Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Eric SaarinenHudba:
Don PeakeHrají:
Suze Lanier-Bramlett, Robert Houston, Martin Speer, Dee Wallace, Russ Grieve, John Steadman, Virginia Vincent, Michael Berryman, Lance Gordon, Peter Locke (více)Obsahy(1)
Tuctová americká rodina s novorodeniatkom a dvoma psami si to hasí skrz vyprahnutú púšť do Kalifornie. Naskytnú sa problémy, minivan musí zaparkovať a naši hrdinovia sa ocitajú mimo civilizáciu, v zapadnutej plošine, pripomínajúcej mesačnú krajinu. Ide o priestor pre vzdušné cvičenia vojenských stíhačiek. A hlavne... brúsi si na nich zuby rodina domorodých kanibalov, žijúca v poblízkej jaskyni. Nízkorozpočtový horor, natočený za 230 tisíc amerických dolárov sa stal prekvapivým hitom. (POMO)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
Pět let trvalo, než Wes Craven po dodnes znepokojujícím The Last House on the Left natočil druhý film. Stejně jako svůj debut, i Hory mající oči nejen režíroval, ale také k nim napsal scénář a sám si je sestříhal. Fabule by nemohla být jednodušší: americká střední třída je uprostřed pouště konfrontována s něčím, čeho existenci si v bezpečí svých domů nepřipouští. Rodinu republikánů (což se projevuje jejich vřelým vztahem ke zbraním a pokryteckou vírou v Boha) čeká intimní seznámení s rodinou zdegenerovaných kanibalů. Film je o poznání méně šťavnatý a zneklidňující než námětově podobný Texaský masakr motorovou pilou. Chybí mu zejména ošuntělost Hooperova kultovního hixploitation, dokonce i kanibalové zde vypadají v nejlepším případě jako banda loupežníků z české televizní pohádky. Nejde z nich strach a z jimi konaného násilí toho tolik nevidíme. Není důvod se bát, v důsledku čeho Hory fungují lépe v „nastavování zrcadla“ společnosti než v navozování pocitu hrůzy. Za pozornost stojí, že Craven neužil tradiční rozdělení na společnost technologickou a před-technologickou, neboť moderní technologie používají i divoši. Jednoduše se naučili ovládat civilizační vymoženosti, jakkoli sami civilizovaní nejsou. V užívání technologií navíc dosahují lepších výsledků než hrdinové, jež jindy spolehlivé hračky opakovaně zrazují, nejvíce v okamžiku, kdy jimi chtějí někoho zabít. To se jim podaří až s použitím barbarštějších prostředků vyžadujících bezprostřední fyzický boj tělo na tělo (sekera, dýka). Jinými slovy, chceš-li přežít v divočině, musíš se sám stát divochem. Právě v okamžiku odhalení tohoto monstra uvnitř nás, v okamžiku přímého útoku na kameru, psychoanalyticky hutný (ztráta otce, matčin strach z hadů, Plutova frustrace po odepření sexu) snímek končí. Žádný doslov, který by navrátil status quo. Poper se s tím, jak umíš, milý diváku. Hlavní obětí, zbaveno stejně jako celá filmová rodina pocitu bezpečí, jsme nakonec mi. Velmi zneklidňující, velmi cravenovské. 65% Zajímavé komentáře: tron, Mr.Apache ()
Niektoré lakačky ma naozaj dostali a pri jednej fuj ha skoro mi cvrklo ale dobehol som ale o fúz. Zaporáci vyzerali drsno ani tak škarado a niekedy aj zábavne.Hlavne narážam na starú indiánku.Tak asi prvá polovica je svižná,drsná a veľmi atmosferická a už v tej druhej polovici filmu dochádzala šťava.Aj tak 4* musím dať,lebo remake bol vynikajúci ale asi aj preto,že inšpiráciu čerpal práve z tohoto filmu. ()
Zhodnotím to z opačnej strany. Alexandre Aja sa pri svojom remaku, až na nejaké tie výnimky, celkom verne držal tejto predlohy. Avšak zavalil ju ešte prašnejšou a horúcejšou atmosférou, drsnejšími a brutálnejšími scénami a nápaditejšími postavami ústredných mäsiarov. Táto pôvodná verzia tieto vecičky podáva v miernejšom podaní, zachováva si však znepokojujúci pohľad a intenzitu, ktorá vo svojej dobe mala určite viacnásobný účinok. Podobne ako TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU. ()
Doplnil som si hororové vzdelanie. Remake z roku 2006 bol po všetkých stránkach trefou do čierneho (radím medzi TOP 10 v rámci žánru). U originálu sa chváliť nedá skoro nič. Wes Craven (Noční můra v Elm Street, Vřískot) na počiatku svojej kariéry vypustil do púšte zlé sny dentálnej hygieničky a snažil sa neúspešne vybudovať drsnú atmosféru. O Jupiterovi, otcovi/šéfovi celej bandy sa dozvieme, že keď sa narodil, tak mal cez 10 kg a bol chlupatý ako opica. Čakali by ste teda niečo naozaj monštrózne. Nakoniec tam v púšti pobehuje špinavý a smradľavý buran, aký sa nájde v každej slovenskej či českej hospode. Celá banda je v podstate paródia na pračloveka. Prepadnutie karavanu, ktoré remake dokázal atmosférou vyšperkovať k dokonalosti, v prevedení z roku 1977 nedokáže vzbudiť potrebné pocity zúfalstva. V podstate najzásadnejšími postavami sú psy, ktorých scény však dosť smrdia prítomnosťou cvičiteľa. Tu jednoznačne platí, že remake poráža o niekoľko levelov originál, pretože má oveľa lepších hercov, oveľa lepší vizuál, oveľa lepšie vygradované scény. ()
Wes Craven pokračuje v krutojízdě a po násilnickém THE LAST HOUSE ON THE LEFT valí do diváka další explotační kousek v podobě řádění zdegenerovaných vidloňů kdesi v americké poušti, kde díky plánované zastávce po cestě na Floridu zůstává trčet početnější rodinka Carterových v karavanu s nepojízdným autem. Poušť není žádná sranda a vyrazit pěšky na míle daleko pro pomoc chce trošku kuráže, navíc když se okolo potloukaná banda krvežíznivých zdegenerovanců. Craven diváka nešetří a pere do něj znásilnění, vraždění, náznaky kanibalismu a pestrou snůšku násilností s decentním množství gore scén v podání útočníků, kterým pro diváka nevévodí jejich kápo (otec klanu), ale charismatický Michael Berryman v roli Pluta. Dílko velmi těží z prostředí vyprahlé pouště, která jen umocňuje bezmocnost napadené rodinky. Pomalejší rozjezd tvůrce vyvažuje následnou akcí nejen v podobě útoků vidloňů, ale i houževnatého odporu členů rodiny Carterových, jejíž šance na přežití nejsou nijak valné. Snímek kromě vynikajícího námětu disponuje také dějovou nepředvídatelností, díky níž si drží diváka v pozoru až do samotného finále. Hodnotím čtyřmi poctivými hvězdami. ()
Galerie (18)
Zajímavosti (27)
- Aby film zarobil, zohľadnili tvorcovia v jednom z alternatívnych reklamných sloganov predovšetkým násilné scény: "Šťastnejší zomreli ako prví..." (Han-cock)
- Agent Susan Larnier byl původně proti tomu, aby hrála v tomto filmu. Měl panický strach, aby si Susan nezničila kariéru. Susan byla však velkým hororovým fanouškem. (Chatterer)
Reklama