Reklama

Reklama

Příběhy obyčejného šílenství

  • Německo Geschichten des alltäglichen Wahnsinns (více)
Trailer

Obsahy(1)

Co to znamená „být normální“ ve světě plném bláznů? Petr (I. Trojan) je třiatřicetiletý letištní skladník, co žije ve světě, kde se v každém člověku ukrývá kousek toho bláznovství, nebo se každý vykazuje jistou odlišností, co někomu nemusí připadat úplně normální. Jemu samotnému občas doma ožívá nábytek a přivydělává si jako „voyer“ soulože svých sousedů Jiřího (J. Bartoška) a Alice (Z. Bydžovská), kteří by jinak nedošli uspokojení. Petrův otec (M. Krobot) je zase vyhaslý hlasatel týdeníků ze sedmdesátých let, pro něhož je jedinou životní zábavou pozorování objevujících se bublin na hrdle láhve piva. A matka (N. Divíšková), co z těchto důvodů neustále analyzuje duševní stav svého manžela, posílá přes Petra s patologickou touhou všemožné balíky humanitární pomoci do katastrofami postiženého světa. Petrovi o nic nejde, jen žít normálním životem a být šťastný. A byl by jím, kdyby se mohl opět vrátit ke své bývalé přítelkyni Janě (Z. Šulajová). Ale aby ji získal zpět, přichází se zcela ztřeštěnými nápady, kvůli kterým se pak dostává do jedné absurdní situace za druhou… Za vznikem snímku stála stejnojmenná divadelní hra Petra Zelenky, která měla premiéru na prknech Dejvického divadla v roce 2001 a byla přeložena do pěti jazyků. Režisér se ji poté rozhodl s téměř totožnou hereckou sestavou převést do filmové podoby a v roce 2005 vznikla divácky úspěšná hořká komedie oceněná dvěma Českými lvy – za zvuk a za vedlejší roli pro Miroslava Krobota. Autoři pak o díle, v němž se rozdíly mezi normálními lidmi a blázny stírají, říkají: „Skutečné šílenství je stejně vzácné jako genialita nebo absolutní sluch.“ (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (495)

Brouk 

všechny recenze uživatele

A je to tady! Pro mě moc pěkný zážitek... nepopírám, že film nemá slabších míst, podstatné je to, že z něj jde tak trošku obava pro každého... :-) Drtivá většina se v nějaké postavě shlédne...A pak je třeba si položiti otázku... malou...nevinnou... jednoduchou, která zní: "Kdo a co je normální?" Pokud si to ujasníme, tak je to potom snadné... v klidu pak můžeme sdělit světu i takové poslaní, že všichni lidi jsou blázni, jen já jsem letadlo atd. :-) :-) :-) A musím se podělit ještě o jeden poznatek... po skončení i během něho jsem si vzpoměl na definici "normálnosti", kterou replikoval Steve Buscemi ve Skále... brrrrr :-) a o druhý, že z Ivana Trojana se stal PAN HEREC. který zahraje cokoli, kdekoli a o čemkoli... a zvláště tady exceloval. Fajn film proti depce... ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Zelenka šroubuje jednotlivé dialogy na prostinký děj, ale pozapomněl přitom na fakt, že film není divadlo, které lze ukecat. Ve světě pohyblivých obrázků působí situace, do nichž posílá své hrdiny, nevěrohodně a příliš vykonstruovaně. (Sub)žánrový pojem tragikomedie nenaplňuje ani v jednom z nich, jelikož vařené vlasy, sexuální voyeurismus či samotná romantická linie postrádají konečnou pointu. Celek se stává pouze nudnou, přehnaně pozérskou a rádoby uletěnou fraškou, která když nakonec po dvou hodinách skončí, zanechá na jazyku další z mnoha nadávek adresovaných českému filmu. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem se spojení Zelenka+Trojan vyhýbal, protože nepatřím mezi uctívače Ivana Trojana (existují ale i filmy-výjimky) a Zelenku jsem si (vůbec ale nevím proč) zaškatulkoval mezi filmy typu Jedna ruka netleská či Samotáři. O to víc jsem si Příběhy užil. Ve filmu se neobjevil jediný slabší herecký článek, vyčnívá Krobot (který si takhle u mě už podruhé vylepšuje dojem z Na vlastní nebezpečí), s potěšením jsem přijal Karla Heřmánka (obsazujte ho povinně do všeho lepšího!), sympaticky působila Zuzana Šulajová. Jeden z lepších filmů české produkce nové doby. ()

