Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Vřískot od mistra hrůzy Wese Cravena byl kritikou pasován na nejlepší hororový thriller 90. let. Obyvatelé malebného městečka (mezi nimi Drew Barrymore, Courteney Cox a Neve Campbell) se postupně stávají obětmi lstivého psychopata s pokřivenou láskou k hororovým filmům. Když maskovaný vrah pokračuje v napodobování filmových masakrů v opravdovém životě, začne byt jasné, že rozluštit tuto záhadu znamená být zavražděn. Vřískot je stále velmi populární u širokého publika zvláště pro svůj jedinečný styl a morbidní humor. Rozesměje vás, dokud nezačnete... vřískat. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (725)

Lateef 

všechny recenze uživatele

Vřískající bílá maska sice občas někoho penetruje masivní kudlou, většinou je však v nejrůznějších naháněčkách neuvěřitelně nemotorná, o nějaké mysterióznosti nemůže být ani řeč. Možná film posouvá tento subžánr dál a měl bych ho brát s nadhledem, možná kvitovat ten údajný černý humor, pravdou ale je, že mi nic nového nedal, že jsem se ani jednou neleknul a že jsem měl stále před očima ujetý Scary Movie a hlášku: "Halóóó, kterej horor máš nejraději??" a pak taky: "Šluk, šluk, šluk, šluk..." Nemůžu za to:) 14 miliónů dolarů(rozpočet)/173 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Wes Craven sice opustil svět v roce 2015, rozhodně se ovšem postaral o to, že na něj svět jen tak nezapomene. Nejdříve v roce 1984 v první Noční můře v Elm Street představil Craven svět s Freddy Kruegerem, který se stal později s Michaelem Myersem a Jasonem Voorheesem jedním ze tří svatých zástupců slasherového žánru. Craven by už tak mohl být brán jako stěžejní figura slasher žánru, důležité je ovšem, že to byl právě Craven, který později slasheru vdechl nový život v roce 1996. Tehdy se Craven chopil scénáře Kevina Williamsona a původním Vřískotem v podstatě odstartoval novou vlnu slasherových hororů, kdy těmto filmům definitivně došlo, že se nemají brát tak úplně vážně a došlo k tomu, že se většina slasherů vydala směrem metahumoru a parodování sama sebe. Vřískot je tak rozhodně zásadním filmem.   Slasherové filmy byli už od pradávna víceméně brány jako brak a pokleslá díla, i když se našli vyjímky jako původní Halloween Johna Carpentera či právě zmíněná Cravenova Noční můra v Elm Street. Slashery přitom většinou sázeli na to, že v jejich průběhu umře spoustu mladých (většinou hezkých a víceméně hloupých lidí), kdy za tím vším většinou stojí zabiják s nadpřirozenými schopnostmi. Vřískot ovšem zahájil novou kapitolu z mnoha důvodů. Právě zmíněný Ghostface byl obyčejný člověk s nožem a především hlavní hrdinové mají povědomí o hororových klišé, kdy vědí, že sex či alkohol většinou vedou k rychle smrti. A i když jim toto povědomí v boji o jejich život zase tolik nepomáhá, právě utahování si z hororových klišé ovšem Vřískot přeneslo na zcela novou úroveň.   