Reklama

Reklama

Kupec benátský

  • USA The Merchant of Venice (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Benátky, rok 1596. Melancholický Antonio má rád svého mladého přítele Bassania, který jej požádá o zapůjčení 3000 dukátů. Antonio souhlasí, aniž by tušil, že se Bassanio s danou částkou chce ucházet o ruku Porcie. Jelikož je ale Antoniův kapitál vázaný v obchodních lodích, které jsou právě na moři, musí jít Antonio za židovským lichvářem Shylockem. Nevraživý Shylock souhlasí, a dokonce mu nabídne tříměsíční půjčku bez úroku. Pokud ji však Antonio nesplatí včas, bude mu kupec dlužit libru masa. Shylockova dcera mezitím uteče s křesťanem, což podnítí Židovu nenávist. Bassanio odjel za Porcií, Antoniovy lodě ztroskotaly a Shylock se dožaduje své libry masa. Je sestaven soud a má být vykonán rozsudek, když se do záležitosti vloží Porcie snažící se zachránit život Bassaniova přítele. (Filmbox)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (369)

Shaqualyck 

všechny recenze uživatele

Libru masa (říznout či neříznout) si ze školy pamatujeme všichni, jenže film není divadlo a ačkoliv byl Shakespeare geniální (ano, já si to opravdu myslím), nebyl vznik téhle adaptace určitě dvakrát snadnou záležitostí. Film se rozjíždí jen velmi pomalu a zpočátku to vypadá na přehlídku benátských exteriérů a krásných dobových kostýmů. Netrvá však dlouho a Michael Radford podává názorný a nanejvýš působivý výklad termínu GRADACE. S nemalým přispěním hlavních protagonistů postupně utahuje kolem diváka hustou atmosférickou smyčku, aby v závěrečné scéně soudního procesu vyšrouboval napětí na maximum a nechal nás nevěřícně lapat po dechu. Bravo! Opěvovat výkon Ala Pacina by bylo nošením dříví do lesa, každopádně to, jak se plynule přehrál od mladistvých delikventů jako Michael Corleone či Tony Montana k postaršímu zhrzenému lychváři Shylockovi je vpravdě nádherným důkazem hereckého mistrovství hodného toho nejvyššího obdivu. Svým mladším kolegům nasadil laťku hodně vysoko a to je moc dobře. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Al Pacino v plnej veľkosti. Žid, ktorý hrá Žida, ale úchvatným a presvedčivým spôsobom, že na to aj slová ťažko nájsť. Pacino zo svojho majstrovstva nezľavuje ani o piaď. Človek toto jednoducho musí vidieť, inak nepochopí. Jedna z mála Shakespearových divadelných hier, ktorú sa podarilo naozaj úspešne pretaviť na filmové plátno. ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

