na sklonku šedesátých let minulého století. Snímek, k němuž napsali scénář oscarový Warren Beatty a Robert Towne a režíroval jej Hal Ashby, byl nominován na čtyři Oscary a Americkým filmovým institutem byl zařazen mezi stovku nejvtipnějších filmů. Úspěšný, ale povrchní kadeřník George (Warren Beatty) bez ustání loví ženy, aniž by k nim něco cítil. Mezi jeho současné aférky patří Jill (Goldie Hawnová), žena, která ho doopravdy miluje, a jeho zákaznice Felicia Karpfová (Lee Grantová). Felicia George přesvědčuje, aby požádal jejího manžela Lestera (Jack Warden) o půjčku na nový salón. V domění, že je George homosexuál, se Lester rozhodne, že by mohl dělat bezpečného společníka jeho milence Jackie (Julie Christieová) na velkou párty. Protože je však Jackie shodou okolností jednou z kadeřníkových bývalých přítelkyň, Georgeova spletitá pavučina lží se rázem zpřetrhá, jakmile jsou Jill s Lesterem na večírku přistiženi in flagranti. (Cinemax)
(více)Recenze (28)
Vitajte v dobe, keď sa ani mainstreamový film nebál prinášať trpké posolstvá a stáť na pevných základoch chytrých scenárov. Niežeby sa to nedialo občas aj dnes, ale vtedy sa kalkul bral skôr ako urážka diváka. Aspoň tak mi to pripadá. Na Šampóne nie je ani tak zaujímavý príbeh, ako skôr inscentovanie scén a ich parádne načasovanie a vypiontovanie. K tomu narážky na dobu, keď sledujeme jedného pokrytca za druhým (zo situácie vyplýva, že aj z radov žien) a toho najväčšieho v televízii. George je proste taký, aký je a nemá zmysel, aby sa kvôli tomu ospravedlňoval. Niekto to chápe, niektorá zase nie a chudák si neuvedomuje, že nato, aby človek bol skutočne šťastný, nie je od veci trochu nad sebou popremýšlať. Ale zase, keď má pocit, že bude žiť večne... ()
Za najlepsie filmy hollywoodskeho rebela Hala Ashbyho povazujem Harold a Maud 1971 a cestu ke slave 1976. Scenar je slaboduchy, Beattyho nemam rad, tuna vo filme navyse spi s manzelkou, milenkou ale dokonca i s obchodnikovou dcerou. ide navyse o hodne vulgarnu komediu, ale s tym, ze castym pouzivanim stracaju vulgarizmy silu : 30 % ()
Kaderník. Strihá, češe a obriaďuje zákazníčky. Nakoľko jeho libido je silnejšie než rácio, dokurví si spomenutými móresmi majster frizúr vlastný ambiciózny plán podnikania. Portrét a reflexiu doby som veľmi nenašiel – ako tragikomédia o trampotách a následkoch roztopaší sukničkára to ale vcelku ujde. ()
Prvních deset minut filmu začalo velmi slibně, ale pak se něco zaseklo. Problémem Šampónů bude bezpochyby slaboučký scénář, když se tvůrci místo rozvinutí Georgových záletů pustili do výzkumu několika hlavních postav, které jsou spolu sice provázané, jejich dialogy jsou však slabé a především Warren většinu stopáže nemá co hrát. Mohl to být úžasný milovník, ale nestal se jím. Zařazeno do dobového kontextu se jedná o velmi ostrou (je na místě použít výrazu vulgární) komedii, kde se to výrazy jako "fuck", "screw", "suck somebody´s cock" či "cunt" jen hemží. ()
Název jako pro bláznivou komedii kryje veskrze trpkou sondáž do americké společnosti na přelomu bezstarostných 60. a deziluzivních 70. let. Neboť byl tento návrat ke dni, kdy ve volbách zvítězil Nixon, natočen v době po Vietnamu a po aféře Watergate, je zřejmé, že tvůrci do scénáře promítli své následné vystřízlivění. Díky odstupu se mohli vyjádřit k tomu, co hrdinům filmů jako Bezstarostná jízda život bez závazků skutečně přinesl. Kadeřník George není nezodpovědný hipík, i když jej tak okolí dle vzhledu a povolání škatulkuje. Stejně jako celý film klame tělem. Je člověkem, který v nesprávný čas zvolil nesprávnou cestu a s přibývajícími hodinami se dopracovává ke zjištění, že si doslova "prošukal" kariéru a tím zbabral i svůj osobní život. Myslel si, že má věci (kterými pro něj byly i ženy) pod kontrolou, zatímco ony měly pod kontrolou jeho. Pozdě procitá jako poslední snílek ve světě plném pokrytců. Doba ideálů skončila. Kromě toho, že je Šampón "komedií" odvážně revizionistickou, vystavěnou okolo několika typů krize (politiky, ekonomiky, maskulinity), je také špičkovou ukázkou, jak psát scénáře (jako většina filmů, na nichž se podílel Robert Towne). Představování postav, objasňování vztahů mezi nimi a vysvětlování jejich motivací probíhá s nádhernou plynulostí. Každá scéna se určitým způsobem vztahuje k hlavnímu příběhu a doplňuje portrét hrdiny a doby. Vše se děje jakoby nadvakrát, dvěma postavám paralelně. Jen jedna (George) ale myslí to, co dělá, upřímně. Vyprávěcí úspornost se v neposlední řadě projevuje pevným, neodlučitelným provázáním pracovní a soukromé linie. Nečekejte romantickou komedii, nečekejte film, který vám projasní den, a třeba budete překvapeni, kolik hořkosti v sobě ještě v polovině 70. let některé mainstreamové hollywoodské snímky měly. 75% ()
Galerie (50)
Photo © 2003 Columbia Pictures Industries, Inc.
![Šampón - Z filmu - Julie Christie, Goldie Hawn, Tony Bill, Warren Beatty](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/643/159643887_07b2a1.jpg)
Zajímavosti (2)
- Warren Beatty (George) sám býval klientem kadeřníka Jaye Sebringa, který byl předlohou pro hlavní postavu. Jay Sebring byl jednou z obětí krvavého masakru gangu Charlese Mansona v bytě Romana Polanského. (Hawaj)
Reklama