Šikovný scénář Kevina Williamsona čerpal ze starších slasherů, aby odstartoval zcela novou kapitolu tohoto hororového subžánru. Ten byl v 90. letech prakticky pokládán za mrtvý z důvodu vzniku mnoha pokračování, které ve finále šli rovnou na videokazety a celkově se stal slasher jako takový vyčerpaný. Někdo si ovšem přeci jen uvědomil, že jediná cesta ven je cesta sebeuvědomění. Na první pohled v rámci žánru klasický příběh o vraždícím maniakovi tak dostal nadhled, kdy součástí zabijákových her je hororový kvíz, cituje se Norman Bates a dojde i na diskuze na téma, že filmy psychopaty nevytváří, ale pouze je obohacují v oblasti kreativity.   Williamson přitom nejen s nadhledem pracoval se známými klišé, ale zároveň jistá zavedená pravidla pozměnil a skutečně dokázal slasher jako takový posunout o kus dál. Angažování zkušeného Wese Cravena poté vedlo k tomu, že se látky chopil někdo, kdo již uměl pracovat s atmosférou a napětím. I s tím (především v rámci očekávání) Vřískot pracoval poměrně svěže a za pochodu pořád dokazoval, jak chytrou a nad věcí záležitostí je.   U prvního Vřískotu znali navíc Craven a spol. míru, což se u navazujících pokračování úplně říct nedá. Je přitom zázrak, že se ve Vřískotu nachází jeden zvrat za druhým a ve finále přesto dohromady fungují. I když poté po prvním zhlédnutí logicky člověk zná identitu vraha, je stejně zajímavě vidět Vřískot znova a tentokrát analyzovat, co vše vlastně vede k onu odhalení. Přitom všem je pravděpodobné, že dojde k myšlence, že už je toho přeci jen tak trochu moc a že to celé působí, že chce být Vřískot víc a víc přehnaný. Jenže právě to Vřískot být chce a zkušený Craven dokáže natočit poctivou slasherovou podívanou a přitom si z ní adekvátně utahovat.   Vřískot tak skutečně posunul slasher o kus dál, kdy dokázal být zábavný, víceméně provokativní a zároveň pořád temný a brutální. Craven uměl udržet balanc na obou stranách váhy a dokázat, aby jeden směr neodporoval tomu druhému. I to je ukázka, že za Vřískotem stal někdo, kdo měl pravidla slasherového žánru v paži a dokázal ho zároveň ctít i dekonstruovat.   Williamson zároveň dokázal vymyslet plnokrevné postavy, kdy se dá o každé ze stěžejních postav alespoň něco říct. Taková Neve Campbell sice v navazujících pokračováních již prakticky neměla co hrát, ve své první ústřední roli se jí ovšem skutečně podařilo se vydat ve stopách Jamie Lee Curtis a v roli Sidney Prescott se též stát novou ikonickou tváří slasherového žánru. Za zmínku pochopitelně stojí též Courteney Cox ve své 2. nejslavnější roli Gale Weathers, David Arquette jako Dewey Riley či Drew Berrymore ve své malé roli, která i svým výkonem pomohla k tomu, že Vřískot již v úvodu dokázal nahnat tu ideální husinu, která následně nezmizí i právě přes to překrucování filmových klišé.   Mohlo být ono utahování si z hororových klišé přeci jen ještě rafinovanější? S odstupem času se dá možná říct, že ano. Zásadnost Vřískotu to ovšem přesto nesnižuje a Wes Craven si po Noční můře v Elm Street definitivně zajistil, že se na něj v rámci hororového žánru jen tak nezapomene. Což dokazuje, že i z Vřískotu stala populární franšíza, která se čerstvě dočká již pátého filmu. Stačí jen doufat, že dvojice Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett s Cravenovým odkazem naložila se ctí..... () (méně) (více)

Reklama

paascha 

všechny recenze uživatele

klasická vražedná epidemie, jen s pokusem o humor. Ani dobrá, ani špatná, ani nudná, ani zajímavá, průměrná, spíš slabší... 2 Vodny : možná se budeš divit, ale svět tu byl i před tvým narozením a tímhle filmem určitě nevznikl nový žánr vyvražďovačky, jak tu zmateně blouzníš:-))) 2 Grepfruit : A ty jsi ještě větši mimoň, nejste bráchové? ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Po telefonu můžete objednat stůl v restauraci, nadat tchýni, mít bezpečný sex za dlouhé peníze a nebo taky verbální předehru před vlastním rozkucháním.. První důkaz talentu scénáristy Kevina Williamsona, jenž tuze rád nechává študentíky s cedulkou na palci u nohy vychladnout v márnicích, s láskou opečovala nyní už legenda hororového žánru Wes Craven a pochopitelně si přihřála polívčičku i zábavnými odkazy na své předchozí snímky (zabití televizí ala 'Shocker', či školní uklízeč Fred v červeno-černém pruhovaném svetříku). Vřískotu se musí nechat, že zdařile katapultoval žánr teenage vyvražďovaček do komerčních sfér, několikanásobně navýšil prodeje masky Ghostface, vzbudil zájem o obrazy Edvarda Muncha a v neposlední řadě nachystal živnou půdu pro budoucí tvůrce parodií. Ostatně, ten bubák s nožíkem se občas choval, jako by už byl na place u bratří Wayansů.. ()

Rex Mundi 

všechny recenze uživatele

Áno, kompletný Vreskot som videla až 12 rokov po jeho vzniku. Nie je to prvý ani posledný raz, čo poznám najprv paródie až potom originálny horor ;-) Áno, pozrela som si dokonca aj film o filme s rozhovormi a všetkými tými vysvetleniami, prečo je Scream taký geniálny, čo znamenal pre znovuoživenie tínedžerských hororov (sú vážne až také nepostrádateľné?).... Ale nie, nepodľahla som absolútne jeho čaru, nevyviedol ma z miery, to šialenstvo okolo ma obišlo, keď vznikol a teraz ho už nedobehnem. Súhlasím s Civalom i Monologom - po chvíli som sa začala nudiť, potom stále viac, no a ten prekombinovaný záver ma veru "do víru deja" už nevrátil. Vo svojom čase a pre znalcov hororu asi novátorské dielo - ale i o tom by sa dalo diskutovať. V o rok staršom Upírovi z Brooklynu je čierneho humoru viac než vo Vreskote a je úprimnejší čo sa týka miešania a priznávania sa k žánrom. Nestal na Vreskot vlastne kultom preto, že humor nikto slovkom nespomenul a diváci sa potom cítili úžasne výnimoční, lebo ho tam našli? Dobrý marketing je predsa na nezaplatenie ;-) ()

Galerie (45)

Zajímavosti (149)

  • Neve Campbell (Sidney Prescott) si neustále sahá na vlasy, a to až čtyřicetkrát za film. Poté, co na to byla fanoušky upozorněna, řekla, že si na to bude do smrti dávat pozor. (Alfréda)

Související novinky

Šestý Vřískot oficiálně potvrzen

Šestý Vřískot oficiálně potvrzen

03.02.2022

Následující zpráva by asi jen málokoho překvapila. Novému Vřískotu se v kinech velmi daří - snímek s rozpočtem 24 milionů dolarů má momentálně díky světovým tržbám na kontě už 107 milionů a částka… (více)

Paramount odkládá své hity

Paramount odkládá své hity

02.09.2021

Tak jsme zase zpátky. Zkraje léta se ještě zdálo, že by se třeba koronavirová situace z loňského roku nemusela úplně opakovat, nyní to ale vypadá, že dřívější katastrofické předpovědi, že se filmový… (více)

V novém Vřískotu se vrátí starý šerif

V novém Vřískotu se vrátí starý šerif

20.05.2020

Herec David Arquette se vrátí coby šerif Dewey Riley v chystaném filmovém rebootu kultovní hororové série Vřískot. Série se dočká podobné péče jako pár let starý Halloween, jinými slovy se budou… (více)

Pátý Vřískot od tvůrců Krvavé nevěsty

Pátý Vřískot od tvůrců Krvavé nevěsty

13.03.2020

Už jste si taky mysleli, že se nedočkáte? Kultovní hororová série Vřískot se nakonec ale přece jen vrátí do kin s pátým dílem. Natočí ho režiséři Krvavé nevěsty Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett… (více)

Reklama

Reklama