-"If you poison us, do we not die?" Docela dlouho jsem přemýšlela, proč mám v sobě jakousi iracionální nenávist, kdykoliv vidím Jeremyho Ironse v libovolné roli, a teď mi bylo připomenuto proč: protože před nějakými jedenácti lety jsem ho se školou viděla v Kupci benátském v roli absolutně pokryteckého slabocha a hluboce se mi to zarylo do podvědomí. A co se týče filmu samotného z mého dnešního pohledu: Dlouze jsem se (po novém promítání po těch letech) zamýšlela, jak správně formulovat své pocity. Navzdory angažmá Al Pacina, o kterém vím, že ho jímá hluboká láska k Shakespearovi, a který má vysoký potenciál být kompletně démonickou komplexní postavou, je výsledek až děsivě nevýrazný. Může za to schizofrenní rozhodnutí být za dobře jak s Shakespearovým původním textem, tak s moderní inscenační možností představovat Shylocka jako sympatickou postavu a ukřivděného hrdinu na úkor jednobarevného záporáka. Tím film vlastně začíná, že si přidává scény chování křesťanů vůči Židům, aby nastavil tón filmu, a na území Benátek zůstává hlavně s Shylockem a ukazuje jeho úhel pohledu, jenomže čím víc se film posouvá v čase, tím víc se to (pro mě skutečně nepochopitelně) proplétá s jakousi melodramatickou telenovelou o tom, jestli jsou Antonio s Bassaniem milenci a koho Bassanio miluje víc, jestli onoho pokryteckého slabocha a nebo arogantní bestii Portii. Poznámka na okraj, málokdy se mi stane, že jsou mi úplně všechny zamýšleně kladné postavy zcela nesympatické a nemám pro jejich jednání ani trochu pochopení. Ale pokračujme, myslím si, že režisér si měl při adaptaci počínat radikálně a nedodržovat Shakespearovu původní osnovu, protože z pohledu moderního/současného diváka je nepochopitelné, proč z dramatického a zdrcujícího soudního finále o do společnosti vrostlém rasismu a ještě jakémsi kritickém opisu kapitalistického přemýšlení přeskočí do posledního aktu o prstenech a mileneckých vádkách a filmu dodá několik dalších point, které s těmi předchozími obsahově nijak nesouvisí. A potom přijde zase závěr s Shylockem vypuzeným z ghetta a jeho dcerou svírající matčin svatební tyrkysový prsten, který by mohl být tak skvělý, kdyby nebyl tak vytlačený na okraj předchozí chtěnou a pozornost uzurpující romantikou. Plus jsem si vzpomněla na rozhovor s kouzelným neznámým pánem, se kterým jsem jela pár měsíců zpátky vlakem, o tom, jak se může měnit interpretace textu v průběhu staletí právě i na příkladu Shylocka - jak bizarní, že dnes se dojímáme nad zlomeným brečícím Pacinem, který přišel o všechno světské i duchovní a je pošlapán ostatními, jak to jenom jde, kdežto alžbětinští křesťané se na to dívali jako na happy end, protože konvertita Shylock nyní může šťastně čekat na smrt, protože po ní přijde do křesťanské nebe a nic lepšího si vlastně jakýkoliv člověk nemůže přát. A podruhé plus jsem si vzpomněla na jakýsi rozbor tohohle filmu, ve kterém autor psal, že každá z hlavní postav hraje v jiném stylu (a nevypadá to jako záměr) - Jeremy Irons realisticky, Joseph Fiennes moderně romanticky, Al Pacino ponořeně metodicky a Lynn Collins vědomě shakespearovsky. Tenhle nesoulad také myslím filmu ubližuje, než že by ho posílil nebo obohatil. Kéž bych byla tak chytrá a sečtělá, abych to takhle skvěle dovedla pojmenovat sama. () (méně) (více)

Happens 

všechny recenze uživatele

To bylo tak poeticky zpracované dílo, romantika Benátek prolnutá s určitými zly v charakteru lidí. Příběh o majetnictví, velice prapodivné lásce hnané spíše touhou po penězích, nežli srdcem. Nejvíce sympatií se mi svázalo vůči diskriminovanému a utiskovanému židovi - kvůli tomu, že vede život mnicha a nehýří penězi, je schopen nashromáždit peníze a za to se společnost semkne a ztrestá ho? Gratuluji. ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Kupce benátského jsem před touhle adaptací ještě nikdy neviděl, ani nečetl, takže jsem měl tu výhodu, že mě hodně napínala hlavní příběhová linie s Antoniem-Shylockem (resp. Ironsem-Pacinem). A tu jsem si náležitě užil, už jen díky charizmatu a nezpochybnitelným hereckým kvalitám obou zmíněných. Komediální linie s Bessaniem a Porcií byla pěkná, lyrická, ale je fakt, že je poznat jak těžko je Radford montovat dohromady. Horko-těžko. Tři věci, které si z téhle velice dobré shakespearovské adaptace budu dlouho pamatovat jsou Pacinův neuvěřitelný Shylock, půvab Lynn Collinsové a samozřejmě nezamněnitelně krásný shakespearovský jazyk, klasicky plný hlubokých myšlenek a témat. 80% ()

Galerie (66)

Zajímavosti (11)

  • Během premiéry filmu na festivalu v Benátkách bylo nedopatřením vytisknuto o 200 lístků více, a tak se do sálu nedostali všichni zájemci. I Al Pacino odešel s dlouhým nosem. (imro)
  • Ian McKellen byl připravený zhostit se úlohy Antonia (Jeremy Irons), ale na poslední chvíli musel projekt opustit kvůli kolizi s jiným natáčením. (imro)
  • Ben Whishaw sa v tomto filme neobjavil, aj keď je zapísaný v obsadení. Na otázku k tejto téme odpovedal: „Neobjavil som v Kupcovi benátskom. Raz som dostal list od fanúšika, v ktorom sa písalo: 'Páčil sa mi Váš herecký výkon v Parfume (2006) a Kupcovi benátskom.' Prisahám, ja som sa tam neobjavil." (Wooke)

Související novinky

Al Pacino a Jessica Chastain v adaptaci Shakespeara

Al Pacino a Jessica Chastain v adaptaci Shakespeara

28.02.2024

Al Pacino (Irčan, Klan Gucci) byl před lety tím šťastným aspektem, který pomohl dnes oscarové herečce Jessice Chastain (Interstellar, Očima Tammy Faye) dostat se do Hollywoodu. Tehdy třicetiletá… (více)

Reklama

Reklama