Režie:
Ang LeeKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Gustavo SantaolallaHrají:
Jake Gyllenhaal, Heath Ledger, Michelle Williams, Anne Hathaway, Randy Quaid, Linda Cardellini, Anna Faris, Kate Mara, Roberta Maxwell, David Harbour (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Láska je jako přírodní živel, nezná překážky... Čínský režisér Ang Lee (nar. 1954 na Tchaj-wanu) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného Hollywoodu. Díky stálým americkým spolupracovníkům (zejména scenárista a producent James Schamus a střihač Tim Squyres) se dokázal bez větších problémů nejen etablovat ve zcela odlišné kultuře, ale navíc do ní přispět i některými zásadními díly. Rozhodně mezi ně musíme počítat jeho adaptaci povídky laureátky Pulitzerovy ceny Annie Proulxové Zkrocená hora (2005), vyprávějící prostý příběh dvou nezaměstnaných kovbojů... Ennis Del Mar (Heath Ledger) a Jack Twist (Jake Gyllenhaal) se poznají v létě roku 1963, když dostanou práci jako hlídači stáda ovcí na svazích titulní hory kdesi ve Wyomingu. Oba mladíci toho příliš nenamluví a jednoho dne se k obapolnému překvapení vášnivě pomilují. Po návratu z hor se rozejdou do svých vzdálených domovů a několik let se nevidí. Když se znovu setkají, mají rodiny s dětmi, ale jejich vzájemný vztah se nezměnil... Tabuizované téma homosexuality je tu akcentováno zasazením do ryze machistického prostředí honáků (byť ne dobytka ale ovcí) a také do doby, kdy se o podobných věcech zarytě mlčelo a pro většinu veřejnosti neexistovaly. Film se dočkal kontroverzního přijetí, ale také celé řady významných ocenění (mj. Zlatý lev na MFF v Benátkách, Oscary za scénář, režii a hudbu, Ceny newyorských i losangeleských filmových kritiků za nejlepší film a režii). Přesvědčivost snímku stojí a padá s vynikajícími výkony obou hlavních představitelů, předčasně zesnulého Heatha Ledgera i Jakea Gyllenhaala. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (1 032)
Neuvěřitelně nádherný, hluboký a citlivě natočený film, jehož krása, čistota a hloubka vyzařuje z každého záběru, dialogu, gesta či detailu. Film, který ukazuje spoustu, ale vyjadřuje ještě mnohem více. Dokáže ukázat i mnohé, co je ve Zkrocené hoře ukryto a nikdy nevyřčeno. Kolik skrytých emocí, touhy, bolesti a strachu se v jejích scénách nachází. Jedinečná a mistrovsky propracovaná psychologie odlišných charakterů hlavních postav a jejich vztahu. Mimořádné výkony Jakea Gyllenhaala jako otevřeného, spontánního a výmluvného Jacka Twista a Heatha Ledgera jako uzavřeného, mlčenlivého a emocemi zmítaného Ennise Del Mara, který byl vychováván k tomu, aby se stal správným "tvrdým" chlapem. Příběh o neuvěřitelně silném citu dvou lidí, který je zároveň příliš křehký a zranitelný. Krásný a smutný příběh nenaplněné lásky, která byla již od počátku odsouzena k tomu, aby se ukrývala tam, kde vznikla. Tam v horách, uprostřed lesů, v srdci přírody, tam kdesi nikde, uprostřed všeho. Daleko od lidí a všedního života. Děj je zasazen do nádherné, drsné přírody, kterou lemuje magická, nezapomenutelná hudba fenomenálního Gustava Santaolally. Úchvatný, dechberoucí a pravdivý scénář. Pamatuji si z něj snad každou větu a dialog. Nejkrásnější a nejemotivnější film, jaký jsem kdy viděla, a jež se mi nesmazatelně zaryl do srdce a mysli. Ukazuje lásku a hluboký cit, který zde však vůbec nesklouzne ke kýči a oblíbenému hollywoodskému patosu. Jeden z mých top filmů, jehož dokonalý filmový, citový a osobní prožitek je více autentický zejména při originálním znění. Kdybych mohla celý tento příběh shrnout do jednoho citátu, řekla bych tento, který mne kdysi napadl: "Hloubku našich citů nikdy nedokážeme vyjádřit v hloubce našich slov..." ()
