Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 3

Recenze (439)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg patří pro mě k nejzajímavějším režisérům, jejichž tvorbu jsem za poslední dobu víc rozkoukal. Jeho originální vize s bizarním vývojem lidského těla i technického pokroku mě vždy dostanou fantastickými nápady, zajímavě budovaným příběhem a k závěru opět sílícím zneklidňujícím přesahem. Připadám si, jakobych u něj skoro vždy vstoupil do stejného světa v jiné dimenzi, jen pokaždé v jiné epoše šílené budoucnosti, jejímiž výdobytky pan režisér varuje, ale současně se s nimi nesmírně baví a úspěšně tím baví i svého spřízněného diváka. Poslední dobou začínám u Cronenberga vnímat i jistou dávku poťouchlého černého humoru, obzvlášť mě v tomto směru upoutala vtipně ztvárněná scéna s postavou W. Dafoa v dílně s mohutnou strojovou výbavou na výrobu konektorů a zavádění bioportů na těle lidského jedince. Už jen ty nápady typu pistole složené z kostí či připájení lidí do videoherního světa vsunutím řádných fyzických káblů do zad jsou něco neskutečného, co snad jinde neuvidíte. :o) Díky tématu s rozvíjením nové virtuální reality a odhlečenému zpracování jsem si místy připadal jako u důmyslné parodické verze Fassbinderova Světu na drátě, přesto pořád velmi napínavé. [85%] ()

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Úchylárna až do morku kostí. V ději sem se zamotal stejně jako pavouk začátečník ve své pavučině. David umí udělat filmy co místo myslí hýbou žaludkem a když už ultra žaludkem nehýbou, mysl tápe. Filmu nelze upřít pukus o originalitu, ta tam rozhodně je. Spíš jde o celkovou působivost no a právě tady mi eXistenZ přijde trochu lacině udělaný. Tři možná čtyři dějové roviny, jeden přístroj jež mozek hlavních hrdinů uvede do jakési virtuální reality, ze které se dostávají, ale vy posléze zjišťujete že to předešlé byla jen virtuální realita ve virtuální realitě. Zní to šíleně, ale z mojí hlavy tohle není. Výběr herců myslím nezklamal, Jude Law se své role zhostil s vervou sobě vlastní. Když by se ve zpracování pohrabal jak David tak scénárista, mohlo to být o hvězdičku víc, protože si myslím, že tohle není typ filmu na plný počet. Doporučuju shlédnout v době kdy je vaše mysl ještě lehce aktivní, páč jinak by se mohlo stát, že prd pochopíte stejně jako napoprvé já. ()

Reklama

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Bizarnost Cronenbergova světa v plné parádě. Prolínaní časových rovin, záliba ve smrti a pitvě, neukojitelná neodvratnost vzájemné sexuální přitažlivosti. Bohužel to vše vychází nazmar díky rozšafně vykonstruovanému scénáři, jenž závěrečnou pointou nepřechytračil diváka, nýbrž sám sebe tím, že přišel s křížkem po funuse, kdy už bylo x-té jedno a to samé vyústění divákem očekáváno. Autorská myšlenka: ukázat světu svůj postoj k počítačovým hrám, je sice hmatatelná, nicméně trestuhodně nedotažená. ()

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Cronenberg ve své největší parádě!! Film jsem viděl až po devíti letech od jeho vzniku, takže po všech dílech Matrixu a filmů podobných témat. Na Cronenberga jsem si nikdy nedokázal udělat nějaký ucelený názor, ovšem nejmíň polovina jeho známých filmů jsou prostě neuvěřitelné. eXistenZ patří rozhodně k nim, film mne vtáhl a dostal okamžitě od začátku. Atmosféra, prostředí, výtvarná stránka, úžasné herecké výkony dvojice hrdinů Leigh a Law!!! Prostě naprostý herecký a filmový scifi koncert, okořeněný tradičními Cronenbergovými nechutnostmi, brutalitkami a jeho snad i úchylkou zobrazovat propojení živých a mrtvých tkání a živočichů, tvorů a podobných potvor a metamorfóz ... Film mi přišel jako taková nová verze úžasného Cronenbergova Videodromu z roku 1982, kde se ovšem divák ke konci filmu již naprosto ztrácí. Tady tomu tak u mne právě nebylo, Cronenberg drží laťku svého halucinogenního světa a reality v podstatě dobře na uzdě. Celý film mi přišel někde v hranicích filmů "Total Reccal", "Videodrome" a "Matrix 1". Úžasný snímek, ale bohužel mne trochu zklamal závěr fillmu. Pro mne příliš předvídatelný (asi s ohledem na dobu shlédnutí) a málo šokující, během filmu jsem stále čekal větší pecku. Proto to není za plný počet. ()

Xeelee 

všechny recenze uživatele

Něco je špatně. Co je realita a jak byste ji definovali? Co kdybyste měli sen, který by vám připadal skutečný? David Cronenberg nám předkládá realit rovnou několik. Reality, ve kterých běhají zmutované žabo-mloko-ještěrky, kde nikdo fyzicky nelyžuje, kde technici, pitvající konzole, fušují do řemesla zvěrolékařům a lidé nahrazují konzolím baterky, na rybích farmách se pěstují zbraně a (skoro) všichni mají biokonektor a hrají velmi sofistikované hry. Pistole menší ráže asi střílejí mléčné zuby. Zubaři teď dělají do zbrojního průmyslu. Slavná programátorka her Allegra Geller přichází testovat svoji novou a zcela revoluční hru eXistenZ s dobrovolníky, ale sezení se poněkud zdramatizuje. Její konzole, ve které má jedinou kopii eXistenZ, totiž utrpěla menší šok po tom, co byla Allegra postřelena a musela ji odpojit během nahrávání, a proto se na útěku rozhodne otestovat hru s jejím novým „bodyguardem“ Tedem. Ten ale nemá bioport a má panickou hrůzu z jeho zavedení. Fakt, že na její hlavu byla vypsána velmi tučná odměna asi také moc nepotěší. Nakonec se ale do eXistenZ dostanou a vše se začíná zamotávat. Realita se čím dál tím víc slévá s fikcí, nevíte čemu a komu můžete věřit a začíná tu jít o lidské životy. Pozná Allegra Realisty od ostatních? Jsou Realisté opravdu ti zlí? A co když už nejsou ve hře? Nemyslíte, že nejlepší světový umělec by měl být potrestán za nejefektivnější deformování reality? Smrt tvůrcům her! ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • Přestože Cronenbergova díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ, který nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)
  • V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama