Režie:
James WanScénář:
Leigh WhannellKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Leigh Whannell, Cary Elwes, Danny Glover, Monica Potter, Ken Leung, Michael Emerson, Tobin Bell, Makenzie Vega, Shawnee Smith, Dina Meyer, Benito Martinez (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Krvavá hra s pravidly ostrými jako pila... Ve špinavé sklepní umývárně se proberou z bezvědomí dva muži, fotograf Adam a doktor Lawrence Gordon. Oba jsou připoutaní okovy k potrubí a nemají tušení, jak se zde ocitli. Mezi nimi leží muž s prostřelenou hlavou. Z magnetofonových pásek, které u sebe najdou, se muži dozvědí, že se stali oběťmi sadistického maniaka, zvaného Skládačkový vrah. Jeho specialitou je vhánět nic netušící lidi do důmyslných pastí, z nichž zpravidla není úniku. Každá z nich však má svůj skrytý význam. Oběti se vlastně ocitají v krvavém očistci, a jen málokoho čeká vykoupení. Pro Adama a Lawrence platí v této smrtící hře pravidlo, že místnost opustí živý jen jeden z nich... Psychothriller, který si libuje v rafinovaných krvavých nástrahách, natočil jako svůj debut režisér James Wan ve spolupráci s hercem a scenáristou Leighem Whannellem. Nízkorozpočtový snímek se stal senzací na festivalu Sundance v roce 2004. Kromě šokujících výjevů totiž nabídl i to nejlepší, čím se vyznačovaly podobné snímky z poslední doby, zejména thriller Sedm, horory typu Cela a Kostka, ale i nesčetné počítačové hry s dobrodružnou tematikou. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 370)
Ta základní premisa byla bez sebemenšího tušení, do čeho se pouštím a bez vědomí, že ji uvidím v dalších pokračováních nesčetněkrát, tenkrát vážně dokonalá. Beznaděj, neznámo a lidé v silně stísňujícím prostředí i situaci fungují dodnes. Škoda, že s Jigsawem přišlo i utrápené klišé "Mířím na tebe, ale počkám, až mi tu zbraň sebereš", protože bez něj by Wan cílil pořádně vysoko. To, co ale scénář ztrácí tady, to získává pointou. Ta je sice problematická, děravá a snad i nemožná, ale nemůže se jí vzít to, že je vážně nezapomenutelná. Nové Se7en tehdy sice opravdu nepřišlo, ale s odstupem jedné dékady a v přítomnosti nevyvážených pokračování dozrálo první Saw do velmi příznivých barev. 70% ()
Brutálně šokující a šokujícně brutální podívaná, kterou nelze jen tak rozdýchat a to není fráze, ale fakt! Old schooloví příznivci hororů si možná díky očividné HŘE na efekt nemusí tak úplně přijít na své, ale mladá generace bude skákat (nebo zvracet?) radostí. Není to však jen omračující Shyamalanovské vyvrcholení, účelně zběsilá režie, depresivní atmosféra a hektolitry krve, i samotný nápad na lekci o životě a smrti je dosti originální a efektní, byť je opět spíše na efekt, než aby měl reálné kořeny v psychologickém rozboru. Každopádně tohle byl jeden z mých nejsilnějších filmových zážitků, jsem totálně převálcován... 10/10 ()
První díl thrillerové série o mimořádně činných neuronech krutého soudce lidských životů má opravdu drsné zoubky. Dynamická režie vytváří údernou atmosféru, profil hnusné, špinavé, chátrající umývárky se do mě zanořil jako kly prasete divokého do hraboše. Hru o přežití v netradičních podmínkách podmalovávají šílené pasti plné bolesti a utrpení, z nichž uniknout znamená dát si dostaveníčko s Peklem. A když děj vjede do cílové rovinky, uhrane nás všechny jakési konformační překlopení doprovázené kopancem Charlieho Clousera. Všechno je jinak, tomuhle říkám Pointa! Luxusní, originální, nečekané. 90% 1,2 miliónů dolarů(rozpočet)/103 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Tohle je špička mezi současnými horory a jeden z nejlepších hororů co jsem kdy viděl. Výborný scénář. Skvělá gradující atmosféra. Vynikající závěr, který jsem opravdu nečekal! A když vezmeme v potaz, že film stál směšných 1,2 miliónu dolarů, tak výsledek je neuvěřitelný. Jasných pět hvězdiček za jeden z nejlepších hororů poslední doby..... ()
Hra, to jistě. S psychologií a psychikou? Kdeže, spíše s krví a kostmi. V mnoha chvílích se nás film sice snaží přesvědčit i o tom prvním, ale výsledek je buď bizarní nebo směšný. Ku příkladu v podobě dívky, která se vyléčí z drogové závislosti dík tomu, že odkrouhla svého milého. To je nejen ujeté, ale i pitomé. Vrah se sice staví do pozice psychoterapeuta, jenže tady nemáme co dělat s propracovanou psychologií postav, jako spíše se sledem očekávatelného chování, prostřídaného náhodně zvoleným (hlavně efektním) šílenstvím. Odhalení identity Jigsawa, po kterém samozřejmě divák pase, má pozorného čumila ohromit poznáním, že řešení měl přeci celou dobu na dlani. Omyl, neměl, to jen scénárista podle rozhodil po ději pár indicií, které budí zpětně tento dojem. Tento film IMHO těží pouze z přemíry násilí a odlišuje se jen tím, že jde o násilí osobnější a při jeho páchání mnohdy trpí i násilník. Slabé **. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (99)
- Cary Elwes (Lawrence Gordon) podal žalobu na produkční společnost Lionsgate Films, protože obdržel pouze minimální honorář. Tvrdil, že mu bylo slíbeno 1% ze zisku, což by byla značná částka, protože film celosvětově vydělal přes 100 milionů dolarů. Případ byl nakonec urovnán mimosoudně, ale kvůli neshodám se Elwes rozhodl nepodílet se na žádném z pokračování až do filmu Saw 3D (2010). (stepan_s)
Reklama