Zkrocená hora je nádherný snímek. Navíc je však jedním z těch několika zásadních filmů americké filmové historie, jedním z těch několika demýtizačních děl, které nejsou natočeny jen kvůli zábavě, ale kvůli čemusi vyššímu, kvůli zboření přežitého mýtu, jenž symbolizuje nějakou éru americké historie. Ang Leeho opus v sobě spojuje hned několik kontroverzí. Demýtizace hrdinného kolonizování amerického západu již proběhla v několika filmech (vzpomeňme kupříkladu Tanec s vlky...), o tom, že cowboy coby ztělesnění pýchy a hrdinství americké historie je pouhý přelud, jsme se již na plátnech kin také několikrát přesvědčili (Půlnoční kovboj...), ale Ang Lee nyní demýtizuje další bolavé místo puritánské konzervativní Ameriky - přesvědčení o přirozenosti až jakési vyvolenosti heterosexuálního vztahu. Není náhoda, že oba hlavní hrdinové, američtí cowbojové, patří v šedesátých letech na úplné sociální dno a jejich práce je mírně řečeno společensky nedoceněná. Ve světě naprostého dlouhodobého odloučení, bez žen a civilizace, pomalu odbourávají svůj kulturně vytvořený heterosexuální stereotyp a v panensky čisté Wyomingské přírodě zažívají milostnou romanci. Pro mě jakožto heterosexuála bylo místy také těžké přijmout tuto premisu, chápu tedy, jak bolestné to musí být pro diváka amerického, když je homosexualita (či možná přesněji bisexualita) přítomna právě ve světě americky čistých bílých hrdinů, navíc hrdinů - symbolů spojených s mýtickou érou osidlování Ameriky... Na příkladu tohoto nádherného emocionálního snímku je nejlépe vidět, jakou pouť, co se týče emancipace a svobody, Spojené státy za těch několik málo desítek let urazily. Vznik takovéhoto díla byl ještě před desítkou let zcela nepředstavitelný a nemožný... (příznačné je samozřejmě i to, že ho nyní iniciuje umělec - imigrant) ()
(1001) Jeden z takových těch filmů, na které se koukám a něco mi tam nějak nesedne, a já si říkám jak to, protože něco se mi zase líbí hodně, a potom si někde na internetech přečtu, že zájem o režii měl i Gus van Sant, opravdický gay s opravdickými zkušenostmi s filmy o lidech, kteří chodí přírodou a mlčí a/nebo si mručí sami pro sebe, a já si hned představím, jak by příroda a lidé a mlčení a mluvení a nepopsatelné pocity asi vypadaly v jeho pojetí, a v tu ránu je mi jasné, co mi na Zkrocené hoře nesedělo, byl to Ang Lee a jeho nevýrazný styl. -"Friend, that's more words than you've spoke in the past two weeks." -"Hell, that's the most I've spoke in a year." ()
Homo-témata mě nechávají vesměs chladným (ještě že tak, kdybych nebyl chladný, musel bych být logicky teplý). A tady to dlouho vypadalo podobně chladně, zdálo se to na jasnou trojku. Ale tak nějak v poslední půlhodině jsem ten film začal vnímat jakoby (tohle slovo v poslední době říkám skoro v každé větě, není to jakoby divné?) jinýma očima. Buď se mi trochu zamazaly brejle, anebo se mi pod kůži dostala ta síla vztahu (byť ne zcela přirozeného) dvou kovbojů, skvěle zahraných Gyllenhaalem a Ledgerem. Krom jejich herectví ještě musím ocenit práci maskérů, oba herce nechávali v ději stárnout naprosto přirozeně, takže si člověk ani neuvědomoval, že leckdy mezi dvěma scénami proběhlo pár let. Takže nakonec se to vyšplhalo na poctivé čtyři hvězdy a tchajwanský Ang-Lee-Chan si zapsal další kvalitní zářez do své režijní pažby. ()
Stejně tak jako leporelo pro děti, je i tato obrázková skládačka natočena neskutečně podmanivě a postavy se na ní nádherně vyjímají. Jenže nějaký hlubší citový dopad to v té svojí malebnosti absolutně vynechává, čemuž bohužel dopomáhá velmi opatrná práce s provokativní tématem, jelikož být ten vztah rozvinut mezi heterosexuály, byla by z toho dokonalá esence kýče, což při tématu homosexuality vypadá spíše jako laciná póza než snaživá demýtizace nejen divokého Západu a kovbojů jako drsných chlapů, ale i homosexuality jako takové. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (40)
- Heath Ledger (Ennis) a Michelle Williams (Alma) během natáčení navázali vztah a později se jim narodila dcera Matilda Rose Ledger. (pufina)
- Michelle Williams (Alma) navštevovala kresťanskú školu Santa Fe Christian School, ktorá ju "zavrhla" potom, ako zistili že účinkovala vo filme s homosexuálnou tématikou. (Msscastillo)
- Kate Mara, která hrála Ennisovu dceru Almu, byla ve skutečnosti jen o čtyři roky mladší než Heath Ledger. (milealelia)
Reklama