Artran 

všechny recenze uživatele

Na jedné straně ambiciózní scénář s místy zdařilým budováním osamocenosti člověka v moderním plastikovém světě a na straně druhé prapodivné situace, které se zálibně zhlížejí ve své vlastní kurióznosti (jak nepodobné je to Švankmajerovým Spiklencům slasti!), sklon k hláškovitosti a bavičský humor známý i z filmů Jana Hřebejka. To má pak negativní vliv i na celkovou existenciální výpověď. Zelenkově symbolice totiž při pokusu o hlubší interpretaci brzo dochází dech a divák si uvědomí, že to celé je prostě a jednoduše jen příběh několika zadrhnutých milostných vztahů, jejichž katarzí má být osvědčený polibek na usmířenou, byť zmařený vykonstruovanou (a tudíž očekávanou) pointou. ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

Zelenka s nami hraje hru, ktorá má veľmi svojské pravidlá a v ktorej všetci (hádam s výnimkou jeho postáv) vyhrávajú, záleží len na konkrétnom divákovi, či na túto hru pristúpi alebo ho nechá chladným. Ja si osobne s pánom režisérom jeho hry zahrám vždy rád a všetky postavy a ich absurdné pitvorenie bizarnosťami šialeného života zhltnem aj s navijákom. Zelenkovo špecifické rozprávačské umenie, zručnosť viesť svoje charaktery do situácií, kontrolovať celú "hru", celé to divadlo (a tu treba povedať, že film bol založený na zelenkovej divadelnej hre), mať prehľad a dokonca aj istý nadhľad a odstup a rozprávať príbehy ľudí, ktorích bláznivý osud alebo snáď náhoda zviedli dokopy. Navyše absurdnosti síce šialené ale vo svojej podstate také milé a vtipné a predsa uveriteľné, že človek predsa nestráca pôdu pod nohami a neodcudzuje sa celá plocha príbehu. Zuzka Šulajová je krásna (len škoda, že nemá svoj pôvodný krásny hlások) Ivan Trojan je čudácky génius, všetko klape. Navyše je veľmi dobré pozrieť si vystrihnuté scény na DVD (ktorých je prekvapivo veľa) - tu musím povedať, že mi je ľúto, že sa tam nedostal ten králik na vysokozdvižnom vozíku a scéna s tým zeleným denníčkom, do ktorého si zapisovali mená politikov, ktorých odstrelili tam pán režisér MALA BYŤ !!! Na záver musím spomenúť, že páně Zelenku tvorivý prístup k práci s významovými rovinami, symbolmi a scenáristicko-filmárskymi skratkami a zároveň originalita a vtip pri dialógov ale aj v naračných postupoch sú brilantné. Akurát ten predvídateľný a až príliš (možno neúnosne) bláznivý záver a mierne preťahovanie ku koncu . . . ale na výsledku to v globále nič nezmení ()

Galerie (23)

Zajímavosti (29)

  • Vítání Fidela Castra (největší komparzní scéna ve filmu) se točilo na Evropské třídě a ve filmu je kombinována s dobovými dokumenty. Archivní záběry, které jsou součástí snímku, jsou z dokumentu Sedm dní s Fidelem Castrem (Česká televize, 1973). Objevily se také v Československém filmovém týdeníku (od r. 1954), v č. 4/1973. (Cheeker)
  • Film má stejný název jako kniha povídek „Tales of Ordinary Madness“ od amerického autora Charlese Bukowského. (sator)
  • Fidel Castro se projíždí po Praze ve voze ZIL 111 kabriolet. ZIL 111 byl osobní automobil vyráběný v Sovětském svazu. Byl určený pro nejvyšší vládní představitele a o jeho přidělování osobně rozhodoval nejvyšší sovětský představitel. Vůz se vyráběl v letech 1958–1967. Po celou dobu produkce vozidla ZIL 111 jich vzniklo 112 kusů. Od Chruščova dostal vůz také Fidel Castro, roku 1960 jej k narozeninám dostal darem československý prezident Antonín Novotný a disponoval jím i papež Jan Pavel II. Roku 1967 uvedla automobilka ZIL na trh nový typ limuzíny, ZIL 114, jeho výroba však zanikla v roce 1978. (sator)

Související novinky

Zemřela herečka Nina Divíšková

Zemřela herečka Nina Divíšková

21.06.2021

Ve věku 84 let dnes odešla česká filmová, televizní a divadelní herečka Nina Divíšková, již si velké množství diváků vybaví například jako babičku Bětu z populárního rodinného seriálu České televize… (více)

Český lev 2005

Český lev 2005

27.02.2006

V sobotu 25. února 2006 proběhlo v paláci Lucerna předávání 13. ročníku výročních filmových cen České filmové a televizní akademie, Český lev. Podle všech očekávání si pro nejvíce sošek přišli lidé,… (více)

Reklama

Reklama